Zejména problémy s výrobou pořád představují hlavní příčiny v tom, proč meziročně počet registrací nových aut v České republice klesl v červnu o 16,9 %. Jedná se nicméně o drobné zlepšení, protože v květnu byla meziroční změna byla 22,8 %. V roce 2020 se přibližně 5x méně aut v ČR prodalo, než se za stejné období vyrobilo, takže je evidentní, že pro český automobilový průmysl je daleko důležitější to, jak se vyvíjí registrace v zahraničí. Ročně se u nás cca 200 tisíc aut prodá a více než 1 milion vyrobí. Zároveň výroba aut dává práci přímo mezi 170 a 200 tisíci lidem. Na obratu českého průmyslu se výroba automobilů podílí cca 13 %, což je jedna z nejvyšších hodnot v Evropě. Jen Rumuni a Slováci mají kolem 15 % podílu. Největší trh s osobními automobily je v Evropě v Německu, kde se ročně prodá kolem 3 milionů aut. Druhý největší trh v Evropě je lehce nadpoloviční ve Francii. Celkem se v celé EU prodá kolem 10 milionů aut za rok. Německo, Francie a Itálie tvoří dohromady přibližně 60 % prodejů osobních automobilů v EU. Když přihodíme i země Evropského hospodářského prostoru a Velkou Británii, tak se bavíme o 11-12 milionech prodaných osobních automobilů za rok. Česko je tedy kapka v moři z pohledu prodeje, ale rozhodně ne z pohledu výroby, kde výroba Česka je cca 10 % vůči celkové poptávce v Evropě.
Jenomže věc je o něco složitější. Přejdeme totiž ke Škodovce. 680 tisíc aut v roce 2021 a skoro 750 tisíc v roce 2020 aut v Česku vyrobila právě Škoda Auto. Tedy zhruba 2/3 české přímé produkce automobilů. Škoda má významné závody ještě v Rusku, Číně a Indii. Rusko je paradoxně pro českého dělníka ten menší problém. Ruská produkce aut přibližně odpovídá tamní produkci Škoda. Ale podíl Škodovky na ruském trhu je poměrně významný. Čínská poptávka po autech Škoda není uspokojena tamní výrobou. Indická zhruba odpovídá produkci. Takže česká produkce uspokojuje zbytek světa. V Česku Škoda prodala asi 80 tisíc aut v roce 2021. O rok dříve to bylo kolem 83 tisíc. Tedy podíl Škoda na českém trhu je řádově 40 %. Ale mnohem větší problém je pro Škoda je německý trh, který je největším odbytištěm vozů Škoda vůbec. Na německém trhu má Škoda řádově 5 % tržní podíl. Velká Británie je také důležité odbytiště, kde má Škoda 3,5 % tržní podíl. V Polsku má skoro 11 % tržní podíl.
Z pohledu perspektivy to pro český automobilový průmysl vypadá spíše pesimisticky. Elektromobilita v Česku je spíše na nižší úrovni a je to jednoznačný trend, kde Škoda není silným hráčem. Podíl automobilů prodaných v EU s klasickým benzínovým a dieselovým motorem už v roce 2020 činil v součtu pouze 75,5 %, přičemž ještě v roce 2019 to bylo 89,4 %. Čistě elektrická auta v roce měla podíl už 5,4 %, plug-in hybridy 5,1 % a elektrické hybridy pak 11, 9 %. Zbytek alternativních paliv pak připadal hlavně na plyn.
Škoda Auto budou asi nějakou dobu držet tradiční trhy, jako je Česko, Polsko, Slovensko, Rakousko, Švýcarsko a částečně i Německo a Velká Británie. Ale bude pro Škodovku hodně těžké udržet si tržní podíly v Německu, Francii, Itálii nebo Velké Británii. Čína se ukázala jako docela slušný propadák v roce 2021. Rusko auta z Česka nepotřebuje a ostatní trhy jsou zatím velmi nevýznamné. Zcela absentuje v USA a řadě dalších velkých mimoevropských trhů. Co z toho plyne? Jestli to takhle půjde dál, Škodovka začne vyrábět podstatně méně aut. A tedy čekejme, že se zřejmě bude propouštět v českém automobilovém průmyslu. Ten prochází v Evropě určitou recesí, která je logická zejména ve vztahu k válce na Ukrajině. Jenomže zejména německé automobilky se jeví být v tuto chvíli daleko lépe připravené. Mateřský Volkswagen je bezpochyby velmi dobře připravený, ale píšeme dlouhodobě, že Škoda se jeví být trochu zneužívaná cashcow. Z pohledu připravenosti prosazovat se nových trzích se jeví o řád lépe nachystané koncernové Audi, Volkswagen a Porsche. A jejich konkurenti Mercedes Benz a BMW také.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy