Apple přináší těžké časy konkurenci
Náhlavní souprava Apple pro tzv. „rozšířenou realitu“ (Augmented Realitiy – AR) znamená na jedné straně těžké časy pro konkurenci, na druhé straně však povzbudí tento segment trhu. Apple pravděpodobně oznámí svůj headset pro AR v lednu 2023, podle technického analytika a „pozorovatele“ Applu Ming-Chi Kuo. Kuo tuto předpověď učinil jako součást analýzy širšího trhu s náhlavními soupravami pro virtuální realitu (VR) a uvedl, že sada Applu bude „změnou hry“, která způsobí, že ji konkurenti napodobí ve snaze Apple dohnat. Zařízení také podpoří poptávku po nové herní a multimediální zábavě. Takové, která skutečně dokáže hráče nebo chcete-li konzumenta zcela pohltit.
Podle Kua, který shromažďuje poznatky o budoucích produktech společnosti Apple prostřednictvím sledování dodavatelského řetězce, by technologie společnosti Apple podporovala funkci „video-see thru“, což je kombinace sledování videa na pozadí skutečného „světa“, respektive okolí. Říká se, že Apple ukáže svůj headset na své vývojářské konferenci v červnu, ale událost prošla bez zmínky o AR zařízení – pouze společnost oznámila některá vylepšení jeho ARKit. Apple má údajně pokročilý prototyp, ale zatím není připraven ho světu odhalit. Předchozí zprávy také hovořily o roku 2023 jako o pravděpodobném roce uvedení náhlavní soupravy na trh. Apple nedávno zaregistroval ochranné známky pro svůj „RealityOS“ nebo rOS. Zařízení by mělo zahrnovat celou řadu senzorů.
Kuo předpovídá, že náhlavní souprava Applu bude „změnou hry“ pro stávající hráče, včetně Sony, Microsoftu, Valve, HTC a zejména mateřskou společnost Facebooku, Meta. „Apple AR/MR by byl nejsložitější produkt, jaký kdy Apple navrhl, takže mnoho stávajících dodavatelů je také v dodavatelském řetězci Apple AR/MR“ napsal Kuo. Významné konkurenční výhody společnosti Apple oproti ostatním znamenají, že se také nemusí připojit k nedávno založenému fóru Metaverse Standards Forum, jehož členy jsou Meta, Microsoft, Alibaba, Huawei, Qualcomm, Sony, IKEA a Wayfair.
„Poté, co Apple uvede na trh AR/MR náhlavní soupravu, si myslím, že globální rivalové Applu budou soutěžit o její napodobení, čímž povedou hardwarový průmysl v této oblasti do další fáze rychlého růstu a budou mít prospěch z souvisejících služeb a ekosystému, který souvisí s obsahem,“ napsal Kuo.
Poznamenává také, že Meta kvůli recesi snižuje své investice do VR hardwaru. Společnost Meta také snížila objednávky náhlavních souprav pro VR „kvůli riziku recese způsobené strukturálními problémy v její hlavní činnosti v oblasti reklamy a sociálních platforem (např. změny zásad ochrany osobních údajů pro iPhone). Současná strategie společnosti Meta prodávat své náhlavní soupravy se ztrátou je neudržitelná vzhledem k riziku ekonomického zpomalení ovlivňujícího její hlavní podnikání. Dáme-li tyto trendy do souvislosti s dalšími projekty a produkty gaming průmyslu, vývoje nových čipů určených pro mobilní telefony, nebo s rozvojem sítí páté (šesté) generace, mají se „pařani“ na co těšit. Stejně tak se však mohou těšit ti, jež budou do rychle se rozvíjejícího technologického odvětví investovat.
Arm uvádí na trh novou čipovou technologii pro hry na chytrých telefonech
Arm Ltd, britská firma zabývající se čipovými technologiemi, vlastněná SoftBank Group Corp, v úterý představila sadu nových čipových technologií, jejichž cílem je zlepšit vzhled videoher na chytrých telefonech a zároveň snižovat nároky na spotřebu energie – jinak řečeno: šetřit baterku telefonu.
Nejnovějšími produkty jsou návrhy tzv. grafických procesorových jednotek, neboli GPU, nejčastěji používaných pro zpracování videa ve hrách. Arm vydělává peníze tím, že licencuje své plány čipovým společnostem, jako je MediaTek Inc (Tchajwanská společnost), které je zase používají k navrhování čipů pro smartphony se systémem Android. Arm v úterý také upgradoval plány pro své CPU neboli centrální procesorové jednotky, hlavní mozky v počítači. V obou případech má Arm za cíl zlepšit výkon čipů při nižší spotřebě energie. Nejnovější tlak na zlepšení mobilních čipů přichází ve chvíli, kdy její zákazníci, jako je Apple Inc a Qualcomm Inc, se naopak snaží snižovat svou závislost na Arm.
Zatímco Apple a Qualcomm stále platí společnosti Arm licenční poplatky, aby zajistily, že jejich čipy budou fungovat se softwarem napsaným pro čipy založené na Arm, snaží se zvbavit závislosti na společností Arm. Nejinak tomu je u Applu a jeho čipu M1, který nahradil Intel. „Naše nejnovější sada výpočetních řešení pro spotřebitelská zařízení bude i nadále zvyšovat práh toho, co je možné na mobilním trhu,“ uvedl výkonný ředitel Arm Paul Williamson na blogu oznamujícím nové produkty. “Pro vývojáře, kteří pracují na skutečně pohlcujících 3D zážitcích v reálném čase, a aby byly ještě působivější a poutavější, je vyžadován vyšší výkon,” dodal Williamson.
John Romero, spolutvůrce legendárních her Doom and Quake, hovořil s Armem o změnách 3D grafiky. Řekl, že nevidí překážky pro AR na mobilních telefonech, které mohou přenést 3D hry do skutečného světa. Kdo někdy hrál alespoň jednu z těchto her, asi si dovede představit, jak by mohlo vypadat střílení monster v „open-space“ kanceláři. Arm uvádí na trh zcela novou vlajkovou loď GPU s názvem Immortalis, postavenou na dědictví Mali, nejprodávanějšího GPU na světě. Mali GPU se dodalo více než 8 miliard kusů. Kromě toho společnost Arm uvádí na trh nový prémiový GPU Arm Mali-G715, který zahrnuje funkci Variable Rate Shading, grafickou funkci dostupnou u všech nových GPU – ta totiž znamená výrazné úspory energie při zvýšení herního výkonu.
Nejnovější GPU Arm jsou dosud nejvýkonnější, s 15% zlepšením výkonu oproti předchozí generaci, což demonstruje zaměření společnosti Arm na zajištění herních zážitků, které koncoví uživatelé prémiových mobilních telefonů požadují. Nové GPU také staví na vysoce účinném GPU Arm Mali-G710 s 15% zlepšením energetické účinnosti. To pak posouvá hranice hraní na cestách, když jednoduše déle vydrží baterka. Pravdou je, že inovace v této oblasti mohou přinést i celou řadu dalších aplikací, kde jsou „hry“ využívány například pro trénink chování v krizových situacích, nebo ověřování krizových plánů prostřednictvím AR/VR.
Potvrzeno – TENCENT bude zakládat oddělení pro XR
Jak jsme informovali minulý týden: čínská společnost Tencent Holdings uvedla, že v příštích 4–5 letech vidí řadu příležitostí k prozkoumání technologií rozšířené reality (XR) a že vytvořila oddělení zaměřené na průzkum tohoto odvětví.
Herní šéf společnosti Steven Ma to řekl místním médiím a později sdílel přepis těchto poznámek s agenturou Reuters. Ma řekl, že společnost vytvořila obchodní linii XR, která by kombinovala hardware i software, protože věří, že většina výrobců, kteří zkoumají tento segment trhu, by zvolila podobný přístup jako Apple. Tedy uzavřené „ekosystémy“, které budou spojovat oba prvky. „Doufáme, že v příštích 4–5 letech využijeme příležitosti k aktivnímu experimentování se softwarem, obsahem, systémy, nástroji SDK, hardwarem a dalšími technologiemi, abychom vytvořili zážitky z virtuální reality, které mohou být průmyslovými měřítky,“ řekl Ma.
Agentura Reuters a Finsider.cz minulý týden uvedli, že Tencent ohlásil formování oddělení, s odvoláním na zdroje, které uvedly, že bude mít dokonce přes 300 zaměstnanců. Rozšířená realita označuje technologie, jako je virtuální realita a AR – augmented reality, které jsou považovány za stavební kameny metavesmíru. Tedy pohlcujícího virtuálního světa, který mnozí považují za další iteraci internetu. Vpád Tencentu do XR odráží sílící závod mezi globálními technologickými giganty o využití příležitostí v metavesmíru. Pro Tencent, který je známý především svým softwarem, je to také vzácný a to především v rámci hledání si místa na trhu.
Ma také řekl, že rostoucí zájem společnosti Tencent o XR je výsledkem mnoha technologických průlomů, které odvětví v poslední době zaznamenalo u zařízení VR, včetně lepšího rozlišení displeje a lehčích náhlavních souprav.
Siemens investuje do severoamerické dobíjecí sítě Volkswagenu
Firma, mezi jejíž hlavní rivaly patří ChargePoint a Teslav Supercharger, má nakonec podle svých webových stránek v provozu 635 nabíjecích stanic s přibližně 2 850 místy rychlého nabíjení. To zahrnuje ultrarychlé vysokorychlostní nabíjecí stanice s výkonem až 350 kilowattů, které majitelům umožňují nabít auta za méně než 20 minut. Včetně nových prostředků od mateřského Volkswagenu by jednotka Electrify America obdržela celkovou injekci 450 milionů dolarů, uvedly společnosti. Partnerství v Electrify America je „součástí mnohem větší investice, kterou Siemens provádí na trhu elektrifikace,“ řekl John DeBoer, vedoucí severoamerické části Siemensu e-mobility.
Společnost Electrify America byla založena společností VW v roce 2017 s 10letým investičním závazkem ve výši 2 miliard dolarů v důsledku skandálu německé automobilky s podváděním u naftových motorů, která je známá pod názvem „DieselGate“. Obě společnosti neupřesnily přesnou částku, kterou každá přispívá na nejnovější investici, nicméně podíl Siemensu činí více než 100 milionů dolarů. Společnost Siemens, která tuto investici provádí prostřednictvím finanční divize Siemens Financial Services, bude menšinovým investorem a bude se účastntit v představenstvu Electrify America. Před rokem agentura Reuters uvedla, že VW má v úmyslu prodat podíl ve společnosti Electrify America, protože automobilka doufala, že přitáhne až 1 miliardu dolarů z vnějšího financování, aby pomohla rozšířit infrastrukturu pro elektrická vozidla.
Giovanni Palazzo, prezident a generální ředitel Electrify America, v rozhovoru uvedl, že společnost stále plánuje do roku 2026 více než zdvojnásobit svou nabíjecí infrastrukturu na 1 800 nabíjecích stanic a více než 10 000 rychlonabíječek. Electrify America má partnerství pro nabíjení elektromobilů s širokou řadou výrobců vozidel mimo koncern Volkswagen, včetně Ford Motor Co, Hyundai/Kia, BMW, Mercedes-Benz, Volvo a Polestar společnosti Geely Automobile a konkurenta Tesly Lucid. Společnost Siemens, která staví nabíjecí stanice pro komerční flotily a další zákazníky, investovala do několika elektrifikačních společností, včetně švédského start-upu pro baterie Northvolt a startupu WiTricity s bezdrátovým nabíjením, stejně jako do konkurenčního ChargePoint Electrify America, podle zdrojů z investorského webu PitchBook.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy