Zeptali jsme se expertů na trhu, co si myslí o konci fixaci hypoték, jak to s klienty řeší a zda očekávají problémy.
Zvýšení úrokových sazeb v posledním roce a půl bylo v případě hypotečních úvěrů celkem radikální a nevídané na české poměry. Za relativně krátkou dobu jsme přešli z extrémně nízké hladiny úrokových sazeb do poměrně vysokých. Jak se Vaši klienti vypořádávají s koncem fixačních období v posledních několika měsících nebo týdnech? U jak velké části z nich sledujete finanční stres případně finanční problémy a do jaké míry jsou tyto příběhy ojedinělé a do jaké míry jsou tyto problémy kombinovány s nárůstem nejen úrokových sazeb, ale i s nárůstem nákladů na energie?
Michal Čáp - Manažer obchodní sítě eDO Finance
Předně je potřeba si uvědomit, že zvyšování úrokových sazeb nebylo nic úplně tak “nečekaného”, protože dle velkého množství informací z celého trhu se dalo předpokládat, že k něčemu takovému musí dojít. Přiznám se, že já sám nejsem zastáncem dřívějších úprav úrokových sazeb, protože prostě nemám křišťálovou kouli a nemohu dostatečně dopředu vědět, do jakých “nejhorších” výšin se sazby vyšplhají a jak dlouho se v nich budou pohybovat.
Vždy se dá nicméně s dostatečným předstihem reagovat, klienta na situaci adekvátně připravit a přesně mu spočítat, co ho v nejbližším fixačním období čeká. Případně hypoteční úvěr, v rámci jeho možností, upravit.
Toto téma je navíc daleko obsáhlejší, protože s navyšováním úrokových sazeb jde ruku v ruce zvyšování sazeb na spořicích účtech a krátkodobých, tedy méně rizikových, investičních produktech, které jsou schopné záporné úroky na hypotečním úvěru částečně pokrýt. To bychom se ale dostali někam jinam, přesněji k finančnímu plánování…
Ale právě i to nejzodpovědnější finanční plánování nemohlo bohužel počítat s tím, co se stalo na trhu s energiemi. Prostě úplně každého, kdo už svůj finanční plán upravil kvůli navýšení sazby hypotečního úvěru, muselo další skokové navýšení výdajů za energie finančně ovlivnit. Někoho méně, někoho více a nejsem bohužel schopný adekvátně reagovat, u jak velké části mých klientů je to spíše méně a u jaké spíše více. Ale nějaký vliv to jednoduše mělo na všechny. A jejich ovlivnění a ovlivňování se mění aktuálně každý den.
A to dle mého názoru z toho důvodu, že finanční vliv je jen jedna stránka tohoto problému, protože každodenní nervozita při setkávání s klienty je cítit. Bohužel je jistě daná určitou nervozitou celé společnosti, která se musí projevit i u toho nejoptimističtějšího člověka na světě.
Jsem s klienty v kontaktu každý den. A každý den dostávám větší a větší pocit, že vedle dobře nastaveného finančního plánu je dnes jeden z našich nejdůležitějších úkolů být klientovi dobrým partnerem a posluchačem.
Jitka Kratochvílová – Obchodní manažerka SAB servis pro oblast bankovnictví
Velkou část klientů poradci na zvýšené úrokové sazby připravili dopředu a v době nízkých sazeb volili většinou dlouhé fixace. Často i rok dopředu měli klienti nové fixace podepsané, takže aktuálně nemusejí řešit konec fixu. Navíc s klienty řeší i rezervy a investice. Takto servisovaní klienti zatím nemají problémy a očekáváme, že současnou inflační bouři zvládnou, tedy pokud trh práce neprojde větší krizí.
Pokud už dnes klient problém má, okamžitě hledáme s bankou řešení například v podobě prodloužení splatnosti úvěru. Tyto případy jsou zatím ojedinělé. Očekáváme však, že situace se bude postupně zhoršovat a bude velmi záležet na tom, zda česká ekonomika spadne do recese a jak hluboká tato krize bude.
Libor Vojta Ostatek - Úvěrový expert Broker Trust
Finanční stres panuje v rozpočtech domácností obecně. Problémem je nejistota, neumíme zatím přesně říci, jaké budou náklady na energie. Hypotéku nicméně domácnosti přestávají splácet až jako poslední. Zatím jsou případy finančních defaultů velmi ojedinělé, ukazuje se to i na dosud výborných číslech kvality portfolií bank. Situace se bohužel změní, věřím však, že nebude nijak dramatická.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy