Minulý týden technologický svět překvapila zpráva o tom, že Microsoft posiluje svoje herní studio a nakupuje Activision Blizzard za neskutečných 69 miliard dolarů. Je to největší transakce nejen v historii Microsoftu, ale i celém gaming segmentu a technologickém segmentu vůbec. Žádná sociální síť, herní studio, online služba nebo softwarová společnost se nikdy neprodaly za víc peněz než Activision Blizzard.
Historie Activision
Historie firmy Activision sahá až do roku 1979, kdy se skupina herních vývojářů pro tehdejšího herního giganta Atari rozhodla založit vlastní společnost a začít vyvíjet hry podle sebe. Firmě se podařilo překonat počáteční právní problémy s bývalým zaměstnavatelem a v roce 1983 měla firma 60 zaměstnanců, tržby kolem 157 milionů dolarů a v červnu roku 1983 měla své IPO na NASDAQ. Byla tak první firmou, které se podařilo uspět jako nezávislému výrobci her, protože do té doby hry vyvíjeli pouze výrobci konzolí jako například Atari nebo Nintendo čistě pro své konzole.
Pro celý trh to znamenalo změnu a vznikaly nové firmy, které chtěly jít ve stopách Activision. Do segmentu se nahrnulo hodně investic a bublina brzo splaskla. Výprodej titulů zkrachovalých firem hluboko pod výrobní cenou znamenal pro Activision ztrátu tržeb za druhé pololetí roku 1983 o více než 80 %. Ne úplně povedený první půlrok na burze. Tři čtvrtiny zaměstnanců musely opustit řady Activision, ale firma přežila a začala více diverzifikovat. Z video konzolí se vývojaři začali věnovat i stolním počítačům a v roce 1988 změnila svoje jméno na Mediagenic a začala vyrábět i firemní software, ale nový management nesplnil očekávání a firma v roce 1991 reportovala ztrátu 26 milionů dolarů.
Upadající značky si všiml investor Bobby Kottick, který viděl velkou hodnotu ve jméně Activision a koupil Mediagenic za 500 tisíc dolarů. Nastala doba restrukturalizace. Ve firmě zůstalo 8 zaměstnanců ze 150, byly vydány známé vylepšené tituly a celá společnost se přejmenovala zpět na Activision. Do roku 1995 tržby firmy rostly každý rok o 50 % a jakmile se společnost dostala do profitability Kottick začal nakupovat. Mezi lety 1998 a 2008 udělala firma 25 akvizic a vydala některé z jejich klíčových herních titulů jako jsou Call of Duty, Tony Hawk’s Pro Skater nebo Guitar Hero.
V roce 2008 se firma spojila s herním vydavatelem Vivendi, která měla v portofliu i úspěšnou herní divizi Blizzard Entertainment s její vlajkovou lidí World of Warcraft. V roce 2013 Activision Blizzard odkoupil podíl Vivendi a stal se tak nezávislou společností. V roce 2016 Activision Blizzard nakoupil společnost King Publishing a dostala tak do portfolia silného zástupce na trhu mobilních her.
Firemní divize
Pojďme do přítomnosti a podívat se na aktuální nejvýnosnější tituly firmy, která stojí Microsoftu za utracení 69 miliard (mimochodem je to kolem 1,5 bilionu korun, což je asi o 100 miliard více než byly plánované příjmy českého státu na rok 2021). Společnost se dělí do tří hlavních divizí Activision publishing, Blizzard Entertainment a King Publishing:
Activision Publishing a Blizzard Entertainment jsou dvě divize, které se soustředí na PC a konzole a mají za sebou obrovské komunity věrných fanoušků. Jsou to platformy, na kterých se pořádají turnaje o tisících účastníků s velkými finančními odměnami a existují i profesionální e-sport týmy. Hrací hodiny v těchto divizích ve velkém přesahují ty z divize King. I když je většina titulů dostupných i na mobilu, tak největší báze je na konzolích a PC. Tržby firma generuje z prodeje her na herních platformách jako je Steam a zároveň z takzvaných in-game transakcí, které uživatelům nabízí herní doplňky, které zlepšují nebo obohacují herní prostředí. Firma má i vlastní herní platformu Blizzard Battle.net, kde uživatelé platí předplatné a hrají hry z dílny Activision online. I když tyto divize mají dohromady o sto milionů uživatelů měsíčně méně než divize King Publishing, tak mají téměř dvojnásobné tržby, což ukazuje na silný vztah mezi Activision Blizzard a jejich příznivci a že PC a konzole mají větší potenciál k monetizaci zákazníka než mobilní hry. 90 % tržeb firma generuje online, 3 % díky retailové distribuci a 7 % pomocí vlastních distribučních kanálů jako jsou Overwatch league nebo Call of Duty league.
Třetí divize King Publishing se soustředí na mobilní hry, kterým dominuje hyper populární Candy Crush, což je šestá nejvýdělečnější mobilní hra v historii s ročním ziskem přes 857 milionů dolarů, v roce 2015 měla 327 milionů měsíčních aktivních uživatelů a přes všechny platfotrmy dosáhl počet jejího stažení přes 3 miliardy. Tržby planou především z mikrotransakcí ve hře, kde si uživatelé nakupují bonusy pro širší zážitek ze hry. Tomuto modelu se říká freemium, kdy část hry můžou uživatelé zadarmo, ale existují úkoly nebo bonusy, za které musí zaplatit.
Co se týče rozdělení podle platforem, tak 40 % tržeb jsou z mobilních zařízení, 28 % z PC a 25 % z konzolí, zbylých 7 % se zařazuje do divize vlastních distribučních kanálů. Nejsilnější region je pro Activision Amerika, kde má více jako polovinu své zákaznické báze, 30 % je pak v Evropě. V Asii čelí Activision velké konkurenci z řad Tencentu a Sony.
Ekonomická situace firmy
Poslední konsolidovaná rozvaha firmy je ze září 2021, kde můžeme vidět, že firma vlastní aktiva ve výši necelých 24 miliard dolarů. Activision má hodně hotovosti ve výši 9,7 miliardy dolarů (o 1 miliardu více než na konci prosince 2020). Hotovost firmy by stačila na pokrytí všech krátkodobých a dlouhodobých závazků ve výši 7 miliard dolarů, o předluženosti tak nemůže být řeč. Další velkou položkou na rozvaze je goodwill také ve výši 9,7 miliardy dolarů a představuje tak zhruba třetinu celkových aktiv, což je pro softwarové společnosti ještě relativně nízká úroveň.
EBITDA firmy kontinuálně roste od roku 2014, kdy dosáhla hodnoty 1,1 miliardy dolarů a na konci roku 2020 byla 2,7 miliardy dolarů. S EBITDA se zároveň zvyšovala i ziskovost, když provozní marže v roce 2020 dosáhla 38 % z 26 % v roce 2014. Finančně vzato je Activision zdravá firma nicméně její výkon na burze ovlivňovaly zpožděná produkce a publikace her a zároveň i žaloby ze stran zaměstnanců, které obviňovaly management ze sexismu, sexuálního obtěžování a tendenci platit ženám méně jak mužům. Akcie firmy tak v roce 2021 klesly o téměř 21 %. Nicméně akcie zase poskočily nahoru, když se minulý týden do novin dostala zpráva o transakci s Microsoftem a tržní kapitalizace dosáhla hodnoty 63 miliard dolarů.
Příchod Microsoftu
Gaming není možná první věc na co pomyslíte, když se řekne Microsoft. Spíš si vybavíte operační systémy Windows, softwarové aplikace Office nebo cloudové služby Azure, ale pravdou je že Xbox a služby spojené s ním jako například předplatné Game pass, které má 15 milionů platících uživatelů pro Microsoft představují nejen stabilní zdroj příjmů, ale i důležitou sázku do budoucna.
Příjmy z prodeje Xbox ročně dosahují kolem 2 miliard dolarů a Microsoft všem ukázal, že to myslí s gamingem vážně už v roce 2014, kdy koupil studio švédské studio Mojang za 2,5 miliardy dolarů, které stojí za populární hrou Minecraft. Xbox studios se dále rozrostlo v roce 2020, kdy Microsoft koupil ZeniMax media za 7,5 miliard, která do portfolia Microsoftu přinesla tituly jako The Elder Scrolls nebo Fallout. Microsoft si touto transakcí vydobyl pevné místo na poli herních studií a je vidět, že tomuto segmentu dává velkou důležitost. To potvrzuje i nákup Activision, která je mezi hardcore hráči velice respektovanou a tradiční značkou. 69 miliard dolarů jsou 3 % hodnoty firmy, to není zanedbatelné, je to strategický tah, s jehož provedením přichází do firmy 10 tisíc nových zaměstnanců, kteří se vyznají v herním prostředí. Proč ale Activision a proč právě teď?
Jsou tu zjevné důvody jako například to, že cena je relativně výhodná. Cena Activision za poslední rok klesla o 23 %. I když Microsoft platí 49 % premium, stále kupuje relativně levně. Dále má Activision stovky milionů aktivních uživatelů. Microsoft doufá, že je dokáže přetáhnout do dalších vlastních služeb jako je předplatné Gaming Pass. Microsoft také chce obohatit svoje herní portfolio a plánuje některé tituly exkluzivně jen na Xbox, tím pádem udělit silný úder konkurentům ze Sony, kteří sice byli ujištěni, že Call of Duty prozatím zůstane na Playstation konzoly, ale nikdo si nemůže být jistý ohledně dalších titulů jako je Diablo nebo World of Warcraft. Co je ale pro Satyu Nadelu nejdůležitější je postavit silného koně proti Markovi Zuckerbergovi a jeho Meta projektu.
Facebook se před několika měsíci přejmenoval na Meta a všem ukázal, že v metaverse bude lídrem trhu, to si ale pánové z Microsoftu nechtějí nechat líbit a jejich sázka je právě na Activision. „Gaming je nejdynamičtější a nejrychleji rostoucí kategorií v zábavním průmyslu a bude hrát klíčovou roli ve vývoji metaversových platforem.“ Uvedl CEO Satya Nadella jako reakci na oznámení transakce a nebude dlouho váhat, aby zapojil týmy Activision do závodu o virtuální prostor. K dispozici má cloudové servery Azure, sady pro virtuální realitu HoloLens, herní vývojáře z Xbox studios a Activision a mnoho technologických patentů a licencí. Sestava je, zdá se, kompletní.
Celá transkace musí ještě podstoupit schvalovací proces regulátora a někteří analytici si v dnešním prostředí snah o technologické regulace nejsou jistí, zdali deal projde. Microsoft ovšem předpokládá, že se transakce uzavře ve fiskálním roce 2023.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy