Minulý týden ve čtvrtek oznámil zakladatel a CEO společnost Facebook Marc Zuckerberg, že mateřská společnost největší sociální sítě na světě se přejmenuje. Důvodem je oddělení mateřské společnosti od jejího nejslavnějšího produktu sociální sítě Facebook a dále lepší reflexe toho, čemu se chce firma do budoucna věnovat a tím je především virtuální a rozšířená realita. Společnost se přejmenovala na Meta, z řeckého slova pro „nad“ nebo „na druhou stranu“. Mateřská firma, jenž se obchoduje na burze, změnila svůj název z Facebook na Meta Platforms již od začátku listopadu.
Zuckerberg na tiskové konferenci, která probíhala v rozšířené realitě, oznámil, že se po nedávných skandálech nechystá rezignovat a představil nový koncept Metaverse, což je virtuální svět, do kterého se budou moci uživatelé přihlašovat ze všech mobilních zařízení pomocí avatarů a měl by postupně nahradit sociální sítě, jak je známe. To ovšem vzbudilo protesty v technologické komunitě, kde se pojem Metaverse používá několik let, a jeho pionýři teď osočují Facebook, že se snaží přivlastnit si již existující pojem. Facebook dále oznámil, že jeho divize virtuální reality se stane samostatnou reportingovou jednotkou a investice do ní by se v tomto roce měly pohybovat kolem 10 miliard dolarů. Firma dále plánuje najmout 10 tisíc nových lidí v Evropě, aby se podíleli na vývoji tohoto produktu. Co se týká hardwaru, tak brýle na virtuální realitu nebudou nadále distribuovány pod značkou Oculus, kterou Facebook koupil v roce 2014 za 2 miliardy dolarů, ale ponesou jméno Meta. Akcie Facebooku v den tiskové konference vzrostly o 1,5 %.
Meta Platforms (Facebook) v loňském roce utržila skoro 86 miliard USD. Firma vykázala astronomický zisk 29 miliard USD. Jednalo se o rekordně nejlepší rok firmy. Letos má našlápnuto ještě k lepšímu výsledku, když za první tři kvartály utržila firma přes 84 miliard USD a dosáhla 28 miliard USD. Je jasné, že cokoliv, co vydělá v posledním kvartále, bude představovat meziroční nárůst. A ten může být poměrně výrazný kolem 30 % – 40 %. Kapitalizace Meta Platforms je 912 miliard USD. Obchoduje se za cca 25 násobek svého zisku, ovšem díky nárůstu zisku může toto číslo klesnou poměrně rychle někam k hodnotám okolo 20. Na úrovni P/B je pak na necelém 7násobku. Z pohledu velkých technologických firem je tak Meta Platforms nejlevnější (Apple, Alphabet, Amazon i Microsoft jsou dražší). Patří však mezi ty, kteří rostou nejrychleji. Na druhou stranu čelí také obrovské kritice. A to nejen v souvislosti se zneužíváním Facebooku pro různé hybridní informační války. Velká část kritiky souvisí s obrovským množstvím falešných účtů, za které ovšem Facebook inkasuje tržby z reklamy. Jeden z největších kritiků Zuckerberga Aaron Greenspan poukázal na to, že Facebook roste jen v zemích, kde je nejvíce falešných účtů. Meta Platforms ovšem není pouze Facebook ale především i Instagram. Rovněž komunikační platformy Messenger a WhatsApp.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy