UBS ve velké formě
Největší švýcarská banka UBS, která je zároveň světovým největším wealth managerem pro bohatou klientelu oznámila své výsledky za rok 2021, kterým proplula s velkou grácií. Čistý zisk banky meziročně stoupnul o 14 % na 7,5 miliardy dolarů, což je nejlepší výsledek od roku 2006. Tyto výsledky byly způsobeny hlavně aktivitou ultra bohatých klientů a zároveň díky vysoké M&A aktivitě, kterou se rok 2021 vyznačoval. V reakci na výsledky banka oznámila, že plánuje v roce 2022 rozšířit program zpětného odkupu svých akcií až do výše 5 miliard dolarů, tedy 2,4 miliardy více, než jich nakoupila v roce 2024. Zároveň chce banka ještě zatraktivnit svoje akcie zvýšením dividendy z 0,33 dolarů na 0,50 dolarů na akcii. „UBS je v lepším stavu než kdykoliv předtím. Adaptujeme naše modely, abychom mohli dodávat více digitální a rozšířenější služby.“ Okomentoval výsledky CEO banky Ralp Hamers, který převzal otěže firmy v roce 2020 a jeho úkolem je učinit z tradičního bankovnického hráče firmu, které dokáže digitálně obsloužit i nastupující generaci milionářů a miliardářů.
Nová strategická vize firmy má být prezentována v února a určitě bude mít velký důraz na technologická řešení, které už v říjnu Hamers avizoval. Od nových digitálních služeb, které budou zahrnovat i vzdálené investiční poradce si banka slibuje oslovení širšího spektra zákazníků a zároveň sleduje trend nastavený konkurencí, kdy Goldman Sachs nebo Morgan Stanley už podobná řešení nabízejí. UBS chce mířit na zákazníky, kteří mají od 250 tisíc dolarů do 2 milionů dolarů k investování a první kroky už tým kolem Hamerse udělal, když nakoupil fintechový wealth management startup Wealthfront za 1,4 miliardy dolarů v hotovosti. Startup, který se soustředí především na zástupce generace Z má v USA už 500 tisíc klientů a spravuje aktiva za 27 miliard dolarů z nichž jsou část i kryptoměny a společensky odpovědné ESG investice.
Akcie firmy na zprávy o nejlepším výkonu za poslední 15 let reagovaly růstem o více jak 6 %.
Velká restrukturalizace v Exxonu
Od minulého června, kdy se do představenstva Exxonu dostali 3 environmentální aktivisté/investoři z hedge fondu Engine No.1 za podpory BlackRock, Vanguard a State Street, se ve firmě dějí velké věci. Tento týden oznámila společnost velkou restrukturalizaci, která má za úkol osekat náklady firmy a dostat ji zpět do ziskovosti, když v roce 2020 utrpěla historickou ztrátu 22,4 miliardy dolarů. Novinkou je, že dvě divize, které jsou zodpovědné za rafinerie a za výrobu chemikálií se spojí do jedné obchodní jednotky. Dále se divize Low Carbon Solutions, která se soustředí na biopaliva a ukládání CO2, dostává na stejnou úroveň důležitosti jako ostatní divize, což ji umožní jednodušší směrování nových investic, které jsou potřeba pro celkovou energetickou transformaci. Exxon neočekává, že by restrukturalizace přinášela propouštění lidí, ale slibuje si, že ušetří alespoň 6 miliard dolarů, které investorům slíbil. Akcie na zprávu reagovaly růstem o 1 %. Další změnou je přesunutí sídla firmy z Irvingu v Texasu do jejich kampusu severně od Houstonu.
Citrix Systems se prodává za 16,5 miliardy dolarů
Americká softwarová společnost Citrix, která se specializuje na cloudové systémy a firemní aplikaci se prodává za 16,5 miliardy dolarů. Kupci jsou dva, a to společnost Elliott Management a Vista Equity Partners, která zkombinuje Citrix s její datovou společností TIBCO Software a bude mít ve společnosti podíl kolem 65 %. Citrix se tak po 27 letech na veřejném trhu dostane zpět do soukromého vlastnictví a akcionáři dostanou 104 dolarů za akcii, což představuje 24 % premium oproti uzavírací ceně z 20. prosince, kdy bylo zahájeno jednání mezi aktéry transakce. Aplikace a systémy Citrix mají přes 400 tisíc uživatelů ve 100 zemích, ale firma nedokázala dostatečně zužitkovat vhodné tržní podmínky během pandemie, kdy se většina práce přesměrovala do online prostředí a její akcie za minulý rok ztratily 23 % ze své hodnoty. Čeká ji tedy byznysová transformace, která by se měla dále soustředit na cloudové služby a k tomu je větší svoboda soukromého vlastnictví velmi vhodná.
Toyota stále největší výrobcem aut na světě
Toyota v pátek na tiskové konferenci uvedla, že její prodej automobilů v roce 2021 vzrostl o 10,1 %, což ji dělá druhým rokem za sebou největší výrobcem automobilů na světě před německým rivalem Volkswagen. Automobilka uvedla, že v roce 2021 prodala 10,5 milionu vozů spolu s jejími dceřinými firmami Daihatsu Motors a Hino Motors a je 1,6 milionu před německou značkou z Wolfsburgu, která jich v roce 2021 prodala 8,9 milionu (5 % pokles oproti roku 2020). Automobilový průmysl byl a stále je z velké části ovlivněn nedostatkem polovodičů, ale asijské firmy byly zasaženy méně než evropské a americké, a proto Toyota nemusela tolik zpomalovat výrobu. Firma bude publikovat výsledky za poslední třetího kvartálu 9. února.
Rekordní rok pro LVMH
Nejhodnotnější evropská firma LVMH, která vlastní značky jako je Louis Vuitton, Moet, Hennesy, Sephora, Prada a další luxusní jména, zaznamenala rekordní rok, co se týče tržeb i zisku. Velká zásoba peněz v oběhu se odrazila ve velké chuti utrácet za luxusní zboží, kdy největšími tahouny byly tradiční oděvní značky Dior a Louis Vuitton, které patří do největší oděvní divize firmy, ta za rok 2021 utržila téměř 31 miliard euro. Retail byl druhou nejvýdělečnější divizí s 11,7 miliardami euro. Hodinky a šperky vydělaly 9 miliard euro, parfémy a kosmetika 6,6 miliard a alkohol 5,9 miliard. Celkově firma za rok 2021 utržila přes 64 miliard euro, což představuje 44 % meziroční nárůst. Čistý zisk pak vyrostl o 107 % na 17 miliard euro. Pro LVMH je to opravu pozoruhodně úspěšný rok a zůstává nejhodnotnější evropskou firmou s tržní kapitalizací 306 miliard euro. Na dubnovém jednání valné hromady LVMH navrhne výplatu dividendy 10 euro na akcii.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy