Co na to říct. Apple se dostal na cenu 224,37 USD za akcii dne 23. března. Dnes je znovu u maxim. Není se čemu divit. Značka Apple je velmi silná, jejich výrobky jedny z nejkvalitnějších a jejich zákaznická základna občas vypadá jako kult. Fundamenty ale vypadají také velmi dobře.
Business model Applu je až nesmyslně jednoduchý vzhledem k tomu, že se jedná o jednu z největších společností na světě. Produkty a služby vypadají následovně.
K druhému čtvrtletí roku 2020 (za 6 měsíců) jsou prodeje rozdělené následovně: Zařízení a doplňky (77,1 %), Služby (22,9 %). Prodeje dále meziročně vzrostly o 0,2 %.
Z pohledu geografické rozdělení (k roku 2019) přichází 39,31 % z Ameriky, 16,79 % z Číny, 43,91 % z ostatních států. Společnost zaměstnává zhruba 137 000 lidí a má přes 500 obchodů celosvětově.
Výkonnost, předpoklady a atraktivita
Výkonnost
Zde je jeden z důvodů, proč Apple vypadá tak skvěle. Růst příjmů, čistého zisku i volného peněžního toku je neskutečný. Lehké vrásky na čele by mohl udělat dluh. Zajímavý je nulový goodwill, který má společnost už po 3 roky.
Takto by dnes vypadalo zhodnocení na nakoupených akciích včetně přijatých dividend. Můžeme vidět že Index S&P 500 zůstal těžce za Applem.
Předpoklady
Na předpokladech můžeme vidět dospívání společnosti. Zatímco na začátku byli schopní vykazovat růst v řádech desítek procent, v dalších letech se počítá spíše s vyššími jednocifernými čísly. Pravděpodobně se zde bude také promítat zpomalování růstu ekonomiky.
Atraktivity
Apple vypadá velmi dobře i z těchto hledisek. ROE je oproti konkurenci nejlepší. Current ratio (ukazatel likvidity) je průměrný, dokud je alespoň nad jedna, je to celkem v pořádku. Debt/Equity jakožto ukazatel zadlužení je ještě v mezích. Na druhou stranu, peníze jsou dneska levné, pokud se Apple nerozjede s půjčkami, pravděpodobně nebude mít žádný problém vzhledem k tomu, jaký peněžní tok jsou schopní vyprodukovat. Čistá marže je spíše na průměru, alespoň v porovnání s technologickým sektorem.
Apple si naštěstí uvědomuje, že nemůže zaspat. Jak můžeme vidět, do inovací pouští velké peníze, každý rok se v průměru zvyšují skoro o 30 %. Ostatně, můžeme to vidět i z reálného světa. Jako první jsme mohli zahlédnout bezdrátová sluchátka od Applu, až následně se začalo objevovat více druhů a modelů od jiných značek.
Atraktivita Applu z mého pohledu spočívá především v jejich značce a kvalitě. Je to celosvětově jedna z nejznámějších společností, jejich elektronika je špičková a co se týče softwarové stránky, nejsou na tom o nic hůře. Jejich zařízení jsou možná předražená, očividně to ale nikomu nevadí. Skoro bych řekl, že z Applu se stal i určitý módní doplněk. Další výhodou je tedy jejich uživatelská základna. Je to vidět při každém vydání nového produktu.
Jedna z výhod by dále mohla být určitá uzavřenost prostředí. Apple směřuje vše k tomu, aby lidé vlastnící jejich zařízení museli používat i zbytek jejich produktů. Tedy, jeden iPhone, do kterého patří pouze jeden kabel a sluchátka, po přihlášení je zde App Store a iTunes.
Upřímně, nevím o moc negativech. Jsou tu samozřejmě rizika z pohledu konkurence, značka Apple je ale všude tak zakořeněná, že jí nebude snadné dostat z čela závodu. Na firmu bylo také podáno pár žalob za údajné porušování práv ohledně patentů, to by mohlo v budoucnu vyústit v pokuty.
Valuace
Podle relativního ohodnocení se zdá Apple skoro všude nadhodnocený. Není se asi čemu divit, vzhledem k tomu, o jak prémiovou společnost se jedná. Poté záleží, k jakému sektoru porovnáváme. Technologie jsou velmi široké, k nim by se však Apple zdál o něco férovější.
PEG nám vlastně říká, jaký růst kupujeme. Čím nižší je hodnota, tím lépe. Apple je zde z mého pohledu lehce nadhodnocený k minulému růstu. Pokud by se však růst povedlo předpovědět, poté se zdá jako nejlepší volba (hodnotově) oproti konkurenci.
Ohodnocení podle dividendy se ukazuje znovu jako nadhodnocené.
Závěr
Není potřeba říkat mnoho, vše už bylo zmíněno. Apple se zdá jako jedna z nejkvalitnějších společností, které lze dnes najít. Problémem může být ohodnocení. Faktem ale je, že takto prémiové společnosti se do výprodeje dostávají velmi omezeně.
Disclaimer: Informace uvedené v tomto dokumentu nejsou investičním doporučením. V žádném případě se nesnaží případného čtenáře přimět k investování, ani mu poskytnout jakoukoliv jinou formu investičního doporučení.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy