Další zvyšování úrokových sazeb
Viceguvernér České národní banky Marek Mora tento týden pro deník Právo prohlásil, že podpoří další zvyšování úrokových sazeb. Dokonce řekl, že si myslí, že je pravděpodobné, že je Bankovní rada ještě zvýší. Situaci prohlásil za mimořádnou a řekl, že nemá nastaven žádný limit. Rozhovor poskytl i Aleš Michl, který označil pokles koruny po jeho jmenování za situaci způsobenou vylekanými spekulanty, kteří čekali další zvyšování sazeb. Michl nevyloučil zvyšování sazeb, ale tvrdí, že zvyšování sazeb je pro silnou korunu doping, který vytváří její hodnotu uměle. Za zdravé považuje dlouhodobě stabilní a vyrovnané veřejné rozpočty. S tím asi lze v obecné rovině souhlasit. Dá se očekávat, že na dalším jednání Bankovní rady budou rozpory mezi těmi, kteří chtějí sazby dále zvyšovat a těmi, kdo by je rádi ponechali na současné úrovni. My se přikláníme na stranu těch, kteří tvrdí, že další zvyšování úrokových sazeb už není pro snižování inflace příliš efektivní. Ale vyloučit zvýšení samozřejmě nemůžeme. Další zasedání Bankovní rady je 22.června. Michl převezme funkci guvernéra až od července.
Lehký rebound technologií za poslední týden po výraznějších propadech
Firmy s velkou tržní kapitalizací, které 2 týdny zpět ztrácely značnou část hodnoty, se za poslední týden částečně zmátořily.
Amazon +12 %
Tesla +12 % (otázkou je, zda vůbec řadit mezi technologické společnosti)
NVIDIA +10 %
Broadcom +10 %
Alibaba +10 %
Všechny tyto firmy sice za poslední týden posílily, ale za poslední měsíc jsou všechny v poklesu. Stejně tak od začátku roku. V menší míře se podobný efekt odehrává i na firmách, jako jsou Apple, Microsoft, Alphabet, Meta nebo Tencent. Globálním šampionem v poklesu hodnoty od počátku roku je mezi velkými především Meta, jejíž hodnota je o 42 % nižší proti začátku roku. Apple je na poklesu 16 %, Microsoft 19 %, Alphabet skoro 22 %, Amazon 28 %, Tesla 28 %, NVIDIA skoro 37 % pokles. Samsung je na skoro 14 % poklesu. Kdybychom šli do o trochu nižších pater kapitalizace, tak Shopify je od začátku roku v 73 % poklesu, Netflix 67 %, Rivian Automotive 70 %, Snap 70 %, Snowflake 62 %, PayPal 55 % nebo Roku 58 %. O poznání lépe si vede TSMC, která ztratila zatím jen 9 % hodnoty. Celkově se z technologických titulů od počátku roku vypařily stovky miliard USD dokonce u jednotlivých titulů. V součtu se bavíme o bilionech USD. Příčina je primitivně prostá. Goodwill. Goodwillu bylo na trhu tak strašně hodně moc, že sebemenší náznak problémů představuje ohrožení pro tržní kapitalizaci těchto firem. A ne že bychom se v průběhu letošního roku setkávali jen se sebemenšími náznaky. Válka na Ukrajině, sankce vůči Rusku, kombinace zpomalení ekonomického růstu a inflace, zvyšování úrokových sazeb…Trh s technologickými akciemi je hodně nervózní i pro to, že lidé mají od řady těchto firem zcela nerealistická očekávání a investují do nich masově lidé, kteří o těchto firmách pořádně ani nic neví. V tomto směru se historie trochu opakuje a nelze nevzpomenout na Internetovou bublinu na přelomu milénia. Samozřejmě, že některé z propadů představují příležitost zainvestovat. Ale stejně tak u řady titulů je propad jenom začátek jejich sestupné cesty.
Ne vždy je expanze formou akvizic přínosem
Zvykli jsme si, že velcí hráči často místo vlastního vývoje a rozšiřování portfolia služeb jdou cestou „nákupu“ hotových řešení. Nicméně ne vždy se to setkává s pochopením u zákazníků.
To je i případ jednoho z gigantů na poli CRM – Customer Relationship Management, nebo chcete-li správy vztahů se zákazníky. Řeč je o Salesforce.
Oč jde? Jednoduše: pokud nabízíte řešení – software jako službu a rozšiřujete možnosti, které nabízí, může se vám snadno stát, že se správa takového balíku stane neúnosně drahou. Je to jako se SAPem – není to jen řešení pro správu podnikové agendy, ale celý ekosystém, jehož programování se stalo doménou odborníků. Programátoři v SAPu se baví u oběda, pro běžného smrtelníka, jazykem, kde sotva rozumíte spojkám ve větě.
Gartner Inc., který se věnuje analýzám především v digitálních technologiích nedávno snížil hodnocení Salesforce ze „silná“ na „pozitivní“ (Gartner nabízí pěti stupňovou škálu, přičemž „silná“ je nejlepší hodnocení).
Hlavním problémem je složitost multicloudových řešení Salesforce v celém portfoliu, včetně akvizic Slack, Tableau a Mulesoft.
„Lídři IT by měli sledovat vývoj produktových řad společnosti a základních technologií, protože rostoucí složitost jejího „multicloudového“portfolia ztěžuje a prodražuje řízení mnoha zákazníkům více, než se očekávalo,“ uvádí analytická společnost Gartner.
I když tato multicloudová řešení odlišují Salesforce od konkurence, mnoho klientů je zmateno ohledně toho, které konkrétní produkty od Salesforce ve skutečnosti kupují a implementují.
“Rozvíjející se řešení společnosti Salesforce poskytují uživatelům vysokou míru flexibility, ale možnosti často nejsou jejím zákazníkům jasné. Její přístup k produktům se stále vyvíjí, aby podpořil převládající trend flexibilně skládaných aplikací.” Tím má Gartner především na mysli, aby zákazník nekupoval to, co ve skutečnosti nepotřebuje, nebo naopak aby svým klientům nabídl skutečně všechny možnosti.
Podle názoru společnosti Gartner umožňuje tento přístup podnikům být flexibilnější a přizpůsobivější tím, že spojí software s rozhraními API a vytvoří nástroje pro provozování specifických obchodních procesů, místo aby procesy přejímaly podle osvědčených postupů dodavatele v jediné, monolitické aplikaci.
V praxi to však může znamenat, že se vyjednávání se Salesforce o ceně může být extrémně časově náročné. Plánování smlouvy, respektive její obnovení je dobré připravit 18 – 24 měsíců dopředu.
Nechutná vám v restauraci, stěžovat si můžete tak maximálně počítači
Možná to není úplně hudba budoucnosti, jíž se nedožijeme. Třeba za pár let zmizí armády mužů a žen v bílých rondonech s čepicemi. Pokud technologie a roboti půjdou i směrem kuchyň, a nejde o zrovna o mixér, může se stát, že Zdeněk Pohlreich už nenatočí nový díl „Ano, šéfe!“
Inženýři z University of Cambridge vyvíjejí roboty, kteří dokážou „ochutnat“ během vaření a rozhodují, zda pokrm potřebuje během přípravy více koření. Pomáhá jim v tom známý výrobce domácích spotřebičů Beko.
Když jídlo žvýkáme, zaznamenáme změnu struktury a chuti. Například kousnutí do čerstvého rajčete na vrcholu léta uvolní šťávu a jak žvýkáme, přičemž se uvolňují sliny i trávicí enzymy, naše vnímání chuti rajčat se změní.
Robotický šéfkuchař, který byl již vyškolen k výrobě omelety na základě zpětné vazby od lidského „ochutnávače“, ochutnal devět různých variant jednoduchého pokrmu z míchaných vajec a rajčat ve třech různých fázích procesu žvýkání a vytvořil tak „chuťové mapy“.
Vnímání chuti je u lidí komplexní proces, který se vyvíjel miliony let: vzhled, vůně, struktura a teplota jídla ovlivňují to, jak vnímáme chuť; sliny produkované během žvýkání pomáhají přenášet chemické sloučeniny v jídle, aby se huť dostala k receptorům na jazyku; a signály z nich jsou předány do mozku. Jakmile si náš mozek uvědomí chuť, rozhodneme se, zda si jídlo vychutnáme nebo v horším případě si pojedeme spravit chuť k mamince na její svíčkovou.
Chuť je také vysoce individuální: někdo miluje kořeněná jídla, jiný má chuť na sladké. Dobrý kuchař, ať už amatér nebo profesionál, se spoléhá na svůj vkus a dokáže vyvážit různé chutě v pokrmu, aby vytvořil dokonalý kulinářský zážitek, nebo oslnil porotu v MasterChefovi.
„Většina domácích kuchařů ochutnává za pochodu – kontrolují pokrm během procesu vaření, aby ověřili, zda je vyváženost chutí správná, “řekl Grzegorz Sochacki z Cambridge’s Department of Engineering, první autor článku. “Pokud mají být roboti používáni pro určité aspekty přípravy jídla, je důležité, aby byli schopni ‚ochutnat to, co vaří.”
Možná už někdo z vás slyšel ten nemilý dotaz: „…a chutnal(a) jsi to?“
„Když ochutnáváme, proces žvýkání také poskytuje nepřetržitou zpětnou vazbu našemu mozku, “ řekl spoluautor Dr Arsen Abdulali, rovněž z oddělení inženýrství. “Současné metody elektronického testování pořizují pouze jeden „snímek“ z homogenizovaného vzorku, takže jsme chtěli replikovat realističtější proces žvýkání a ochutnávání v robotickém systému, jehož výsledkem by měl být chutnější konečný produkt.”
Je tedy jasné, že tenhle robot už využívá komplexnější systém při analýze připravované omelety a při jejím vaření si také „zobne“.
Pravdou je, že říkat: „Dneska jsem měl svíčkovou jak od University of Cabrige&Beko“ zní hůř, než „…jako od maminky.“
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy