V neděli 18.4. večer jsme publikovali článek o tom, že jeden z klíčových dodavatelů jaderné energetiky pro ČEZ Škoda JS je vlastněná ruským průmyslovým holdingem OMZ, který figuruje na amerických sankčních seznamech OFAC. Zároveň na těchto sankčních seznamech figuruje i správce dvou fondů pro kvalifikované investory, které tuto firmu vlastní.
Škoda JS je firmou, která je od 23.listopadu 2004 ve vlastnictví ruského průmyslového koncernu OMZ. Původně byla součástí průmyslového koncernu Škoda Holding. Do tohoto holdingu kromě Škoda JS patřily i další společnosti. Mezi nimi například Škoda Dopravní Technika, dnes známá jako Škoda Transportation patřící do portfolia PPF. Nebo dnešní Doosan Škoda Power, dříve působící pod názvem Škoda Energo. V tomto holdingu se rovněž nacházel zkrachovalý Pilsen Steel, dříve známý jako Škoda Hutě Plzeň. Nebo například Škoda Kovárny, Plzeň. Zkrátka Škoda JS byla součástí velkého průmyslového holdingu, který dnes již neexistuje. Tento holding byl kolem roku 2003 vlastněn dvěma skupinami. Jednou z nich byla skupina Appian (48,4 % podíl na konci roku 2003) a druhý byl Škoda Investment (51,6% na konci roku 2003), který v té době vystupoval jako HQU International.
Šéfem celé skupiny na konci roku byl Martin Roman. Ten ve funkci v roce 2004 skončil, aby se mohl stát generálním ředitelem ČEZu, kterého vykonával až do roku 2011. V dozorčí radě v té době seděli pánové Jiří Diviš a Marek Čmejla. Tedy dvě postavy známé z kauzy Mostecké uhelné a velmi významní podnikatelé. Tito dva a Tomáš Krsek s Michalem Koreckým měli být vlastníky celého holdingu. Spekuluje se ovšem o tom, jak významná byla role samotného Martina Romana.
Škoda JS generovala ještě v roce 2002 roční obrat kolem 1,55 miliardy korun. Rok před prodejem do rukou Rusů generovala již 3,48 miliardy korun tržeb. Z pohledu zisku to byl skok z 31 milionů na 127 milionů čistého po zdanění. Ještě o rok dříve bojovala s poměrně významnou ztrátou kolem 178 milionů korun. Za rok 2019 měla firma obrat kolem 4,57 miliardy korun a čistý zisk kolem 231 milionů korun. Přičemž ČEZ zůstává stále důležitý zákazník.
Management ve Škoda JS má často jepičí život. Stačí se podívat na současné představenstvo:
ANTON RAZDORSKII, člen představenstva od 1.září 2019 (trvale bytem Ruská federace)
FRANTIŠEK KRČEK, člen představenstva od 1.května 2018
MAKSIM SHCHERBAKOV, člen představenstva od 19.dubna 2019
JOSEF ŠÁRA, člen představenstva od 1.července 2018
ANDREY EPIFANOV, člen představenstva od 25.června 2018 (trvale bytem Ruská federace)
MILOŠ MOSTECKÝ, člen představenstva od 1.dubna 2019
JIŘÍ HORÁČEK, člen představenstva od 1.února 2020
Ani jeden člen představenstva ve firmě, která má 4,57 miliardy korun obrat, není déle než 3 roky. To je v zásadě celkem neobvyklé u takto velké firmy, když nedojde ke změně vlastníka.
Dozorčí rada firmy má celkem 6 členů. Z toho 3 z nich byli jmenováni v letošním roce. 1 v roce 2020 a 2 v roce 2019. Dozorčí radu tvoří 3 Rusové, 1 Armén a 2 Češi. Dozorčí rada doznává každý rok poslední roky značných změn. A to takových, že se každoročně minimálně 2-3 její členové obnoví. Historicky někteří její členové působili extrémně krátkou dobu v řádu měsíců jako její členové.
Oficiální management společnosti vede František Krček z pozice generálního ředitele. Ten je zároveň členem představenstva a místopředsedou představenstva. Další člen představenstva je finanční ředitel Josef Šára. Předseda představenstva Anton Razdorskii je šéfem úseku řízení rizik a vnitřního auditu. Tedy něco jako bezpečnostní ředitel.
Jak jsme zmiňovali i v předchozím článku, tak Škoda JS je minoritním akcionářem dceřiné společnosti ČEZ ÚJV Řež, pod který spadá i Centrum výzkumu Řež.
Finanční situace ŠKODA JS
Soudě podle posledních finančních výkazů je celkem dobrá. Vlastní kapitál byl tvořen k 31.12.2019 1,98 miliardami korun. Z toho nerozdělený zisk tvořil přes miliardu korun. Dluhy činily 1,9 miliardy korun. Z toho drtivá většina byly obchodní závazky. Jednak to byly přijaté zálohy od zákazníků a závazky z obchodních vztahů, dále závazky vůči zaměstnancům a závazky vůči státu. Firma prakticky neměla na konci roku 2019 žádné úročené cizí zdroje, které by využívala. Financovali jí zejména její zákazníci. Firma měla jen za rok 2019 obrat 4,57 miliardy korun. Čistý zisk byl ve stejném roce 231 milionů korun.
Jak jsme popsali již v předchozím článku, tak jen v ČEZu si tato firma vydělá kolem 1 miliardy na tržbách každý rok.
S ČEZem vede Škoda JS soudní spor o náhradu škody a ušlého zisku. Takto tento spor popisuje ČEZ ve své výroční zprávě.
Pokud by tento spor Škoda JS prohrála, tak je to pro ni extrémně špatné, protože navzdory její celkem dobré finanční kondici by nebyla schopná takto vysokou částku ČEZ uhradit. Výrazně tato částka přesahuje hodnotu jejího vlastního kapitálu. Roční zisk představuje méně než desetinu této hodnoty. Navíc ČEZ je dlouhodobě jedním z klíčových zákazníků této firmy.
Škoda JS je sice firmou, která vznikla z tradiční plzeňské Škodovky, ale už dávno je v rukou anonymního ruského kapitálu. Ročně do ní plynou značné finanční prostředky od provozovatelů jaderných elektráren nejen v Česku. ČEZ s ní navíc vede zásadní soudní spor. Zároveň se jedná o společníka ČEZu v jaderném mozku celé skupiny ÚJV Řež. Fakta jsou taková, že Rusové ve Škoda JS na českém jádru udělali tržby v řádu 10 mld. plus jen v ČEZu za roky, co firmu vlastní. Plus další významné zakázky získali na Slovensku, Maďarsku nebo Ukrajině. Nemluvě o tom, že mají Rusové prostřednictvím této skupiny další páku k prosazování svých zájmů v české jaderné energetice. Tou hlavní pákou je TVEL ze skupiny Rosatom, který je dodavatelem jaderného paliva. 100 % jaderného paliva ČEZu pochází právě z Ruska. Jen za posledních 10 let se ho dovezlo za 33,27 miliard korun.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy