Asi málokteré značky jsou tak podobné, a přesto se najde spousta lidí, kteří by dali ruku do ohně za to, že je jedna z nich rozhodně chutná lépe. My se dnes koukneme pod etiketu a rozebereme, která z těchto dvou firem se zdá jako lepší a zdravější.
Business model
Coca-Cola
Podnik Coca-Cola byl založen v roce 1919 a je zaměřený především na výrobu nápojů. Má jich licencovaných a patentovaných přes 500 a určitě je všichni známe. Jedná se například o světoznámou Coca-Colu, dále pak Sprite, Fanta, či ovocné šťávy a sirupy.
PepsiCo
Firma byla založena v roce 1919. Následovala restrukturalizace v roce 1986, kdy se firma přetransformovala do podoby, kterou má dnes. Jedná se o jednoho z největších výrobců slazených nápojů, snacků a pochutin které dodává až 200 do států po celém světě. Jejich značky jsou všude známé. Jedná se například o nápoj Pepsi, 7Up, Mirinda nebo Mountain Dew, křupky Doritos a Cheetos, cereální a rýžové produkty, nebo brambůrky Lay’s.
Výkonnost

Pohledem do tabulky můžeme zjistit, že obě společnosti se rozhodně nedají zařadit k růstovým. Jedná se o pomalé kolosy, které jsou zapletené do všech prodejních řetězců, hospod a podniků. Jejich produkty můžete najít všude. Co se týče průběžného růstu za posledních 10 let, PepsiCo se zdá v porovnání s Coca-Colou podstatně lepší. Čistý zisk roste, dluh roste pomaleji než Coca-Cole, dokonce ani goodwill se moc nezvětšil. Co je naopak vcelku nepříjemné je klesající vlastní kapitál u obou společností. Ovšem, i zde PepsiCo vítězí.
Coca-Cola provedla v roce 2019 akvizice za 5,5 miliardy USD, z čehož bylo 4,9 miliardy za firmu Costa. V roce 2018 se uskutečnili akvizice za 1,2 miliardy USD, v roce 2017 poté utratili 3,8 miliardy za část Anhauser-Bush InBev.
PepsiCo v roce 2019 uzavřela dohodu o akvizici Pioneer Foods za 1,7 miliardy USD a v roce 2018 zakoupila firmu SodaStream za 3,3 miliardy USD.

Zde můžeme vidět graf cen jednotlivých instrumentů za posledních 10 let. Oranžová Coca-Cola, fialová PepsiCo, zelená index S&P 500. Dá se říct, že ceny v podstatě kopírují index. Coca-cola nicméně velmi ztratila v posledních měsících.
Atraktivita a rizika

V tomto porovnání jsou společnosti celkem vyrovnané. Coca-Cola podle čisté marže vyrábí efektivněji, ROE je zase lepší u PepsiCo. Current ratio (ukazatel likvidity) je vyrovnané, debt to equity vychází také v podstatě stejně. Kdybychom šli skutečně přesně, na těchto dvou frontách vyhrává znovu PepsiCo. Dostáváme se tedy k dividendě. Řekl bych že do těchto společností se investují především kvůli ní. Zde je to na rozhodnutí investora. Coca-Cola má lehce vyšší dividendu, její růst je nicméně skoro o 2,5 % pomalejší. PepsiCo to má přesně obráceně, tedy nižší dividendu a vyšší růst. Pro dlouhodobé držení je většinou lepší rychlejší růst, záleží ale na preferencích.
V čem spočívá ta zmíněná atraktivita? Já bych to vyjádřil jedním slovem. Stabilita. Tyto značky jsou na každém rohu, v každém obchodě, na každé benzínové pumpě, dokonce i Santa rozdává Colu. Jsou to akcie, které se koupí za ucházející cenu a člověk by na ně měl nejlépe zapomenout a nechat pracovat složené úročení.
Rizik také moc nevidím. Faktem je, že když se vám nepovede vydat nový iPhone, s celou firmou to dost zamává. Pokud lidem nebude chutnat nová sodovka, máte jich v zásobě ještě stovky dalších. Každá mince má ale dvě strany. Nový iPhone může cenu vystřelit o několik procent. Coca-Cola a PepsiCo už jsou tak velké a v takovém oboru, který tyto skoky moc neumožňuje. Někdo by mohl poukázat na trend zdravé výživy. Nejsem si schopný představit, že by ho tyto společnosti minuly. Naopak. Pokud někdo bude masově vyrábět zdravé nápoje, budou to ti největší se značkou a důvěrou zákazníka.
Upřímně by se zde dalo uvažovat o určité závislosti společnosti na cukru. Závislosti se zbavuje těžko, zvlášť té, která je skoro v každém jídle a nikdo vás na ní neupozorní. Pro tyto dvě firmy je to pak rozhodně plus.
Ohodnocení

Kouknout se čistě na relativní ukazatele ohodnocení, řekl bych, že obě firmy jsou nadhodnocené. Ono se to tak skutečně zdá. Ani jedna firma není v mezích, které by se dali doporučit k nákupu. Pro PepsiCo hraje velmi hodně PEG až roku 2022. Vzhledem k tomu, že se zde počítá s nějakým očekáváním růstu zisků, můžeme konstatovat, že v tomto směru bude růst PepsiCo podstatně více než Coca-Cola.
Závěr
Napsal jsem už vše potřebné. Z mého pohledu je PepsiCo v pozici, kdy její držení bude přinášet lepší výsledky. Má větší diverzifikaci (vyrábí i potraviny), je výkonnější a její dividenda se mi zdá v dlouhodobém horizontu atraktivnější. Coca-Cola není v žádném případě špatná firma, kdybych si měl ale vybrat, vítěz je u mě PepsiCo.
Disclaimer: Informace uvedené v tomto dokumentu nejsou investičním doporučením. V žádném případě se nesnaží případného čtenáře přimět k investování, ani mu poskytnout jakoukoliv jinou formu investičního doporučení.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy