Dva nejznámější výrobci civilních letadel na světě. Neustále se vedou spory o tom, která z firem je lepší, ať už z pohledu letadel, vedení, nebo samotného finančního zdraví těchto firem. Dnes si tyto dvě společnosti představíme a porovnáme, která z nich se v tuto chvíli zdá jako lepší.
Boeing
Tržby Boeingu přichází ze tří segmentů. Komerční letectví (42 %), Obrana, vesmír a bezpečnost (34 %), Globální služby (24 %). Nejprodávanější letadlo Boeingu je 737. Další typy jsou například 747, 777 a 737 Max. Právě problémy se 737 Max stojí firmu velké peníze. Po sérii pádů mají zakázané létání, než se problémy vyřeší. Boeing sváděl první pád na chybu pilota, jelikož druhý probíhal stejně, muselo začít detailní vyšetřování. Přišlo se na softwarové nastavení, které letadlo automaticky překlápělo k zemi, protože senzory na boku letadla si myslely, že přední část letadla se zvedá. Pokud byl senzor poškozený, letadlo si stále myslelo že se zvedá, a i když bylo v rovině, software ho automaticky směřoval více a více k zemi, aniž by s tím mohl pilot něco udělat. Firmu to zatím stálo 8 miliard USD a nezdá se, že by se mělo cokoliv měnit. Firma také produkuje dopravní letadla, která mají ve vzduchu až 90% zastoupení. Budoucí zakázky mají hodnotu (k 31. prosinci 2019) 463 miliard USD. Nutno říct, že v lednu 2020 zakázek ubylo, z důvodu problémů firmy.
Obrana, vesmír a bezpečnost se skládá především ze státních zakázek. Firma vyrábí od vojenských dopravních letadel, přes bojové, bezpilotní a průzkumné letouny, až k vojenským helikoptérám. Ve vesmírném průmyslu je firma největším výrobcem satelitů, má svoje díly na ISS a dokonce vyvinula svůj raketoplán.
Globální služby zahrnují péči o letadla jak svojí značky, tak ostatních, dále například zaškolování nových pilotů, inovování a vymýšlení nových řešení do aeronautiky.
Airbus
Airbus má také tři segmenty. Komerční letectví (74 %), Obrana a vesmír (17 %), helikoptéry (9 %). V komerčním letectví Airbus nabízí malá letadla (100 lidí) určená pro normální linkový provoz, osobní tryskáče i obrovské, dvoupatrové kolosy schopné přepravit až 850 lidí. Konkrétně A380 je letadlo, které je schopné přepravit nejvíce pasažérů na zemi. Stejně jako Boeing, v jejich flotile nalezneme přepravní letadla. Objednávky Airbusu činí do budoucna 473 miliard USD (k 31. prosinci 2019).
Segment obrana a vesmír je podstatně menší než u Boeingu. Nic to ale nemění na tom, že i zde se dá Airbus vypíchnout. Je to výrobce vojenských letadel a systémů číslo jedna v Evropě, na světě je mezi prvními 10. v jeho portfoliu jsou dopravní letadla, stíhačky Eurofighter, zařízení pro komunikaci, kyber-bezpečnost a bojové systémy. Satelity Airbusu poskytují telekomunikaci, průzkum země a vesmíru, navigaci, datové spojení a stejně tak vybavení pro astronauty.
Čím Airbus vyniká jsou helikoptéry. Je to největší producent helikoptér na světě, a poskytuje jak civilní, tak armádní typy.
Každá společnost má určité výhody. Boeing je velký producent v oblasti armádního vybavení a strojů, v oblasti satelitů jednoznačně vede, prohrává však na celkové objednávky. Spojení Boeingu s armádou může mít ale ještě jednu výhodu. USA je země, která si zakládá na vzdušné dominanci. Pokud by měl jít Boeing, jako firma, k zemi, vláda USA pravděpodobně podnikne kroky k tomu, aby se tak nestalo. Airbus sice nemá záchranné lano v podobě vlády (asi), nicméně jejich letadla jsou špičková a v této době se s nimi netáhnou žádné problémy. S možnou přicházející krizí by to mohl být rozhodující faktor, který je zachrání.
Jak si firmy stojí?
Boeing
Problémy se 737 Max měly za následky nehezké pokažení výkonnosti Boeingu. Od 2014 do 2018 rostly tržby průměrně 3 % za rok. V roce 2019 ale poklesly o 17 %. Nejlépe to je vidět na provozním zisku, který od 2014 do 2018 rostl tempem 12,5 % za rok až na hodnotu 12 miliard. V roce 2019 poté šel do mínusu 2 miliardy, právě kvůli nákladům kolem 737 Max. Na to se samozřejmě nabalil čistý zisk. Do roku 2018 rostl rychlostí 17,5 % ročně. Rok poté klesl do mínusu z 10,5 miliardy USD na -0,5 miliardy USD. Celkový majetek společnosti rostl od roku 2014 průměrně o 9,5 %. Bohužel, společně s ním rostl i dluh, do roku 2019, o 31,5 % ročně. Z roku 2018 na 2019 se v podstatě zdvojnásobil.
Od roku 2007 až 2010 se Boeing choval následovně (v miliardách USD)
V roce 2008 poklesly tržby o 8,3 %, rok poté vzrostly o 14,7 % a poté zase klesly o 5,8 %. Provozní zisk v roce 2008 klesl o 31 %, v roce 2009 klesl o 50 % a v roce 2010 vzrostl o 150 %. Net Income klesl o 35 %, v roce 2009 klesl o dalších 55 %, a v roce 2010 vzrostl o 154 %.
Vzhledem k tomu, že Net Income Boeingu je záporný, nemůžeme ho použít pro výpočet P/E. Můžeme použít Normalized Income, který odstraňuje vliv jednorázových událostí, v tomto případě problémy s 737 Max. P/E nám v tomto případě vyjde 20, přičemž sektoru USA Aerospace and Defense je pouze 13, tedy i po pádech nadhodnocené. P/B počítat nemá smysl, jelikož majetek akcionářů je záporný. Pokud se koukneme na P/S (price to sales), má firma 0.9 a sektor 1, zde se zdá férově ohodnocená. Vzhledem k problémům Boeing pozastavil vyplácení dividendy. Můžeme tedy říct, že z tohoto pohledu je firma ve velkých problémech, možná nadhodnocená, pokud nezvládá držet dividendu. EV/EBITDA (Enterprise-value/EBITDA) je 11,1, sektor má 8,1. Tedy znovu relativně nadhodnocená.
Airbus
Příjem Airbusu vypadá podstatně lépe. Z v roce 2014 byl 80 miliard USD, v roce 2019 78 miliard USD. Je tu pokles, nicméně rok 2014 byl zatím nejsilnějším rokem Airbusu, co se tržeb týče. Od roku 2015 příjmy rostou v průměru o 2,5 % ročně. Operating Income od roku 2014 do roku 2018 rostl o 3 % ročně, v roce 2019 ale klesl o 75 % z důvodu zaplacení pokut za korupci ve firmě. Celková částka byla 3,9 miliardy USD. Po odečtení daní nám vyšel v roce 2019 Net Income záporný. Od roku 2014 do 2018 nicméně rostl o 3 % ročně. Stejně jako u Boeingu je Normalized Income (Zisk očištěný o jednorázové události) kladný.
Od roku 2007 až 2010 se Airbus choval následovně (v miliardách USD)
Revenue 2008 stoupla o 18 %, poté klesla o 6 % a stoupla o 1,6 %. Provozní zisk byl neskutečně kolísavý a srovnal se až po krizi. Vzhledem k tomu že Net Income je provozní zisk mínus další náklady jako daně, je v záporných obdobích ještě nižší, po krizi se zase srovnává. Celkový majetek společnosti rostl od roku 2014 do 2019 o 1,9 %. Dluh je oproti Boeingu mnohem lepší. Od roku 2014 do 2019 klesl v průměru o 7,5 % ročně.
Cenu Airbusu budeme porovnávat k Evropským hodnotám, které jsou obecně nižší než v Americe. P/E Airbusu je 11,8, sektor 9,8. Zde je firma lehce nadhodnocená. Dividenda Airbusu je 2,95 %, zatímco jeho průměrná dividenda byla 1,86 %. Div. Yield je tedy o více než polovinu nad průměrem, zde se zdá podhodnocená. P/S firmy je 0,71, sektorový průměr je 0,72, zde je firma férově ohodnocená. EV/EBITDA je 4,5 zatímco sektor má 5,8, tedy podhodnocená.
Jak je vidět, obě společnosti to nemají lehké. Boeing vypadal jako skvělá firma, které rostly tržby neskutečně rychle. Po nehodách a zákazech letů 737 Max, však přišel strmý pád z oblak. Firma má neskutečné náklady spojené se 737 Max. Je těžké ohodnotit firmu s nejprodávanějším letadlem, které má ale zákaz létání. Na to se navazují zrušené objednávky, nové objednávky nepřicházejí. Stejně tak dluh, který firma za rok zvětšila na dvojnásobek ničemu nepomůže, zvlášť ne v krizi, která se na nás řítí. U Airbusu je to podstatně lepší. Firma má také své mouchy. Pokuta 4 miliardy není malá, dá se ale považovat za jednorázovou, oproti Boeingu, se kterým se tyto problémy mohou táhnout ještě dlouhou dobu a už teď za svoje chyby zaplatil 2x tolik. Ohodnocení Airbusu se také zdá podstatně lepší, snižování dluhu je skvělé.
Rizika
Boeing
Největším rizikem pro Boeing je už několikrát zmíněný zákaz létání pro 737 Max. Firmy ruší své objednávky, protože se tohoto letadla bojí, nové objednávky nepřicházejí, protože se tohoto letadla bojí a firmy, která už tato letadla mají ve své flotile s nimi nemohou létat. Společnost to zatím stálo 8 miliard USD a velkou část pověsti. Udává se, že náklady zadržených 737 Max jsou zhruba 1 miliarda USD za měsíc. Pro firmu by to mohlo mít fatální následky, které se pomalu ukazují. Už padly zprávy o tom, že by Boeing možná potřeboval pomoc. Nic se ještě neschválilo, a asi nikdo není schopný říct, jak celá tato věc dopadne. Momentálním rizikem pro akcionáře je koronavirus a s ním spojené náklady. Přestalo se létat. Doslova. Nikdo neví, jak bude celá karanténa probíhat, nicméně pokud bude zákaz létání, firmy nebudou chtít rozšiřovat své flotily letadel, tedy další ztráty příjmu pro Boeing. K tomu si přičtěte ztráty ze 737 Max a máme hotový recept na katastrofu. Ještě minulý rok byla firma považována za „Too big to fail“, dnes se jedná o tom, jestli jí vykoupí stát. Jak už bylo zmíněno výše, to „vykoupení státem“ může mít několik podob. Může se jednat o vládní půjčku, kterou bude muset firma postupně vracet. Také se ale může stát, že firma zbankrotuje, stát jí koupí, nebo její většinovou část a vznikne „nový“ Boeing. Akcie starého Boeingu spadnou na 0, protože ten zkrachoval. Pro akcionáře tedy ztráta 100 % ať už nakoupili kdykoliv. Dalším rizikem, které už je ale podstatně menší jsou regulace. Vzhledem ke zvedajícím se tendencím ohledně globálního oteplování mohou vzniknout politické tlaky, které znepříjemní fungování celého leteckého průmysl. Na druhou stranu, toto by se mohlo týkat převážně vnitrozemských letů a šance že, že přijde takové rozhodnutí je asi velmi malá.
Airbus
Airbus je na tom podstatně lépe i z této stránky. Udělal si pěkný škraloup co se týče korupce ve firmě. Na druhou stranu, kvůli jejich chybě nezemřelo několik stovek lidí. Rizikem pro Airbus, stejně tak jako pro Boeing, je zejména přicházející krize a koronavirus, který omezil létání a nikdo neví, jak dlouho bude tento stav trvat. Pokud by firma měla další „legislativní“ přešlapy, mohlo by jí to stát velké peníze. Není to ale ztracená důvěra firem a akcionářů. Dalším rizikem pro Airbus by mohla být tedy legislativa a případná nařízení. Evropská unie je rájem byrokracie, která má nehezkou vlastnost bobtnat. Je zde spousta nátlakových skupin, co se týče životního prostředí, a létání jako způsob dopravy je nehorší ze všech, ve smyslu dopadu na planetu. Faktem ale je, že nic rychlejšího, než letadla nemáme, co se týče letů přes moře či oceán už vůbec ne. Zde nemáme alternativu. I airbus se nicméně snaží vyvíjet řešení, která jsou energeticky efektivnější, což pomůže jak firmě, tak všem ostatním a mohlo by to zlehčit případné budoucí spory.
Co k tomu říct závěrem. Boeing i Airbus budou mít teď těžké časy. Zákaz letů je vážný, nicméně Airbus vypadá, že by to mohl přežít lépe. Cena Airbusu klesla o 68 %, cena Boeingu šla dolů o 75 %. Vzhledem k problémům a celkové náladě okolo firmy se Boeing zdá jako podstatně rizikovější. Co jim moc nepřidává je jejich dluh, který se za poslední rok zdvojnásobil. Airbus se ve všech ohledech zdá stabilnější. Boeing by mohli ocenit akcionáři, kteří jsou ochotni riskovat, protože pokud to přežije a jeho letadla znovu dostanou povolení k létání, je tu šance na neskutečně vysoký výnos. Airbus, jak už bylo řečeno, se zdá podstatně stabilnější a v tuto chvíli jistější volba, stále s šancí na velmi velké zhodnocení. Korupce by se dít neměla, nicméně je rozdíl mezi zaplacením pokuty a ztrátou pověsti jednoho z nejprodávanějších produktů.
Disclaimer: Informace uvedené v tomto dokumentu nejsou investičním doporučením. V žádném případě se nesnaží případného čtenáře přimět k investování, ani mu poskytnout jakoukoliv jinou formu investičního doporučení.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy