Zeptali jsme se relevantních hráčů na trhu, jaký je jejich názor na nakupování poradenských firem či přetahování obchodních struktur za peníze. Je to podle nich v pořádku? Škodí to trhu? Kdo z nich má pravdu? O tom rozhodněte vy, naši čtenáři.
Mojmír Urbánek (SAB Servis):
Je to nesmysl. Kdo chce uspět ve finančním poradenství dlouhodobě, moc dobře ví, jak důležitá je svoboda. Pokud Vás někdo koupí, kupuje si primárně vaší svobodu a tedy následně ztratíte schopnost na cokoliv reagovat pružně. Pooly na trhu už 10 let sílí právě díky tomu, že neohýbají obchod jedním směrem. Bohužel si stále spousta investičních skupin myslí, že lidi jde koupit úplně stejně, jako třeba nemovitost. Nejde.
Martin Zoubek (BEplan):
Zde bych byl velmi skeptický, když se podíváme pár měsíců zpět, tak vidíme, jak jeden takový „lukrativní“ nákup dopadl. Jak vidno, firmu si sice koupit můžete, ale lidi ne☺ Něco jiného je a to určitě umíme, podpořit spolupracovníka či skupinu, která přechází od konkurence k nám a bude potřebovat pomoc na nějakou přechodnou dobu. V tom případě určitě umíme nabídnou pomoc v různých formách. Jednou z nich je i výše zmíněná finanční pomoc. Nejde tedy o žádné uplácení či přetahování lidí za peníze, ale o jasně cílenou formu finanční podpory na onu těžkou adaptační fázi při přechodu od konkurence: na vykrytí příjmu, když vám konkurence (byť neoprávněně) stopne provize, na adaptaci v prvních měsících, kdy ještě není proplacena nová produkce, na právní pomoc… Celý proces má ovšem jasná pravidla a řád.
Zdeněk Sluka (Broker Trust):
Nakupování firem nebo poradenských praxí je všude ve světě běžné. Je na kupujícím, aby posoudil, zda získává za své peníze adekvátní hodnotu. Naše zkušenost s akvizicí VHI je pozitivní a na trhu najdete řadu dalších úspěšných příkladů. Nabídky typu akvizičních bonusů pro přecházející poradce nejsou nákupem firmy, ale spíš incentivou, která má motivovat poradce jako zákazníka, aby změnil poskytovatele zázemí. Nemyslím, že to škodí trhu, protože i v tomto případě musí obě strany posoudit, jestli jde o oboustranně zajímavé partnerství.
Když někoho zlákáte jen na peníze, zřejmě to nebude dobře fungovat. Naopak považuji za škodlivé, když jsou na trhu kupovány firmy nebo skupiny poradců za levné peníze od nic netušících dluhopisových investorů. Nesmyslné valuace takových transakcí pak nejsou postavené na ekonomice samotné spolupráce mezi poskytovatelem zázemí a poradcem, ale na závazku prodat více rizikových dluhopisů s nepřiměřeně nízkým úrokem.
Jiří Havrlant (Chytrý Honza):
Takový druh přechodu skupin není sice na českém trhu obvyklý, nicméně podle nás tento proces může na obou stranách vzniklého partnerství skýtat určité výhody. Akvizice poradenských skupin dává smysl jen v případě, kdy přínos není pouze v podobě lidského kapitálu a potenciální tvorby produkce, ale přináší s sebou také další hodnoty – například v podobě softwarových služeb, IT aplikací, výměny know-how a dalších synergických efektů. Můžeme konstatovat, že zvyšující se požadavky na regulaci a IT a relativně velmi roztříštěný trh dává prostor pro určitou konsolidaci trhu či užší spolupráci jednotlivých entit.
Jan Lener (Broker Consulting):
Nákup firmy, která se zabývá realitním či finančním zprostředkováním je v pořádku, pokud je realizován za zdravých podmínek. Broker Consulting historicky úspěšně provedl transakce například se společnostmi Olymp 2002, nebo IFS. Řada lidí našla také útočiště ve společnosti Broker Expert, která se následně s Broker Consulting spojila. Lidé z těchto firem jsou dodnes oporami a vrcholnými manažery společnosti Broker Consulting. Tato úspěšná spojení jsou známá. Stála za nimi opravdu velká suma práce a osobní angažovanost vedoucích představitelů firem. Při každé transakci bylo extrémně důležité, aby dávala smysl konzultantům. Ne každý podobný „nákup“ na trhu měl podobný průběh. Bohužel, trhu to škodí. Už by nemělo být v dnešním světě možné se nechat „koupit“ a přitom už plánovat odchod jinam či plánovat další prodej. Lidé, kteří se takto chovali, ztratili svou kredibilitu.
Tomáš Martinovský (4fin):
Myslím, že je to trochu tendenční otázka. Pokud jde jen o peníze, nedává to smysl. Jde o celkovou přidanou hodnotu a kvalitu spolupráce, kterou obě dvě strany přinášejí. Jakákoli spolupráce postavená jen na penězích není dlouhodobě udržitelná. Lidé nejsou věci, takže se na ně nedá dívat jako něco, co by se dalo nacenit.
Ve 4finu jsme přesvědčeni, že každý konzultant má právo se rozhodnout, s kým chce spolupracovat. Má mít podmínky pro to, aby jakoukoliv změnu mohl v případě svého rozhodnutí realizovat. To nás motivuje dávat maximální úsilí do budování toho nejlepšího zázemí a nástrojů pro naše spolupracovníky. Je to stejné jako ve všech jiných oborech – dobří lidé dostávají zajímavé nabídky od konkurence.
Společnosti Partners, OVB a Fincentrum&SLS do data uzávěrky nedodaly své odpovědi.
Time’s up
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy