Za pět dní 100 milionů uživatelů. To už je celkem solidní nástup. Obchodní reakce společnosti Meta na negativní atmosféru na Twitteru sklízí obrovský úspěch z hlediska počtu nových uživatelů. Mikroblogovací platforma Twitter je předmětem kontroverzí od doby, kdy jí ovládnul výstřední americký podnikatel Elon Musk. Muskovo působení na Twitteru působí spíše komicky než prozíravě z pohledu byznysu. Twitter, ještě když byl burzovně obchodovaný, byl samozřejmě nesmírně vlivnou sociální sítí. Protože byli vlivní ti, kdo na něj přispívali. Samozřejmě v čele právě s Elonem Muskem ve společenské rovině, v politické samozřejmě zejména díky Donaldu Trumpovi, který byl na Twitteru evidentně chorobně závislý. Nicméně, jak to dopadlo, všichni víme. Trump z Twitteru musel zmizet, mezitím Twitter koupil Musk za pomocí peněz řady dalších investorů, a na Twitteru se začala docela dít rotika. Ačkoliv on Twitter byl vždycky celkem podivná sociální síť. Navzdory obrovskému počtu uživatelů nebyl schopen Twitter vydělávat peníze. Jinými slovy jeho obchodní model nebyl příliš funkční. Navzdory tomu, jak slavná firma to je, má tržby pouhých 5 mld. USD v roce 2021 a ve stejném roce provozní ztrátu 400 milionů USD. V provozním zisku byla firma jen párkrát v historii. Konkrétně v letech 2018 až 2020. I přesto si držela velmi vysokou tržní kapitalizaci nad 30 mld. USD. Musk za něj nakonec zaplatil astronomických 44 mld. USD. Může se to zdát jako málo, když tržní kapitalizace např. Meta byla historicky přes 1000 mld. USD, nyní je to přes 700 mld. USD (padla však výrazně níže). Jenomže to je opravdu srovnávání hrušek a jablek. Meta v roce 2022 měla tržby 116,6 mld. USD a provozní zisk skoro 29 mld. USD. Je to neuvěřitelná mašina na peníze. Což Twitter není a zřejmě ani nikdy nebude. Meta umí skvěle monetizovat své sociální sítě Facebook i Instagram.
Sociální síť Threads byla spuštěna 5. července. Za dva dny získala 80 milionů uživatelů. Po pěti dnech měla už kolem 100 milionů uživatelů. Jasně, do Facebooku, který používají skoro 3 miliardy uživatelů, to má hodně daleko. Instagram používá skoro 1,3 mld. lidí. To jsou samozřejmě jiná čísla. Ale přece jen se ukazuje, že 100 milionů takto rychle je opravdu slibný začátek. Hlavně ve srovnání s Twitterem, kterému přímo konkuruje, protože ten používá asi 400 milionů lidí. Snapchat používá také kolem 400 milionů lidí. LinkedIn se pohyboval kolem 800 milionů lidí. Ale srovnávat sociální sítě je dost složité. Jde o to, jestli sociální síť nalezne funkční obchodní model. Twitter to za celou dobu své existence nedokázal. Facebook ano. Ale také to nebylo zrovna jednoduché, protože se kolem něj rozproudilo opravdu hodně kontroverze. Jednak v souvislosti s tím, jaká data prodával svým zákazníkům o svých uživatelích. A za druhé v souvislosti s tím, jestli jeho uživatelé vůbec existovali. Americký komentátor Aaron Greenspan, který dlouhodobě hodně ostře nakládá jak Elonu Muskovi, tak Marcu Zuckerbergovi, obvinil Facebook mnohokrát z toho, že oklamává své inzerenty tím, že zobrazuje jejich reklamu před neexistujícími uživateli. Hlavně v rozvojových zemích.
Threads je projekt, na kterém skupina Meta pracuje už od roku 2019. Ze začátku to vypadalo spíše na konkurenci Snapchatu. Snapchat ovšem trochu vyšel z módy. Ostatně hodnota akcií Snapchat se propadla celkem dramaticky. Ještě na podzim 2021 se akcie firmy Snap pohybovaly kolem 80 USD za kus, zatímco nyní stojí kolem 11 USD. Důvod je velmi jednoduchý. Je to bezedná jáma na peníze, která je jenom polyká. Kumulativní ztráta astronomických více jak 10 mld. USD. To je ještě horší než Twitter. Twitter v nejhorším období měl kumulovanou ztrátu kolem 2 mld. USD, pak se mu to podařilo trochu vylepšit na kumulovanou ztrátu asi 1 mld. USD.
Meta je v pozici, že musí něco dělat. Dnes vydělává spoustu peněz, ale z hlediska velkých technologických firem, pravděpodobně tahá za nejkratší konec. Navíc s tím Metaverse to je takové vachrlaté. Skupina Meta v roce 2022 proti roku 2021 tržbami dokonce lehce klesala. Na klíčových vyspělých trzích, jako jsou USA nebo státy Západní Evropy, Meta klesá. Roste v rozvojových zemích. Celkem dramaticky klesá maržovost vůči tržbám, jelikož musí Meta stále více peněz dávat do Research & Development nákladů. V posledních letech vzrostly i přímé marketingové náklady. Během dvou let klesla provozní marže z 43 % na 25 %. Meta i platí relativní vyšší daně, když jeho efektivní daňová sazba stoupla během 2 let ze 17 % na 22 %. Kvartální čistý zisk je cca poloviční proti situaci před dvěma lety v absolutní výši. Roční CAPEX však narostl do výše, která je 32 mld. USD, zatímco pár let zpátky to bylo hluboko pod 10 mld. USD. Tržba na uživatele skupiny Meta dokonce začala klesat na konsolidované úrovni. Špatné je, že na těch trzích, kde má uživatel největší hodnotu, což jsou především USA, klesá Meta nejrychleji. Rozdíly mezi regiony jsou dramatické. V USA a Kanadě je tržba na uživatele skoro 49 USD za kvartál, zatímco v Evropě jen 15 USD. Celosvětový průměry Meta Platforms je pak méně než 10. Meta ale roste hlavně na trzích, kde je průměr kolem 3 USD.
Jinými slovy Meta nemá příliš úspěšnou strategii růstu na již vyspělých trzích. Stále je to extrémně bohatá firma s velkými zisky. Nová aplikace jí může někam posunout zejména na těch vyspělých trzích, ovšem taky to může být těžký „provar“ podobně, jako to je v případě Twitteru a Snapchatu. Trochu děsivé je, že zrovna těmto dvěma sítím Meta chtěla s novou sítí Threads konkurovat. Musíme být trpělivý a skutečně si počkat na to, jaký obchodní model bude na Threads dlouhodobě fungovat. Zatím je to velká neznámá. Bavíme se o síti, která funguje pár dní. Twitter vznikl před 17 lety a stále nevíme, jestli bude někdy schopen vydělávat peníze přímo svou činností. Samozřejmě současní investoři, kteří vložili peníze do Twitteru, asi nečekají, že se jim někdy vrátí jejich astronomická investice z inzerce nebo poplatků vybíraných od uživatelů. Jestli uvažuje podobně i Zuckerberg, těžko říct. Ani o Muskovi, ani o Zuckerbergovi nemůžeme říct, že by to byli nějací podnikatelé, kteří jsou vzorem podnikatelské etiky dlouhodobé udržitelnosti. Oba dva ukázali mnohokrát, že jsou schopni jít na samotnou hranu toho, co je nejen společensky přípustné ale i legální. Meta rozhodně nebude provozovat nějakou charitu. Možná že se teď snaží využít vlny nespokojených uživatelů Twitteru, ale je naivní se domnívat, že by Meta přišla s něčím etičtějším. Ekonomicky funkčnějším však možná ano. Ale na to je ještě příliš brzo, abychom to hodnotili.
Meta aktuálně má hodnotu 744 mld. USD. Je to pro ni celkem úspěch, protože na podzim roku 2022 byla na méně než třetině současné hodnoty. Vypadalo to na opravdu velký valuační průšvih. Nyní je řádově na 3/4 hodnoty, kterou měla maximální. Z tohoto pohledu zkrátka racionalita velí hodnotit dlouhodobě pozitivně firmu, která vydělává peníze. Což je tento případ. Meta má obrovskou výhodu, že má opravdu spoustu peněz a minimální (spíše žádné) dluhy. To jí dává obrovskou sílu. 30 miliard USD za rok možná nebude schopná vydělávat dlouhodobě, ale pokud se nestane něco zásadního, tak 20 miliard s velmi vysokou pravděpodobností ano. Pořád nelze podceňovat potenciál skupiny Meta firmy akvizovat. Z tohoto pohledu Meta není drahou firmou, ovšem je otázka, jestli Meta není skutečně přežitek. Facebook jako sociální síť v západních zemích rezonuje čím dál hůř. Instagram a jeho škodlivost pro lidskou duši je také sotva udržitelným sociálním i obchodním konceptem. Éra a obrovská inflace instagramových influencerů skončí jednoho dne. A otázka zní, co bude pak. Bude to nadále svět, za kterým bude společnost Meta? To jsou opravdu legitimní otázky. My úplně přesvědčení o tom, že by Meta Platforms byla firma s velkou budoucností, nejsme. Byznys této firmy není nějak zvlášť sofistikovaný. Je jenom nesmírně tvrdý, agresívní a vůči jeho uživatelům zcela nesmlouvavý. Takové obchodní modely mohou být krátkodobě či střednědobě úspěšné, ale dlouhodobě nikoliv. A je také vidět, že vyspělé západní společnosti v USA a západní Evropě už se těchto praktik společnosti Meta trochu přejídají po všech těch skandálech a přehlcení agresívní reklamou. Sociální sítě typu Facebook nebo Instagram nejsou ropa nebo železo, co by se obtížně dalo nahradit. Je to online prostředí, které lidi omrzí v momentě, kdy jim někdo nabídne lepší zábavu, jakkoliv jsou na to stovky milionů lidí velice zvyklí. Ale to byli zvyklí i na to číst papírové časopisy nebo koukat na klasické televizní vysílání. Zkrátka core business společnosti Meta nemá zaručenou budoucnost.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy