Nestlé je největší potravinový konglomerát na světě, který zaměstnává 270 tisíc po celém světě. Je to společnost se silnou pozicí na trhu a stabilním ekonomickým výkonem, ale také společnost obtěžkaná skandály, které se dlouhodobě nedaří řešit. V potravinovém průmyslu je Nestlé jedním z nejlépe namazaných strojů a její akcie určitě stojí za zhodnocení, nicméně investoři si před jejím nákupem musí projít nejen ekonomickým, ale i etickým cvičením.
Švýcarská společnost vznikla spojením dvou firem Anglo-Swiss Condensed Milk Company a Nestlé Farine Lactée v roce 1905. Obě společnosti prodávaly kondenzované mléko a sušenou kojeneckou stravu založena na mléce a v roce 1904 začala Nestlé prodávat i čokoládu a mléčnou čokoládu, jejíž je firma vynálezcem. Po rychlém růstu na začátku století přišla válka, která Nestlé ještě víc posílila kvůli silné poptávce po jejích produktech od britské a francouzské armády. Podobný scénář se opakoval i za druhé světové války, kdy si především americké jednotky oblíbili Nestlé čokoládu, a instantní kávu Nescafé. Druhá polovina století se nesla v duchu mergerů (Maggi, Friskies, Rowntree Mackintosh) a růstu, který vyústil až v ovládnutí světového potravinového trhu.
Svoje portfolio více než dvou tisíc značek firma rozděluje do 7 kategorií:
Nápoje (v prášku i tekuté):
Největší divize Nestlé, která představuje 26,4 % všech příjmů, když v roce 2020 vynesla 24 miliard dolarů. Pod značkami najdete globální jména jako je Nescafé, Nespresso, Starbucks, Nestea nebo Milo. V letech 2010–2020 Nestlé investovalo více jak 320 milionů euro do posílení svého dodavatelského řetězce pomocí programu Nescafe plan, který dodává kávovníky farmářům po celém světě. Pro výzkumný tým Nestlé, který má 4 tisíce lidí je vývoj nových odolných odnoží kávy velkým tématem.
Výživa domácích mazlíčků
Druhá největší divize Nestlé s 15,2 miliardami dolarů obratu v roce 2020. Zastřešující značkou je zde Purina, která má pod sebou dále jména jako Friskies, Pro Plan nebo Purina ONE. Nestlé nakoupila Purinu v roce 2001 za 10,3 miliardy dolarů a dnes je to druhá největší společnost na světě, která vyrábí jídlo pro domácí mazlíčky.
Zdravá výživa
Třetí nejsilnější divize, které se v roce 2020 podílela na 14,4 % obratu s 13,2 miliardami dolarů. Pro Nestlé je tato divize důležitá ze strategického významu, protože její příjmy by měly v dlouhodobém horizontu nahrazovat příjmy cukrářských výrobků. Cílem této divize je například vyvinout potraviny, které by měly nahradit některé léky třeba na posílení imunity nebo omezování alergických reakcí. Do této divize patří i kojenecká strava.
Hotová jídla a přípravky na vaření
Čtvrtý největší segment Nestlé, který představuje 13,7 % příjmů s 12,5 miliardami dolarů v roce 2020. Pod značkami Maggi, DiGiorno nebo Chef se prodávají polévky, bujóny, koření, omáčky nebo i mražené pizzy. Ikonickou značkou je Maggi, která je v portfoliu Nestlé už od roku 1947.
Mléčné výrobky a zmrzliny
V roce 2020 přinesl tento segment 11,9 miliardy dolarů a podílí se tak 13 % na celkovém obratu. V tomto segmentu sice silně využívá svůj globální dosah, ale na paty mu dýchá Danone, která má lepší veřejnou pověst a téměř 50 % svého obratu generuje z mléčných výrobků. Budoucnost pro Nestlé v tomto segmentu je především v populárních mléčných náhražkách, naopak pro zmrzliny se v Nestlé nezdá být dostatek místa, když se v roce 2020 zbavili zmrzlinového byznysu v Americe ve prospěch Froneri. Celá transakce se vyšplhala na 4 miliardy dolarů.
Cukrářské výrobky
Se 7,6 miliardami dolarů příjmů v roce 2020 je tento segment zodpovědný za 8,3 % celkových příjmů společnosti a je tak šestým největším segmentem. Do portfolia patří značky jako KitKat, Smarties (lentilky), Lion nebo Aero. KitKat je světově nejprodávanější čokoládovou tyčinkou na světě, ale nedá se očekávat, že by společnost výrazně posilovala operace v tomto segmentu. Naopak si troufnu tvrdit, že je pro ni malým trnem v boku kvůli všem aférám s pěstováním a odkupem čokolády.
Voda
Poslední nejmenší segment s ročním příjmem 6,9 miliardy dolarů, který tvoří 7,6 % příjmů společnosti. Do portfolia patří značky jako S.Pellegrino, Perrier nebo Vittel. V roce 2019 Nestlé vzbudilo mezinárodní poprask tvrzením, že přístup k pitné vodě by nemělo být základní lidské právo, ale jen základní lidská potřeba. Dále Nestlé čelí mnohým žalobám ze stran aktivistů, které ji žalují za zneužívání přírodních zdrojů.
Nestlé má ze všech potravinových firem největší dosah, největší portfolio značek a také jednu z nejlepších provozních marží, ale jejím největším strašákem jsou veřejné kauzy, které mají negativní dopad na PR společnosti a zároveň generují velkou zátěž v podobě veřejných žalob. Nestlé je asociována s několika závažnými kauzami, které se časem mohou přeměnit ve vysoké pokuty, legislativní změny a s nimi spojená omezení a také v nedůvěru investorů. Jednou z takových kauz je například spojení Nestlé s nucenou prací a moderním otroctvím na kakaových plantážích v Africe. Aktuálně Nestlé přiznává, že pouze 46 % jejich kakaa má ověřený původ a nedokáže vyloučit, že nucená a dětská práce není spojená s pěstováním zbylého množství. Proti společnosti hovoří mnohé reporty, dokumenty i několik žalob bývalých pracovníků na plantážích. Cílem Nestlé je do roku 2025 nakupovat všechno kakao z ověřených zdrojů. Otázkou je, jestli to není jen marketingový trik na uklidnění médií, protože už v roce 2000 se Nestlé zavazovalo k ukončení podobných praktik.
Hospodaření společnosti
Pandemický rok neměl na Nestlé příliš tragický dopad. Její celkové příjmy klesly o 9 % na 89 miliard dolarů. Zisk klesl z 12,9 miliard na 12,3 miliardy. Nestlé je tradičně ziskovou společností s jednou z nejvyšších provozních marží na trhu, ta se pohybuje kolem 17 %. Danone operuje s 12 % a Unilever s 16 %.
Nestlé financuje svoje aktiva ze 62 % dluhem a 38 % vlastním kapitálem. Poměr dluhu k vlastnímu kapitálu je 172 %, což je v porovnání s Danone (168 %) a Unilever (350 %) na tom lepším konci spektra potravinářského průmyslu. Nicméně dluh se za rok 2020 zvýšil o 10 miliard dolarů z čehož 4,5 miliardy jsou přičteny na vrub novým akvizicím.
Akcie
Akcie Nestlé vykázaly za posledních 5 let silný růst, který byl přerušen jen slabším obdobím v roce 2018, poté obligátním pandemickým propadem v minulém roce a tento rok v únoru po zveřejnění výroční zprávy za rok 2020, kdy klesl čistý zisk. Společnost ovšem navázala silným růstem. Nestlé tradičně vyplácí dividendu, v roce 2020 to byly téměř 3 dolary na akcii. Nestlé PE ratio je na 27,25 a PB ratio na 6,75. Aktuální doporučení analytiků převažuje na „Buy“, protože očekávají silný rok a expanzi Nestlé na rozvojových trzích a rurálních oblastech, kde je stále mnoho nových příležitostí pro FMCG.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy