U koho jiného začít než u nejhodnotnější firmy na světě. Apple je ale jednoznačně předražený. Dividendový výnos méně než 0,6 %, P/E na více než 40násobku, Price to book na neuvěřitelné hodnotě 37, což znamená, že 97,3 % hodnoty firmy tvoří goodwill.
Meziročně je firma obratově prakticky identická, co byla před rokem. Meziroční změna tržeb byla ve třetím kvartále 1 % růst. To rozhodně není žádné terno. Hrubá marže rostla jen o trochu lépe, a to o 1,5 %. Firma měla dobrý růst ve druhém kvartálu letošního roku, kdy rostla o skoro 11 % na obratu a 12 % na hrubé marži. Ale první kvartál byl také ve znamení stagnace jako ten třetí. Provozní zisk má firma 3. kvartál letošního roku nižší. Z 15,6 miliardy USD se propadla na 14,77 miliardy. I zde platí, že dobrý výsledek byl druhý kvartál a špatný ten první letošního roku. Zkrátka i zde platí, že ve dvou ze tří kvartálů letošního roku firma klesala na provozním zisku. To platí i o čistém zisku.
Z dlouhodobého pohledu je Apple finančně velice podobně výkonný, jako byl i před pár lety. V účetním roku 2018 dosáhl provozního zisku 71 miliard USD za rok. Za posledních 12 měsíců to je 66,2 miliard USD. 71 miliard USD provozní zisk ovšem měl Apple i v účetním roce 2015. Nicméně na konci roku 2015 měl Apple tržní kapitalizaci řádově 900 miliard USD. Dnes je to 2,3 bilionu USD, tedy více než 2,5x tolik. Applu prokazatelně klesají tržby v Číně v posledních letech, které dosáhly vrcholu právě v roce 2015. Zisk na čínském trhu klesá ještě rychleji, protože klesá i zisková marže. Tržbami roste Apple v USA a Evropě. Na americkém trhu Apple v posledních letech dokonce mírně klesá i zisková marže, která je tam o dost menší než třeba právě v Číně. Náklady na centrálu Apple mezitím bobtnají a jsou proti roku 2015 skoro dvojnásobné. A tak celkově Applu vzrostly sice od roku 2015 tržby z 233,7 miliard USD na 274 miliard USD, ale provozní zisková marže je z 30,48 % na 24,15 %.
Finanční výkonnost Apple v jeho podnikání tedy za poslední roky zásadně nevzrostla. Pohled přes provozní cashflow generované firmou zůstává taky v posledních letech prakticky stagnující. V roce 2015 provozní cashflow 81 miliard USD, v posledních 12 měsících na hodnotě 80,6 miliardách USD. Což o to. Jsou to impozantní čísla hodná obdivu, ale nikoliv valuace 2 323 miliard USD.
Produktové porovnání 2020 a 2018 – poslední 4 kvartály, 2018 – Q3, poslední 4 kvartály. Poslední kvartál bývá tradičně nejsilnějším kvartálem roku firmy. Srovnáváme hrušky s hruškami.
Apple se posouvá i v rámci svých pilířů, na kterých stojí jeho byznys. iPhone tvoří dnes přibližně 50 % jeho celkových tržeb. Ještě v roce 2018 to bylo 62 %. Absolutně tržby z prodejů iPhonů klesají z 164,9 mld. USD (2018) na 137,78 mld. USD posledních 12 měsíců. Tedy jsou nižší asi o 16,5 % za 2 roky.
Segment Mac má tržby okolo 28,6 mld. USD, před dvěma roky byl asi na 25,2 mld. USD.
iPad je přibližně na 23,7 mld. USD, před dvěma lety na hodnotě 18,38 mld. USD.
Kategorie „Wearables, Home & Accessories” dělá v posledních 12 měsících kolem 30,62 mld. USD, před dvěma lety 17,38 mld. Tento segment tedy lze označit za poměrně dynamicky rostoucí. Ovšem 13 mld. USD nárůst za dva roky je slabá náplast za 27 mld. propad iPhonů.
Velmi sledovaným segmentem je kategorie služeb, která Applu také celkem hezky roste. Z 39,75 mld. USD v roce 2018 se vyškrábala na 53,77 mld. v posledních 12 měsících.
Právě služby jsou asi hlavním důvodem, proč hodnota Apple v posledních letech tak významně vzrostla. Apple má nich mnohem větší marži než na produktech samotných. Marže na službách dosahuje kolem 66 % jimi vygenerovaných tržeb. Zatímco na produktech má Apple marži v průměru kolem 31 %. Produktová marže klesla jen za poslední dva roky z cca 34,4 % na přibližně 31,5 %. U služeb se ale podařilo dostat z 60,8 % na současných 66 %. To je opravdu „luxusní“ marže, ovšem problém je, že služby stále tvoří jen asi 19,5 % tržeb celého molochu Apple. Před dvěma lety to bylo 14,9 %. Apple bezpochyby věří, že by tento segment mohl přinést prudký nárůst ziskovosti.
Ovšem tak nějak se pořád musí Apple vyrovnávat s tím, že ztrácí výtlak na čínském trhu, což se asi v nejbližších letech úplně nezmění.
Apple je zkrátka v současné době stále firmou především jednoho produktu. iPhone je fantastický produkt z pohledu finančníka. Na hrubé marži generuje přes 40 miliard USD ročně, což je něco, co asi žádný jiný výrobek nemůže vůbec challengovat. Na druhou stranu musíme se na Apple dívat přísným okem jeho astronomické valuace. Apple je fantastická firma z pohledu kreditní kvality. Možná nejlepší ze všech firem na světě. To je bez debaty. Ale jsou její reálné finanční výsledky v relevanci s jeho brutální valuací. Apple má potenciál zvýšit svou finanční výkonnost nárůstem segmentu služeb, která vykazuje hezkou dynamiku.
Další kapitolou je Apple a automotive byznys. Jak známo, tak chce proniknout do elektromobility a stát se významným hráčem v tomto odvětví. Dejme tomu, že se mu to podaří. Jak velký tržní podíl může na automobilovém trhu urvat? 30 mld. USD? – zhruba to co Tesla? 50 mld. USD? Tedy zhruba to, co dělá Renault, Audi? 100 mld. USD? Tedy řád Honda, BMW, GM, Fiat? Věří někdo, že by se podařilo Apple dostat do ligy Toyota, Daimler nebo Volkswagen? Tedy řádově 170 až 250 mld. USD rok? Já tedy moc ne, pokud někoho z této trojice Apple nekoupí za těžké peníze. Jak může automobilový segment zvednou ziskovost Apple? Volkswagen v roce 2018 vygeneroval maximálně 16 mld. USD provozního zisku. Toyota má nejlepší výsledek kolem 22 mld. USD. Daimler v nejlepších letech necelých 15 mld. USD. Ostatní si o tom v absolutních číslech mohou nechat jen zdát. Relativní premiant tohoto trhu je BMW s 11 mld. USD provozního zisku v roce 2017 vygenerovaném na obratu 110 mld. USD. Tedy asi 10 % provozní zisk marže. Bude-li Apple fantastickým výrobcem automobilů, tak bude rád, když se dostane na marži 10 % provozního zisku. Prodá-li automobily za 100 mld. USD, tak možná zvedne provozní zisk o 10 mld. na tomto segmentu. Já osobně příliš nevěřím, že Apple přijde s nějakou vlastní automobilovou řadou a bez akvizice někoho významného v tomto oboru udělá tržby, co generuje Honda nebo BMW na ziskovosti nejziskovější německé automobilky, přičemž to celé bude řídit z Cupertina parta borců, co pije bezlaktózové latté.
Kam se může Apple tedy reálně svým ziskem dostat v nejbližších letech? Na 100 mld. USD? Myslím, že je to spíše zbožné přání, protože by to znamenalo nárůst zisku o 50 %, zatímco v posledních 5 letech je výše spíše stagnuje. Firma má dluhy kolem 259 mld. USD. Reálná ekvita akcionářů je skoro 65 mld. USD. Tedy asi 37x menší, než v jakém žijí přesvědčení, že je hodnota jejich majetku. Steve Jobs zemřel 5. října 2011. V tu dobu byla firma dravá štika akciového trhu. Dynamická firma s rychle rostoucím obratem i ziskem, která se drala nahoru. Meziroční nárůst obratu v letech 2011 a 2010 byl 66 a 52 %! Zisk rostl o 83 % v roce 2011! Firma se v provozním zisku dostala z 2,4 mld. USD v roce 2006 na 55 mld. v roce 2012. Tato čísla ještě můžeme připsat na vrub geniálnímu CEO Jobsovi. Ale od roku 2012 se firma posunula za cenu skoro 80 mld. USD ve výzkumu a vývoji na 66 mld. v roce 2020. Myslím si, že je na čase si říct, že po smrti Jobse se v Apple neodehrál žádný wirtschaftwunder. Apple byla skvělá firma už v roce 2012 měřeno finanční výkonností.
V den, kdy Steve Jobs zemřel, měla Apple tržní kapitalizaci 372 mld. USD. Dnes má kapitalizaci 2 324 mld. USD. Tedy asi 6,2 x větší. I kdyby Apple vydělával oněch 100 mld. USD, tak nalezl oporu pro možná 1 500 mld. USD valuaci. Možná hraničně pro 2 000 mld. USD. Ale Apple 100 mld. USD nevydělává, a jeho hodnota pořád oněch 2 324 mld. Procentuálně to možná nemusí být takový sešup, ale v absolutních číslech to bude hodně páry z vypařujícího se goodwillu, až skončí tahle technoparty, které se s 5,55 % účastní i 90letý strýček z Omahy.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy