Firma Disney je na tom podobně jako Coca Cola. Znají jí všichni. Nejspíše i naši prarodiče by vám odpověděli, kdo je myšák Mickey. Před pár měsíci to byla firma na výsluní. Dnes je jedna z odvětví, které trpí nejvíce.
Podnikání Disney se dělí do 4 segmentů, procenta jsou k roku 2019.
Mediální služby (34,71 %)
Zde můžeme najít především kabelové služby a jejich obsah. Patří sem Disney Channel, National Geographic, sportovní kanál ESPN, ABC vysílání a televizní kanály FX. Příjmy jsou především z předplatitelů, reklamy a práva na vysílání obsahu.
V druhém čtvrtletí 2020 se provozní zisk zvýšil o 7 %.
Parky, zážitky a produkty (36,66 %)
Zde máme světoznámé Disneylandy, kterých je celkem 6. Dále sem patří zážitkové služby, prázdninové kluby, expedice National Geographic a Disney resort a Spa na Havaji. Příjmy samozřejmě plynou z prodeje lístků, služeb, zboží, jídla a pití. Dále je prodáváno licencování na jména, značky a postavy. Jsou pronajímány hotelové pokoje a místa např. na plavbách. Do tohoto segmentu Disney také pustilo až 75 % ze svých investic.
V druhém čtvrtletí 2020 se provozní zisk snížil o 58 %.
Studiová složka (15,56 %)
Snad každý dospělí i dítě zná příběhy Spidermana nebo Star Wars. Zde se dostáváme k video produkci. Skládá se z jednotlivých studií, jmenovitě Walt Disney Pictures, 20th Century Fox, Pixar, Marvel, Lucasfilm, Fox Searchlight Pictures a Blue Sky Studios banners. Dále je zde také divadelní produkce na pódiu Broadway a v zahraničí (jinde než USA). Nesmíme zapomenout na hudební produkci a vizuální a zvukové efekty. Příjmy jsou samozřejmě z prodeje práv na promítání, z lístků, nosičů DVD a Blu-Ray, případně prodej filmů v elektronickém formátu.
V druhém čtvrtletí 2020 se provozní zisk snížil o 8 %.
DTCI služby (13,07 %)
Tedy Direct-to.consumer international jsou služby zaměřené na poskytování obsahu přímo ke konzumentovi. Jedná se znovu o televizní kanály, dále však také streamovací služby jako Disney+, ESPN+, Hotstar a Hulu. Tato oblast je dnes nejzajímavější, vzhledem ke karanténě, kdy je zbytek skoro zavřený. Streamovací služby zažívají neskutečný boom.
V druhém čtvrtletí 2020 se provozní zisk zvýšil o 111 %.
Výkonnost, předpoklady, atraktivity (v miliardách USD)
Výkonnost
Jak můžeme vidět, v podstatě vše roste. V každém případě na tom mají podíl uskutečněné akvizice. Proběhla akvizice 21st Century Fox. Ta stála 69,5 miliardy USD, přičemž zhruba polovina byla zaplacena akciemi, druhá polovina penězi. Zároveň s tím se zvětšil podíl ve společnosti Hulu na 60 % (původně vlastnili 30 %), později hulu odkoupilo svůj 10% podíl od WarnerMedia, tedy podíl Disney na společnosti se zvýšil na 67 %. Vrásky by potom mohl dělat dluh, který se zvýšil v podstatě na dvojnásobek. Dále goodwill, který tvoří 40 % aktiv (goodwill se tvoří při akvizicích, je to premium které firma zaplatí nad účetní hodnotu kupované firmy). Pokud by akvizice neskončili dobře, je goodwill „špatný“. Jednoduše, firma přeplatila a neodhadla potenciál akvizic.
Předpoklady
Jak můžeme vidět, příjem i čistý zisk zažijí pokles v roce 2020. Není se čemu divit, když vypadlo tolik zdrojů příjmu. S postupným uvolňováním se však počítá s návratem k vyšším hodnotám.
Atraktivita
Díváme se zde na porovnání firem, které jsou největší v USA v zábavním sektoru, každá je ale jiná. Upřímně, vybírat podniky jako soky k Disney je těžké, vzhledem k jejich jedinečnosti. Všechny údaje jsou v podstatě v mezích. Current ratio, jakožto ukazatel likvidity, by ale mohlo být větší, alespoň nad 1. Oproti sektoru má lehce nižší zadlužení.
Firma Disney má jednu nesmírnou výhodu, tou je její známost a obecná všudypřítomnost. Občas by se na to dalo dívat jako na kult. Děti i dospělí chtějí do Disneylandu, pro některé je to skoro až tradice. Patří sem samozřejmě i zážitkové plavby, hotelové resorty a zážitkové kluby. Univerza jako Marvel, Frozen, či svět Star Wars táhnou konzumenty už nějakou dobu. Zde na to navazují prodeje licencí na značku a znovu, obecné rozšiřování povědomí mezi lidi. Pro děti je zde kanál Disney Channel, pro dospělí National Geographic. V dnešních dnech karantény je Disney+ úžasný nástroj, jak zabavit sebe i potomky. Nelze zapomenout na nově vycházející filmy, které jsou chrleny každý rok na filmová plátna.
Toto vše fungovalo až do karantény. Pokud se podíváme na Disney dnes, zjistíme, že v podstatě jediný funkční segment jsou vysílání a streamovací služba Disney+. Produkce filmů vzhledem ke karanténě je strašná, už jenom z toho důvodu, že jsou kina zavřená. Zábavní parky a ostatní zážitkové destinace se také zavřely, tedy další třetina příjmů vypadla. Dá se říct, že Disney je díky karanténě jednou z nejvíce zasažených firem.
Valuace
Firma se celkově zdá spíše nadhodnocená. Na budoucím P/E je krásně vidět očekávaný pokles zisků, který ho velmi zvyšuje. V roce 2019 by s cenou jako je teď bylo P/E okolo 20, což už se zdá mnohem lepší. Pokud krize přejde a firma bude schopná vrátit svůj příjem tam kde byl, cena okolo 100 už by se nezdála tak nadhodnocená.
Záporné PEG značí klesání zisků. V porovnání s ostatními firmami je to zase složité, protože se jim nesnížil příjem z poloviny činnosti. Zde se zdá Disney znovu relativně nadhodnocené.
Hodnocení Disney na základě dividendy není dost dobře možné, protože jí firma pozastavila. Firma není v žádném případě „dividendová“ akcie, tedy její přerušení v tuto chvíle je spíše k prospěchu přežití. Firma může přestat s dividendou a peníze alokovat jinam, kde jsou potřeba.
Závěr
Firma Disney trpí. Polovina příjmů se snížila, segment DTCI ovšem narostl neskutečně rychle. Dluh firmy je celkem velký, co se mi nelíbí je likvidita. Myslím, že u Disney se musí koukat především do budoucnosti, na konec karantény. Cena je momentálně 29 % pod nejvyšší dosaženou (109 oproti 153). Nikdo nepředpoví, jak se bude cena chovat. Faktem je, že od roku 2015 do 2019 se cena v podstatě nehnula, vystřelila až v roce 2019. Co na druhou stranu naprosto zbožňuji je jejich značka. Jak už bylo zmíněno, zná je každý. Disney se zároveň nebojí investovat do akvizic, které doplňují jejich podnikání.
Disclaimer: Informace uvedené v tomto dokumentu nejsou investičním doporučením. V žádném případě se nesnaží případného čtenáře přimět k investování, ani mu poskytnout jakoukoliv jinou formu investičního doporučení.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy