Nord Stream 2 dostavěn, čeká na licenci
Stavební práce na nejsledovanějším evropském projektu Nord Stream 2 byly ukončeny v pátek, jak uvedl ruský Gazprom. A spojil tak Rusko se západní Evropou plynovodem, který se táhne v délce 1230 kilometrů od Narvského zálivu v Rusku do severoněmeckého Lubminu. Plynovod, který se začal stavět před 5 lety a stál 11 miliard dolarů, zdvojnásobí exportní kapacitu Ruska do Evropy na 110 miliard m3 plynu ročně, které Německo a EU potřebují v přerodu svých energetických mixů. Plyn sice není zelená volba, ale jeho spalování produkuje až o 60 % méně emisí než uhlí. Tedy z tohoto pohledu je uhlíkově příznivější.
Co je ale pro Evropu nástrojem pro snižování C02 stopy, je pro Rusko důležitým geopolitickým vítězstvím. EU se stane o to závislejší na ruském plynu a proti jsou hlavně Američané, kteří Evropanům nabízeli náhradou kapalný plyn, který by na starý kontinent dopravovali loděmi. Bývalý americký prezident Donald Trump v roce 2019 uvalil na stavbu sankce a efektivně ji tak pozastavil. Joe Biden ovšem s touto politikou nepokračoval, v rámci zlepšení vztahů s Evropou sankce odvolal a stavba tak byla minulý týden dokončena. Ale není to jen evropská závislost na ruském plynu, která Moskvě hraje do karet. Je to především další trumf proti Ukrajině, která se léta snaží dostat do EU, což Rusko za žádnou cenu nechce dopustit. Přes Ukrajinu totiž vedou tři významné ruské plynovody Sojuz, Bratrství a Progress, a ukrajinská vláda za tranzitní poplatky inkasuje tučné sumy. Poslední smlouva mezi oběma zeměmi byla podepsána v roce 2019 na dobu 5 let a kontrakt měl hodnotu 7 miliard dolarů. Pokud bychom celkovou sumu rozpočítali na 5 let, tak roční příjem ukrajinské kasy činí 1,4 miliardy dolarů, což představuje skoro 3 % veškerých státních příjmů za rok 2019. Odstupující Angela Merkelová, advokátka projektu, se již několikrát vyjádřila, že Nord Stream 2 neporuší status Ukrajiny jako tranzitní země a Německo udělá vše pro to, aby byla smlouva mezi dvěma zeměmi obnovena. Naposledy to uvedla v sobotu při své návštěvě v Polsku: „Bylo vyjasněno, že je naší prioritou, aby Ukrajina zůstala tranzitní zemí pro ruský plyn i po roce 2024.“ Ale Ukrajinci si jsou skoro jisti, že jakmile budou Rusové moct, tak Ukrajinu obejdou, jak uvedl šéf ukrajinského tranzitního operátora Sergey Makogon: „Jakmile bude mít Rusko technické kapacity, a to bez ohledu na náklady, tak Ukrajinu obejde a my očekáváme, že se to stane hned jak se dokončí Nord Stream 2. Gazprom udělá vše pro to, aby opustil ukrajinský tranzit.“
Německá strana má teď po dokončení stavby 4 měsíce na to, aby rozhodla, jestli plynovod splňuje evropské standardy a dá mu zelenou. Případné problémy tranzitu plynu přes Ukrajinu, je logicky problémem i pro projekt Eustream, který ovládá SPP Infrastructure (51 % Slovenský stát a 49 % Slovak Gas Holding spadající pod koncern EPH).
Apple ztrácí platební monopol v aplikacích
Minulý týden v pátek se ledy pohnuly i v USA, kde byl Apple na základě žaloby od herního vývojáře Epic Games přinucen dát možnost vývojářům, aby mohli přesměrovat uživatele mimo aplikaci tak, aby zaplatili za jejich nákupy s jinou platební bránou. Epic Games je vývojářem populární hry Fortnite, která v roce 2020 vynesla 5,1 miliardy USD. A 30 %, které musel Epic platit Apple a Google, se v tomto případě vyšplhalo přes 2 miliardy USD. I tak ale chtěl Epic víc. CEO Tim Sweeney řekl, že rozhodnutí není pro vývojáře výhrou, protože soud nepovolil platby přes externí platební brány přímo v aplikaci a zároveň nenařídil Apple, aby otevřel iPhone dalším app storům. I tak je to pro Apple rána na jejich domácím a nejdůležitějším trhu, navíc podobným žalobám firma čelí i v Indii a Evropě. Tento otřes znamená nebezpečí pro segment služeb Applu, kterému App store vévodí a má hodnotu 53,8 miliard USD. Akcie Apple na zprávu reagovaly poklesem o 3,2 %. Právě příjem z „bačování“ softwaru na App store je velmi důležitou hodnotou, o kterou se opírá gigantická valuace Apple ve výši 2472 miliard USD. Přesto za hodnotou Apple nadále stojí většina investičního bankovnictví. Valuace Apple je skoro až obludná. Goodwill celé společnosti dělá přes 2400 miliard USD. To je těžko obhajitelná racionalitou hodnota i u provozního zisku přes 66 miliard USD. Každopádně regulace monopolního postavení je místo, kde to Apple může bolet velmi.
Shell ruší dodávky ropy kvůli hurikánu
Hurikán Ida udeřil na Mexický záliv na konci srpna a způsobil největší škody na tamním ropném průmyslu od roku 2005, kdy region zpustošil hurikán Katrina. Největší producent ropy v zálivu Royal Dutch Shell tak ruší dodávky ropy svým zákazníkům, což ukazuje na dlouhodobý výpadek těžby v řádu několika týdnů. Asi 75 % těžby zůstává zastaveno od konce srpna a žádná z těžařských společností zatím neuvedla, kdy se těžba opět rozjede naplno. Shell v Mexickém zálivu při normálním provozu pumpuje 332 tisíc barelů ropy denně a aktuální ztráta se odhaduje na 250–300 tisíc barelů ropy za den. Při ceně WTI na zhruba 71 dolarech za barel se denní ztráta Shellu pohybuje od 17 do 21 milionů dolarů denně.
Ford se stahuje z Indie
Po 25 letech tradiční americká značka Ford vzdává svůj boj a opouští indický trh, kde se jí nepodařilo urvat více jak 2 % z celkového tržního koláče. Ford v Indii naakumuloval ztrátu ve výši 2 miliard USD a postavil v Indii dvě továrny s kapacitou 440 tisíc vozidel ročně, které teď zavře. Automobilka bude nadále v Indii prodávat, ale jen skrze export. Mise na dobytí indického trhu, který se měl stát třetím největším automobilovým trhem na světě s 5 miliony prodaných vozidel ročně, se tak nepodařila. Zaprvé automobilový trh v Indii nerostl takovým tempem, jak se předpovídalo. A stále s 3 miliony prodaných vozidel ročně zaostává za Evropou a Japonskem. A za druhé indičtí řidiči preferují menší vozidla asijských výrobců před americkým výrobcem. Na tamním trhu dominuje značka Suzuki, která má mezi 10 nejprodávanějšími vozidly 7 zástupců. A hned za ní je Hyundai, která doplňuje další tři do top 10. Bývaly časy, kdy se tradiční automobilky snažily udržet pozice na největších trzích i přes nerentabilitu celé operace, ale s přicházející elektro revolucí musí firmy přesměrovat zdroje do vývoje. Ford v květnu deklaroval, že jeho investice do elektromobility dosáhnout 30 miliard USD do roku 2030.
Default dlužníka, který dluží přes 7 000 miliard korun
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy