Tím, jak se v současné době propadá hypoteční byznys, se vrací na scénu sjednávání pojištění osob, které v rámci finančně-zprostředkovatelského trhu chybějící byznys z hypoték částečně nahrazuje. Nicméně nacházíme se v období po covidu, které celé zdravotnictví na celém světě zásadně ovlivnil. V čem spatřujete rozdíly ve sjednávání pojištění osob v době před covidem a po covidu? Změnilo se vůbec něco nebo je vše při starém? Změnily pojišťovny své vzorce chování a přístup k některým produktům a pojistným rizikům?
Markéta Bláhová – Obchodní manažerka SAB servis pro oblast pojišťovnictví
Oproti době před Covidem, naši poradci více doporučují závažná onemocnění a invaliditu. Covid měl dopad také na underwriting pojistných smluv ve smyslu, jestli klient Covid prodělal, a jeho následné přijetí na riziko pracovní neschopnosti. U tohoto rizika si také všímáme vyššího škodního průběhu a vyššího počtu hlášení pojistných událostí (např. autoimunitních nemocí), což může souviset právě i s nemocí Covid-19.
Poradci spolupracující se SAB servisem začali taktéž mnohem častěji využívat náš srovnávač životního pojištění, kde mohou nalézt případná omezení plnění z důvodu pandemie. Konkurenční prostředí je natolik vysoké, že prostor pro úpravu cenotvorby (zdražení) není. Covid výrazně zrychlil proces digitalizace, především formu sjednávání a zpracování smluv (prakticky se přestala používat papírová verze), naopak se výrazně nastartovalo online zdravotní ocenění, kdy většina klientů hned při vstupu do pojištění ví, za jakých podmínek budou přijati do pojištění. Zavedená akceptace pojistné smlouvy zaplacením je taktéž velikou novinkou.
Michal Čáp - Manažer obchodní sítě eDO Finance
Propad hypotečního byznysu je z čísel z celého trhu naprosto jasný. Ale sjednávání pojištění osob by neměla být v žádném případě jakákoliv “náhrada”. Tedy alespoň podle mě určitě ne. Já jsem byl vždy zastáncem komplexního finančního poradenství, jehož nedílnou (dovolil bych si tvrdit, že dokonce zásadní) součástí je pojištění zdravotních rizik. Správně nastavené pojištění umí vyřešit hodně problémů. Zdraví Vám pochopitelně nevrátí, ale kompenzace výpadku krátkodobého či dlouhodobého příjmu je prostě důležité u každého.
U klientů s nižším příjmem může zažehnat doslova existenční problém. U klientů s vyšším příjmem a majetkem může zajistit například to, že partner či partnerka nemusí v případě jakékoliv zdravotní komplikace toho druhého vybírat těžce naspořené rezervy nebo prodávat investiční byt. Já osobně, ze všech těchto důvodů, žádný zásadní rozdíl ve sjednávání tohoto druhu pojištění před covidem a po covidu nevidím. Vše úplně při starém pochopitelně nezůstalo, protože veškeré pojišťovny upravily své podmínky a zahrnuly do nich zdravotní problémy s tímto novým onemocněním spojené. Navíc to vnímám tak, že už žijeme v době, kdy se klienti nesnaží na pojišťovny “vyzrát”. Ale kdy k nim přistupují jako k obchodnímu partnerovi, kterému platí za služby, které jim mají v případných těžkých životních situací pomoct. Takže upřímně doufám, že své vzorce chování už opravdu změnili (a do budoucna případně ještě k lepšímu změní) obě strany 🙂
Marek Seidl, pojistný analytik, Broker Trust
Nejzásadnější rozdíl já osobně vidím ve způsobu sjednávání smluv. Hodně produktů životního pojištění lze sjednat online na dálku, což před covidem nebylo možné. Produkty jako takové nijak zásadní revolucí neprošly, pokračuje ale přirozený vývoj aktualizace pojistných podmínek ve prospěch klienta – krácení a přebírání čekacích dob, přidávání diagnóz, prodlužování doby pojištění apod.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy