Jaký je názor poradenských firem na prodej korporátních dluhopisů? Je jejich přímý prodej (tedy mimo fondy) vůbec povolen? Podle čeho vybírají ty, které budou nabízeny? Omezují nějak klientelu, které jsou nabízeny?
Petr Borkovec (Partners):
Je absolutně zakázána jakákoliv forma prodeje firemních dluhopisů. Ostatně všeho mimo zasmluvněné portfolio Partners. Těžko můžeme nést odpovědnost za cokoliv jiného a klient to neumí rozlišit. Postihem je nejvyšší možná smluvní pokuta a podmínečné ukončení spolupráce pro první případ. Měli jsme takový jeden případ. Realizován právě tipařsky. V případě opakování, tak ukončení spolupráce. Stejné by to bylo v případě většího objemu.
Zdeněk Sluka (Broker Trust):
Přímý prodej prospektovaných dluhopisů oficiální cestou není zakázaný. O povolení prodeje rozhoduje u každé jednotlivé emise investiční výbor BT. Nutno říci, že většinu nabídek odmítáme. Dluhopisy může nabízet pouze poradce, který absolvoval speciální školení. Každý klient podepisuje dokument specificky upozorňující na rizika dluhopisů. Tipaření investičních produktů je zakázáno interní směrnicí.
Martin Kovář (4fin):
Korporátní dluhopisy vnímáme pouze jako doplněk diverzifikovaného portfolia a preferujeme raději fondové řešení při investicích do této třídy aktiv. Nicméně někteří klienti a bohužel i poradci investici na přímo do korporátních dluhopisů požadují. Těm se snažíme vyjít vstříc tím, že emitenty, kteří při analýze kreditního rizika jsou vyhovující a projdou investičním výborem, zařadíme do nabídky. Jedná se o dolní jednotky emisí. Jsme v pravidelném kontaktu s emitenty, kde sledujeme jejich finanční zdraví a schopnost dostát svým závazkům. Tipaření a prodej mimo schválené emise postihujeme výtkou a finanční pokutou a v případě vážného porušení ukončujeme spolupráci.
Jan Hlousek (eDO finance):
Korporátní dluhopisy vnímáme jako legitimní součást kapitálového trhu. Nabídek distribuovat dluhopisy dostáváme na úrovni eDO nesčetné množství. Analyzování kvality korporátních dluhopisů však není úplně snadná záležitost a jde ruku v ruce s úrovní emitenta a kvalitou emisních podmínek. Obecně zastáváme názor, že opravdu kvalitních emisí je velmi omezené množství.
Dluhopisy, které zařazujeme do modelových portfolií, musí být profesionálně připravené. Ideálně projektové a s jasnou strukturou financování. A i v takovém případě platí, že by dluhopisy měly tvořit jen malou část portfolií našich klientů. Do rukou konzervativních investorů pak nepatří vůbec.
Mojmír Urbánek (SAB Servis):
Poradci mohou zprostředkovat dluhopisy distribuované přes vybrané producenty (CONSEQ, JTB a CYRRUS). Dluhopisy musí být s prospektem, musí mít kovenanty a zhodnocení rizikovosti od producenta. Klientela je výrazně omezena výsledkem investičního dotazníku, kdy u dluhopisů musí klienti splnit vysoké nároky na “přiměřenost” a “vhodnost” podle legislativy. Snažíme se hlavně působit na poli osvěty, ukazovat na často skryté kreditní riziko a vést poradce k diverzifikaci. Dluhopisy vnímáme maximálně jako doplněk portfolia. Každopádně korporátní dluhopisy na českém trhu obsahují obrovské riziko, viz například nejčerstvější případ ARCA. Mnoho poradců po finanční krizi nabízelo dluhopisy jako něco bezpečného, co generuje jistý kupón. Kreditní riziko prakticky nezmiňovali. Kombinace vysokého výnosu a zamlčeného rizika přinesla na trh časovanou bombu, která brzy vybuchne (v některých případech už se tak stalo). Následné tsunami může smést z trhu mnoho poradců, kteří nediverzifikovali a špatně komunikovali rizika…
Time’s up
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy