Tesla se v pondělí připojila do úzkého společenství firem, jejichž tržní kapitalizace přesahuje 1 bilion USD. K firmám Apple, Amazon, Microsoft, Alphabet a Saudi Aramco se automobilka připojila po uzavření prozatím největšího obchodu, a to objednávky na 100 tisíc vozidel od americké autopůjčovny Hertz. Na tento deal reagovaly akcie růstem o 14 % na 1 045 USD za kus. To překvapilo i Elona Muska, který se nechal slyšet: „Tak rychlý nárust je zvláštní, protože problém Tesly netkví v poptávce, ale v navyšování produkce.“ Pokud by se vozidla pro Hertz prodávala za běžnou tržní cenu, tak by celá transakce měla hodnotu kolem 4,4 miliard dolarů, ale je jasné, že nákupčí dostal výraznou množstevní slevu. Současná valuace Tesla je naprosto šokující a zcela iracionální ve světě investování. Teslu lze se vší vážností brát jako rakovinu americké a globální tržní ekonomiky. Představuje prvek, který je zásadní destabilizací kapitalismu jako takového. Tržní hodnota Tesly je sice reprezentována trhem, ovšem s řadou aspektů, které nejsou úplně v souladu s pravidly:
• Mediální ovlivňování investorů pomocí lživých a zavádějících tvrzení v kombinaci s taktikou „vrtěti psem“ Muska
• Vytvoření investičního náboženství okolo investování do Tesla
• Podpora růstu cen akcií pomocí derivátů skrze nakupování nevýhodných nákupních opcí
• FOMO efekt, který láká pro nákup čím dál větší množství laických investorů
• Rozvoj retailových investičních platforem
Tabulka ukazující brutální nesmyslnost ocenění Tesla:

Tesla se obchoduje za 21,5násobek svých tržeb, zatímco Toyota za 0,99 násobek, Volskwagen za 0,49 násobek nebo Daimler za 0,5 násobek. Tesla generuje 9x menší zisk na úrovni EBITDA než Toyota a 11x menší než Volkswagen. Přesto má 3,5x větší hodnotu než Toyota a více než 6x větší hodnotu než Volkswagen. Podobně se na firmu můžeme dívat přes ocenění na Enterprise value (ekvita+dluhy), čistý zisk nebo dividendu. Zkrátka šílenost.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy