Další z řady masivních kybernetických útoků
Žijeme ve světě, kde naše osobní údaje nejsou v bezpečí nikde. Je jedno, zda se jedná o sociální média a obchod s „naším chováním na síti“, nemocnici, nebo telefonního operátora. Už je prostě těch míst tolik, že představa jejich nedobytnosti se stala spíše iluzí. Obrovský rozmach kryptoměn, raketový vývoj herního průmyslu (včetně „hloupých“ her typu Tetris nebo střílení barevných kuliček při jízdě metrem), sociální sítě, to vše dává mocný nástroj útočníkům. Nástroj, jak nejen získat heslo téměř přímo (ruku na srdce, kdo dnes používá na každé „místo“ jiné přihlašovací údaje), ale třeba i jednoduchý systém, jak si ověřit, jestli používáme pro „slovníková hesla“ výměnu písmen za čísla (E=3, O=0, I=1, Z=2, S=5) apod.
Navíc kdo si může být skutečně jistý tím, že když oběť útoku zaplatí výkupné, podobná situace se nebude opakovat? Je jasné, že se jedná o extrémně lákavý a výdělečný business pro línou generaci, která se vědomosti nabyté ve školách a na sítích, rozhodně vnímá jako vítanou příležitost k velkým penězům. Uvědomíme-li si, že extrémní výkon nových grafických karet za pár desítek tisíc korun lze využít i k něčemu jinému, než k „paření“ realistických her, je to téměř smrtelná kombinace. Nakonec není to tak dávno, kdy byly sklady prázdné ne protože vyšlo nové Call of Duty (FPS hra), ale protože se výkon grafických karet dal využít pro těžbu kryptoměn. Může se to zdát daleko, a přitom je to tak blízko. Australská telekomunikační společnost číslo dvě, Optus, v sobotu oznámila, že kontaktuje zákazníky ohledně kybernetického útoku, který získal osobní údaje až 10 milionů zákazníků, což je jeden z největších australských narušení kybernetické bezpečnosti.
Generální ředitelka Kelly Bayer Rosmarinová v pátek řekla, že je naštvaná a lituje, že se do databáze zákaznických informací společnosti naboural subjekt se sídlem v zahraničí, který měl přístup k domácím adresám, číslům řidičských průkazů a pasů, což odpovídá 40 % australské populace. V aktualizaci ze soboty společnost, kterou vlastní Singapore Telecommunications Ltd, uvedla, že kontaktuje „všechny zákazníky, aby je informovala o dříve oznámeném dopadu kybernetického útoku, pokud vůbec nějaký, na jejich osobní údaje bude.“ “Začneme se zákazníky, jejichž identifikační číslo mohlo být prozrazeno, a všichni budou informováni do dnešního pondělka. Zákazníky, kteří neměli žádné dopady, upozorníme naposledy,” stojí v prohlášení. “Žádná hesla ani finanční údaje nebyly kompromitovány.” Společnost Optus uvedla, že se zdá, že firemní zákazníci nebyli ovlivněni “sofistikovaným” hackem, o kterém zpočátku informoval zákazníky již minulý týden ve čtvrtek.
Sydney Morning Herald v sobotu uvedl, že Optus zkoumal hrozbu prodeje osobních údajů milionů zákazníků online, pokud společnost nezaplatí hackerům 1 milion dolarů v kryptoměně. Na dotaz ohledně útoku mluvčí australské federální policie agentuře Reuters řekl, že policie ví o odcizených zákaznických informacích a přihlašovacích údajích Optusu, které mohou být prodávány prostřednictvím řady fór „včetně dark webu“. Optus uvedl, že vzhledem k tomu, že útok vyšetřuje policie, „nemůže komentovat určité aspekty incidentu“. Společnost, která odmítla poskytnout podrobnosti o tom, jak útočník narušil její zabezpečení, uvedla, že útočníkova IP adresa – jedinečný identifikátor počítače – se zřejmě pohybovala mezi zeměmi v Evropě. Je ve své podstatě jedno, zda takový útok souvisí s válkou na Ukrajině, stojí-li za ním Čína kvůli Tchajwanu, anebo parta tzv. „geeků“. Bezpečno není nikde. Na to je třeba si zvyknout a počítat s tím.
Venture capital Microsoftu vystřelil platformu Space and Time k 300 mil. USD
Space and Time, decentralizovaná platforma pro analýzu dat, zajistila financování ve výši 20 milionů USD od skupiny investorů vedených společností Microsoft, respektive tzv. „venture capital arm“M12, což vedlo k occenění společnosti na 300 milionů USD. Platforma, která si klade za cíl spouštět analýzy dat uložených na blockchainu i mimo něj pro chytré smlouvy, plánuje použít finance k najmutí dalších inženýrů, řekl Nate Holiday, spoluzakladatel Space and Time. „Z blockchainového světa pochází obrovské množství dat o použití a postřehy a data z centralizovaných datových úložišť… a Space and Time jsou na mostě, který je spojuje,“ řekl Holiday.
Space and Time v současné době testuje svou technologii s herními platformami Web3, dodal Holiday. Web3 je termín používaný k označení utopické, decentralizované verze internetu. Společnost také uvedla, že se bude integrovat s Azure společnosti Microsoft, což umožní zákazníkům z oblasti cloud computingu přistupovat, spravovat a provádět analýzy na datech uložených v blockchainu. Společnost Space and Time plánuje uvést na trh alfa verzi svého produktu do konce tohoto roku, beta verzi na jaře roku 2023 a očekává, že produkt bude spuštěn na podzim roku 2023, řekl Holiday. Firma se sídlem v Newport Beach v Kalifornii, založená jako součást start-upového programu Chainlink Labs, získala v červenci počáteční financování ve výši 10 milionů dolarů. V posledním kole financování M12 se mimo jiné účastnily také společnosti Framework Ventures, HashKey, Polygon, Blizzard the Avalanche Fund a Coin DCX.
Tesla udrží produkci v modernizované šanghajské továrně
Tesla plánuje do konce roku udržet výrobu ve svém závodě v Šanghaji na přibližně 93 % kapacity dostupných zdrojů. Od otevření závodu na svém druhém největším trhu na konci roku 2019 se Tesla snažila provozovat závod v čínském komerčním uzlu na plnou kapacitu a nedávno zvýšila svůj týdenní výkon o 30 % na maximum 22 000 vozů.
Zdroje, které hovořily pod podmínkou anonymity, protože záležitost není veřejná, neuvedly důvod pro rozhodnutí neprovozovat fabriku na plné obrátky, i když jeden uvedl, že číslo bylo nižší, než očekával. Krok společnosti však přichází v době rostoucí konkurence domácích výrobců elektrických vozidel (EV) a v prudce slábnoucí ekonomice, protože spotřeba výrazně klesá v podmínkách přísných omezení souvisejících s COVID-19. Modernizovaná továrna může vyrobit 14 000 Modelů Y a 8 000 Modelů 3, dodaly zdroje. Tesla se snažila, aby fungovala na plnou kapacitu, s výjimkou doby upgradu a celoměstského lockdownu kvůli COVID-19 na dva měsíce tohoto roku.
Nyní Tesla plánuje po zbytek roku vyrábět 20 500 kusů týdně, celkem tedy 13 000 Modelů Y a 7 500 Modelů 3, uvedly zdroje. Čínské prodeje Tesly vyskočily za prvních osm měsíců letošního roku téměř o 60 %, ukázala čísla Čínské asociace osobních automobilů. Ale toto tempo je mnohem slabší než celkový trh s novými EV za stejné období, který zaznamenal více než dvojnásobný prodej. Od minulého měsíce společnost zkrátila čekací doby dodání v Číně nejméně čtyřikrát, nyní minimálně na týden, kromě toho, že nabídla slevu 8 000 juanů (1 100 USD) kupujícím pojištění Tesla, kteří převezmou zásilky mezi 16. a 30. zářím. Analytici uvedli, že cílem těchto kroků je uzavření více objednávek. Očekává se, že v příštích několika měsících rostoucí konkurence zesílí cenovou válku mezi výrobci elektromobilů, řekl Shi Ji, analytik China Merchants Bank International. Tesla během prvních osmi měsíců prodala 60 % svých vozů vyrobených v Číně na domácím trhu a zbytek vyvezla na zámořské trhy, jako je Austrálie, Evropa, Japonsko a Singapur.
Activision Blizzard: Takovou další příležitost nenajdete
Activision má fantastickou šanci na odkoupení. Akcie ATVI mají skvělý poměr rizika a odměny a vypadají jako jedna z nejlepších příležitostí na tomto trhu. Tlak regulátorů nadále pronásleduje Activision, protože navrhovaná transakce přitahuje pozornost úřadů, které chtějí zjistit podrobnější informace o této problematice. Tento měsíc antimonopolní komise zvýšily tlak na Microsoft, protože vidí možnost, že akvizice poškodí konkurenci na herním trhu. Vyšetřování CMA tak vstoupilo do druhé fáze po prohlášení: “…pokud Microsoft koupí Activision Blizzard, mohl by poškodit své konkurenty, včetně nedávných a budoucích hráčů, kteří vstoupili do hraní her tím, že jim odepře přístup ke hrám Activision Blizzard…”
Tato pozice je celkem pochopitelná a předvídatelná. Tato akvizice je nejen největší v historii tohoto odvětví, ale v celé historii IT sektoru. Regulátoři prostě nemohou takovou událost nechat bez hloubkového vyšetřování. Ale buďme upřímní, ačkoli regulační orgány mají formální důvody pro zablokování této dohody, neexistují pro to žádné jasné nesporné důvody. Kauzu Microsoft-Activision lze vnímat spíše jako sázku na zdravý rozum regulátorů. Je Call of Duty příliš velké na to, aby bylo v rukou Microsoftu? Převzetí franšízy Call of Duty Microsoftem je hlavním zdrojem nespokojenosti regulátorů a konkurentů. Problém vidí nejen v tom, že korporace získá přístup k jedné z nejpopulárnějších herních franšíz na světě s více než 425 miliony prodaných kopií, ale také v tom, že bude využita k získání „nekonkurenční“ výhody na trhu. Postupem času může Microsoft učinit Call of Duty exkluzivitou pro Xbox. Phil Spencer, šéf Xboxu, prohlásil, že Call of Duty na PlayStationu ponechají „několik dalších let“, než bude aktuální marketingová dohoda. Tento scénář se Sony (SONY) nelíbí, protože společnost nechce takovou hru na své platformě ztratit.
Je důležité pochopit, že pokud Microsoft udělá tento krok, jednoduše přijde o peníze, protože připravují Activision o neuvěřitelně velkou část příjmů. Zprávy ukazují, že největší část komunity Call of Duty (42,1 %) pochází z PlayStation. Franšíza přinesla celkem 30 miliard dolarů a vzhledem k tomu, že komunita PlayStation je solventnější, lze pochybovat, že tvoří méně než 45 % celkových příjmů ze hry. Vzhledem k prohlášení pana Spencera může být pravdivý předpoklad, že hry této franšízy budou dostupné pouze na jedné platformě. V tomto případě však vyvstává jasná otázka: No a co? Microsoft správně prohlásil, že na hrách Call of Duty (“CoD”) není nic unikátního. Jediným důvodem oblíbenosti Call of Duty je konzumní zvyk a nechuť zkoušet něco jiného. Silná loajalita hráčů ke hře skončí, když tato hra zmizí z jejich platformy. Tato franšíza má například Battlefield jako vášnivého konkurenta, který snadno přitáhne hráče PlayStation, protože tato hra není o nic horší než CoD a má podobnou hratelnost. Proto tvrzení, že Microsoft získá nějaký neuvěřitelný vliv na herním trhu, pokud udělají Call of Duty exkluzivní pro svou platformu, prostě není pravdivé.
Ale i když se regulátoři rozhodnou, že takový krok je nepřijatelný, obchod nezablokují, ale jednoduše učiní multiplatformu hry povinnou pro úspěšné dokončení akvizice. Call of Duty je hlavní aktivum Activision Blizzard a jediná věc, která vyvolává otázky ze strany úřadů. Všechno ostatní vypadá skvěle. Společnost se stane s Activision teprve druhou z hlediska příjmů ve svém herním segmentu. Odvětví je plné mnoha hráčů, kteří budou přímo konkurovat Microsoftu. To boří tezi o možné monopolizaci trhu. Proto vedení zůstalo pozitivní ohledně konečného schválení transakce. CEO Microsoftu Satya Nadella říká, že se cítí „velmi, velmi sebevědomí“, že vyjdou. Taková prohlášení jsou velmi pozitivním signálem, protože nám umožňují podívat se na situaci zevnitř. Je důležité pochopit, že Microsoft nemůže od dohody jen tak odejít, protože IT gigant by zaplatil tučnou pokutu, pokud by dohoda propadla. To vše zvyšuje šance na dokončení akvizice. Ukazuje se, že po vyřešení problému s Call of Duty bude úspěch obchodu téměř zaručen.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy