Zdá se, že obavy těch akcionářů Tesly z toho, že si Elon Musk v Twitteru najde novou hračku a bude poškozovat zájmy Tesly, byly zcela na místě.
Za prvé jen kvůli Twitteru prodal Musk v letošním roce akcie Tesly dohromady za více než 40 mld. USD. Naposledy minulý týden za dalších 3,6 mld. USD. Muskovo podíl v Tesla se snížil na 13,42 %. A prodejem svých akcií už dostal dávno zpět vše, o čem před několika lety mohl finančně snít. Musk je z velké části vycashovaným zakladatelem Tesla a víceméně cokoliv, co mu dál vypadne z Tesla, pro něj logicky musí být bonus, se kterým těžko mohl počítat pár let zpátky, když Tesla měla valuaci v nižších desítkách miliard USD. Tesla navzdory tomu, že Musk prodává její akcie ve velkém, tak relativně začala vydělávat peníze. Za první 3 kvartály letošního roku to bylo skoro 9 mld. USD, což vzhledem k loňskému zisku 6,3 mld. USD za celý rok je velmi dobrý výsledek.
Jenomže firma byla poprvé v zisku teprve v roce 2020, kdy udělala zisk 2 mld. USD. Tesla zásadně roste svým obratem. V roce 2019 měla ještě obrat 24,5 mld. USD, zatímco v roce 2021 to už bylo 53 mld. USD. Za první tři kvartály letošního roku udělala obrat už 57 mld. USD. A směřuje někam k 80 mld. USD. To nejsou vůbec špatná čísla. Má to ale háček. Kapitalizace firmy je pořád 474 mld. USD i po více než 16 % propadu hodnoty, který svým prodejem Musk způsobil. Fantasticky ekonomicky fungující Volkswagen AG udělal za loňský rok obrat 295 mld. USD a v letošním roce udělá něco mezi 280 a 300 mld. USD. Za tři kvartály má v čistém zisku řádově 14 mld. USD a jeho valuace je pouhých 83 mld. USD, tedy řádově 6x méně. Jasně, lze použít věčný argument o tom, že Tesla roste rychleji a představuje budoucnost. Ale jak je tedy možné, že Musk se této skvělé firmy zbavuje, zatímco strategičtí majitelé Volkswagen Porsche Automobile Holding (53,3 % akcií), Spolková republika Dolní Sasko (20 %) a Qatar Investment Authority (17,05 %) své podíly stále drží? Nebude to náhodou tím, že v držbě akcií své firmy spatřují i nadále to nejlepší pro své zájmy? Proč Musk raději prodá významný podíl ve velmi dynamické firmě za účelem toho, aby si hrál s Twitterem?
Twitter je vůbec téma zajímavé k pochopení pro ty, kteří uvažují racionálně. Twitter je sice významná sociální platforma, ale my máme opravdu vážný problém uvěřit tomu, že Elon Musk vrazil tolik peněz do této hračky, aby tyto velké peníze vrátila. Twitter za celý loňský rok měl tržby 5 mld. USD a provozní ztrátu 400 milionů USD. Tato firma měla v polovině roku 2022 akumulovanou ztrátu skoro 1 mld. USD. Firma, která není schopna vygenerovat kladný provozní hospodářský výsledek navíc měla 7 mld. USD dluhů? Jen velmi obtížně si lze představit nějaký racionální plán, za kterým by měla být návratnost investice 44 mld. USD do akvizice Twitteru. Musk od té doby, co Twitter koupil, vymýšlí jednu spektakulární šílenost za druhou. Chová se tak, jak umí nejlépe ze všech. Jako výstřední podnikatel celebrita, který strašně hodně mluví a vyjadřuje se ke všemu. Je pozoruhodné, že osobně seznamuje uživatele Twitteru s technickými detaily o tom, jak ho hodlá uživatelsky upravovat. Sám Musk má druhý nejpopulárnější Twitter účet po Barracku Obamovi. Až za ním je zpěvák Justin Bieber. Jedno je jisté už teď. Musk si začal na Twitteru vyřizovat účty s některými svými kritiky. A tak například nechal zabanovat účet, který monitoroval lety jeho soukromého tryskáče. Ale mezi zabanovanými účty byly také účty některých novinářů z Washington Post, CNN, New York Times. Musk sice nechal účty obnovit, ale nenechal obnovit všechny a učinil tak až pod nátlakem.
Musk mezitím aktivně shání investory pro refinancování své akvizice. Nabízí možnost nákupu akcií za 54,20 USD za kus, což odpovídá jeho akvizičním nákladům. Muskovi kofinancovali akvizici firmy Sequoia Capital (mj. investor do burzy FTX), VyCapital, Andreessen Horowitz nebo Larry J. Elisson. V minulosti se hovořilo i o spolupráci s Alwaleedem bin Talalem na této trasakci. Otázkou je, zda mohou mít ekonomickou návratnost investice i pro tyto investory. Ovšem pokud si za peníze kupují vliv na Twitteru, tak to z jejich pohledu může dávat smysl pustit do této transakce řádově nižší stovky milionů korun. A Musk by se tak stal takovým globálním PR manažerem přes Twitter, který dokáže umlčovat kritiky.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy