Zeptali jme se odborníků na to, jak velkou část jejich portfolia zasáhla neschopnost zákazníků splácet řádně jejich závazky a jakou jim případně poskytují pomoc.
Jak velkou část hypotečních úvěrů sjednaných vaší společností zasáhla neschopnost zákazníků splácet řádně své závazky? Jakou poskytujete pomoc vašim zákazníkům v souvislosti s jejich neschopností řádně splácet hypotéky?
Ondřej Marek, výkonný ředitel ve společnosti Stone & belter
Neschopnost splácet řádně závazky postihla jen minimální část našeho portfolia. Také zákonné moratorium k odkladu splátek využilo jen málo klientů a převážně z ekonomicky zasažených sektorů.
Klientů, kteří nejsou schopni řádně splácet hypotéky, je minimální počet. Je to dané naším dlouhodobě poradenským přístupem. Nicméně pomoc poskytujeme ve více oblastech a v několika úrovních díky našim 4 sekcím (Osobní finance, Realitní sekce, Firemní finance a Privátní poradenství).
Nejprve je potřeba najít a popsat varianty, které jsou pro daného zákazníka použitelné, ať už se jedná o zaměstnance nebo podnikatele. Následně navrhneme optimální řešení dané situace. Nejčastěji se jedná o možnosti:
– hledání úspor v celé šíři výdajů. Klienti, kteří od nás ještě nevyužili služby komplexního poradenství např. platí větší množství finančních smluv, o kterých ani neví k čemu slouží a jestli je potřebují. Pomocí služby můj Plán nastavíme celkovou koncepci financí a najdeme cesty jak adekvátně snížit výdaje.
– odklad splátek, snížení splátek (prodloužení splatnosti), konsolidace úvěrů.
– pomoc s komunikací s bankou, jakým způsobem zažádat např. o odklad nebo snížení splátek.
U zákazníků, kteří mají výpadek příjmů z pronájmu nemovitosti, nabídneme služby naší realitní kanceláře, tak aby jim nemovitost vydělávala stabilně co nejvíce. Naštěstí se žádný náš klient nedostal do situace, kdy by musel neplánovaně prodat svoji nemovitost. Ale na tyto situace jsme připraveni, aby se případně prodej nemovitosti realizoval za co nejvyšší cenu.
V případě klientů z řad podnikatelů a majitelů firem jsou konzultace v kompetenci našich specialistů v rámci sekce Firemní finance. Od počátku dostupné státní podpory jsme poskytovali a stále poskytujeme konzultace, jak čerpat příspěvky od státu, a zpracováváme konkrétní žádosti ve věci vládní podpory. Jsou to veřejně známe programy, které již proběhly nebo probíhají:
– úvěry se zárukou COVID
– administrace úvěru COVID I, úvěrů se zárukou COVID II, COVID Praha
– programy COVID nájemné, C. kultura, C. sport, C. bus, C. lázně, C. ubytování
– program Antivirus (podpora zaměstnanosti)
– daňový bonus, ošetřovné – pro podnikatele i zaměstnance, malá s.r.o., odložení/prominutí platby důchodového pojištění, zdravotního pojištění, liberační balíčky aj.
Po této pomoci jsou podnikatelé lépe schopni splácet svoje osobní hypotéky.
Jiří Hák, ředitel obchodní sítě eDO Finance
Nemůžu mluvit za celou společnost, ale za mé osobní klienty i klienty mého ředitelství mohu prozatím říci, že vyloženě platební neschopnost neřešíme prozatím téměř s nikým! Co se hodně řešilo bylo odložení splátek úvěrů v průběhu loňského jara/léta kde danou možnost využilo většina našich klientů spíše z „leknutí” a prevence. Při pohledu zpět to většina z nich ani reálně nepotřebovala. Ale u některých klientů jsme mnozí již v preventivním kontaktu, protože určité problémy u nich nastat mohou – zejména lidí podnikajících v gastronomii a některých službách.
Radim Fichtner, privátní realitní poradce RealityDílna.cz
Pokud je mi známo, tak ani jednoho, pouze dva zažádali o odložení splátek COVID-19 u spotřebitelských úvěrů. Stejně tak ani klienti, kteří nakoupili nemovitosti našich klientů nemají problémy se splácením. Věřím, že je to i tím, že našim klientům klademe na srdce, aby si vytvořili finanční rezervu v minimální výši, která pokryje veškeré jejich výdaje a závazky. Lepší je samozřejmě aby se výše rezervy rovnala 6 měsícům.
Pokud se již klient dostane do stavu, že má problém se splácením, tak jsme připraveni podat pomocnou ruku ohledně jednání s úvěrujícím ústavem ohledně odložení splátek, nebo při hledání jiné možnosti. Zde je potřeba nečekat až na upomínky od věřitele, ale problém začít řešit, co nejdříve a z vlastní iniciativy.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy