Rozhovor s šéfem finančně zprostředkovatelské firmy Synergy FG Petrem Saicem jsme se bavili hlavně o budoucnosti trhu, vývoji role finančního poradce a jeho roli v rámci Synergy.
Jaká je podle vás role finančního zprostředkovatele ve vztahu ke klientovi na dnešním rychle měnícím se trhu? Nároky a požadavky na poradce se mění. Jaká je vaše vize pro tuto práci?
Klient by měl mít poradce jako kontaktní osobu, která mu zařídí komplexní finanční službu, ale nemusí ho zákonitě obsloužit sám. Pro mě je budoucí finanční poradce podnikatel, který využívá kapacity asistentů a specialistů, kteří klienta dokážou perfektně obsloužit a poradce je komunikátor, obchodník, vlastník vztahu. Nastavení v různých firmách se liší, i specialisté samozřejmě jsou v kontaktu s klientem, je to individuální, ale cílem není, aby poradce byl nadčlověk, který vše zvládne, ale aby kolem sebe měl buňku lidí se specifickým know-how, kteří se perfektně postarají o jejich konkrétní profesní oblast, pokud to klient vyžaduje. U nás takové buňce říkáme servisní centrum. Minimální složení je poradce a jeho asistent nebo asistentka, kteří pak využívají sdílené experty na úrovni firmy.
Jaká je vaše role v čele firmy? Máte kolem sebe sdružení podnikatelských buněk, tak jak podporujete kulturu spolupráce a držíte skupinu pohromadě?
Svoji roli vnímám jako člověka, který pomáhá lidem stát se podnikateli. Na trhu je mnoho OSVČ, kteří pro různé důvody zatím část práce nedelegovali a neuvolnili si ruce. Často říkají, že klient je spojený čistě s nimi a nikoho jiného nechce nebo že to dokonce plánují, ale zatím si nenašli čas. Problémem často je, že budování firemní infrastruktury a zaučování nových lidí stojí čas, který ten poradce přirozeně nemá od nikoho zaplacený a musí to tedy být vnímané jako zpětná investice do firmy. Mnoho lidí se pak k této investici neodhodlá, bojí se jí a neví, jak na ní. Moje role je pak pomáhat lidem ke transformaci. U nás sdílíme náklady, které transformaci zjednodušují, takže ta investice není tak velká, a navíc máme s touto transformací zkušenosti. Pro koncové klienty je pak výhodou komplexnější služba, která je udržitelná do budoucna, protože zodpovědnost neleží jen na jediné osobě.
Mluvíte o sdílení služeb a nákladů. Sdílíte ve firmě i klienty?
Do určité míry ano, ale klient vždy musí vědět, kdo je jeho hlavní komunikační bod. Poradce není člověk, který vám napočítá hezká čísla a zařídí hypotéku, ale vytváří vztah, měl by být schopný popřát k narozeninám, pozvat na firemní akci a udržovat kontakt na lidské bázi. Já můžu poradit, ale jak jsem říkal poradce musí mít síť specialistů, kteří mu pomohou uvolnit ruce. Poradci se bojí, že to klient může vzít špatně, protože dostává službu od někoho jiného, než za kým přišli, ale pokud je to na moje doporučení a vím, že specialista odvede dobrou práci, tak jsem se ještě nesetkal s tím, že by to klientovi vadilo. Toho zajímá jen kvalitní výsledek a jak jsme se k němu dopracovali je vedlejší.
Jaká je aktuální poptávka ze stran klientů, co po vás žádají nejčastěji? V jakém zastoupení po vás chtějí investice oproti ostatním běžnějším produktům jako jsou například hypotéky?
Rok 2021 byl ve znamení úvěrů. Nízké úroky, časté refinancování, kde třeba banky měli 50 % byznysu jen z refinancování. Teď se to mění díky stavu ekonomiky. V posledních letech to bylo spíše o aktivní komunikaci směrem ke klientovi, aby řešili investice, protože málokdy se dělo, že by se klient vzbudil a najednou si řekl, že to musí začít řešit. Lidé se ale začínají ozývat, všude se mluví o inflací, lidé mají strach ze znehodnocení peněz a chtějí je uložit někam, kde hodnotu neztratí. Navíc Češi mají z pohledu statistiky ve srovnání s EU obrovské množství peněz na běžných a spořících účtech, takže lidi se začali probouzet a už se o tom mluví i na Evropě 2. Takže aktuálně zaznamenáváme velký nárust v poptávce po investičních produktech. Dlouhodobě se poptávku snažíme podpořit i edukací poradců a šíření investičního know-how. 11. prosince pořádáme online investiční konferenci, na kterou se může kdokoliv zdarma připojit a také každou středu na mém kanále Investiční klub na YouTube pravidelně publikuji nový obsah, který se investicím věnuje.
Jak podle vás vypadá optimální portfolio? Jaké je ideální rozložení?
Pro mě je ten ideál v rozložení investic. Diverzifikace pro mnoho lidí znamená, že vedle evropských akcií nakoupí i americké, ale já vnímám diverzifikaci jako investici do různých tříd aktiv, a to na trhu nevidím. Samozřejmě, že tam akcie patří, ale vedle nich i komodity, nemovitosti a v současnosti i kryptoměny, které můžou představovat až 5 % celého portfolia. Ty ovšem vnímáme jako dlouhodobé aktivum, a ne jako nástroj pro denní obchodování, jak jsou často zobrazovány. To, co sleduji na trhu jsou fanoušci tříd aktiv, kteří prosazují to, čemu rozumí nejvíc, ale to klientovi, dle mého názoru, nedělá dobrou službu. Každý klient nakonec samozřejmě inklinuje k nějakému aktivu, které převáží a já si beru za úkol ho přesvědčit, aby snížil svoje riziko a dostal tam z nějakého podílu i další třídy aktiv. Dle mého názoru by žádná třída v portfoliu neměla překročit 50 % podílu. A opět máme ve firmě nebo kolem nás specialisty, kteří se na jednotlivé třídy zaměřují a dokážou tak poskytnout nejlepší možný servis. Mezi aktivy by mělo fungovat partnerství a existují tam velké možnosti k synergiím.
Kde vnímáte největší příležitost na trhu a rozvoji zprostředkovatelského podnikání?
Na trhu vidím lidi a firmy, kteří jsou například skvělí v hypotékách a v roce 2021 jich prodali obrovské množství, ale investice s klienty neřeší. Teď je to ovšem velké téma a možnosti strategických partnerství, kde si dvě nebo více firem doplňují služby, ve kterých nejsou tak silné, existují. To vnímám jako velkou příležitost a myslím, že partnerství, které poskytují minimálně vzdělávání, ale ideálně i nástroje k širší diverzifikaci, jsou budoucností našeho podnikání a cestou, jak poskytovat lepší služby.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy
1 Komentáře
Pan Saic má naprostou pravdu. Je jen škoda, že spousta lidí ty věci řeší až tzv. na poslední chvíli. Ale nic není ztraceno :). Důležité je jednat.