Němci si posvítili na dominantní postavení technologických gigantů
Německý antimonopolní úřad zkoumá pravidla společnosti Apple pro sledování polohy u aplikací třetích stran, aby zjistil, zda poskytují americkému technologickému gigantu výhody, a naopak znevýhodňoval ostatní společnosti. Jde o funkci App Tracking Transparency (ATT) společnosti Apple, který podle úřadu vyžaduje, aby uživatelé dali dodatečný souhlas se shromažďováním jejich dat prostřednictvím sledování aplikací, které nepocházejí od společnosti Apple.
Sledování umožňuje aplikacím shromažďovat uživatelská data a lze je použít pro reklamní účely, jako je personalizovaná reklama. Mluvčí Applu uvedl, že společnost bude konstruktivně spolupracovat s úřadem na vyřešení jakýchkoli problémů a prodiskutuje svůj přístup k pravidlům sledování. Mluvčí dodal, že ATT nebrání společnostem v zobrazování reklam a zároveň umožňuje uživatelům kontrolovat jejich soukromí.
Podle nových předpisů, které vstoupily v platnost v roce 2021, může regulátor zakázat společnostem, které mají zvláštní tržní postavení, užívat praktiky, které poškozují hospodářskou soutěž na trhu. Úřad zahájil i řízení proti Facebooku, Amazonu a Googlu. Německý antimonopolní úřad uvedl, že prověřuje, jak Google využívá osobní údaje a jeho produkt Google News Showcase v rámci svých nových pravomocí regulovat internetové společnosti, a zvažuje také případy zahrnující Amazon a vlastníka Facebooku Meta. Regulátor totiž ve středu uvedl, že zjistil, že vlastník společnosti Google Alphabet splnil podmínky rozsahu požadovaný pro společnost, která bude podléhat novým rozšířeným pravomocím dohledu velkých internetových společností.
Google hasí požár s regulátory
A další zprávička z podobného ranku.
Mateřská společnost Google Alphabet nabídla, že umožní konkurenčním zprostředkovatelům reklamy umístit reklamy na YouTube. Je to defacto jediná možnost, jak urovnat spory, které společnost vede s antimonopolními úřady v EU, aniž by jí stihla nějaká pokuta. Evropská komise loni zahájila vyšetřování, aby prověřila, zda si největší světový poskytovatel vyhledávání a videa nedává nespravedlivou výhodu v digitální reklamě tím, že omezuje přístup konkurentů a inzerentů k uživatelským datům.
Úřad EU pro dohled nad hospodářskou soutěží upozornil na požadavek společnosti Google, aby inzerenti používali jeho „Správce reklam“ k zobrazování reklam na YouTube, a dále poukázal na potenciální omezení způsobu, jakým konkurenti reklamy zobrazují na YouTube. Zkoumá také požadavek společnosti Google, aby inzerenti používali její služby Display & Video 360 a Google Ads k nákupu reklam na YouTube. Google od loňského roku projednává s úřadem nápravná opatření ve snaze odvrátit pokutu, která by mohla dosáhnout až 10 % jeho celosvětového obratu. A to by tedy byla pořádná darda. Reklamní praktiky Googlu vyšetřuje také britská soutěžní agentura CMA.
V loňském roce Google vygeneroval 147 miliard dolarů v tržbách z online reklam, což je více než kterákoli jiná společnost na světě, přičemž většinu celkových tržeb a zisku tvoří reklamy včetně vyhledávání, YouTube a Gmailu. Navíc další mediální společnosti, které využívají technologii Google k prodeji reklam na svých webových stránkách a aplikacích, představovaly přibližně 16 % tržeb tohoto giganta.
Největším nebezpečím investování do technologické firmy typu Alphabet je právě riziko regulace jejího postavení na trhu s online reklamou.
Amazon spustí pilotní program na doručování balíků drony
Amazon v pondělí uvedl, že zákazníci v Lockefordu v Kalifornii budou mezi prvními, kteří obdrží balíčky na zahradu od dronů a už koncem tohoto roku. Bylo by to poprvé, kdy Amazon uskuteční skutečné doručování zásilek s pomocí dronů. Internetový prodejce uvedl, že na získání povolení spolupracuje s Federálním úřadem pro letectví (FAA) a městskými úředníky. Drony budou mít schopnost létat mimo „below line of sight“ (BLOS) – tedy nebudou vlastně vidět a budou naprogramovány tak, aby házely balíky na dvorky zákazníků v Lockefordu, což je na USA taková vesnička s asi 4000 obyvatel. Lockeford má historické vazby na letecký průmysl. Městečko se může pochlubit jedním z prvních průkopníků letectví – Weldonem B. Cookem, který na počátku 20. století stavěl a pilotoval. Nyní, o více než století později, dostanou obyvatelé možnost přihlásit se k bezplatnému doručování tisíců každodenních potřeb dronem. Obyvatelé Lockefordu budou hrát důležitou roli při definování budoucnosti. Jejich zpětná vazba na Prime Air (jak se programu v Amazonu říká) pomůže vytvořit službu, která se bude bezpečně škálovat tak, aby vyhovovala potřebám zákazníků kdekoli – a zároveň přidá další inovační milník do historie letectví.
Technologie bude testovat nový systém „vnímání“ dronu, který by mohl díky výšce ohrožovat ostatní letecký provoz. Dron se musí vyhýbat nejen při samotném letu, ale hlavně musí dávat pozor, aby „někomu“ či „něčemu“ nepřistál na hlavě. Při letu na místo doručení musí být drony schopny identifikovat statické a pohyblivé překážky. K tomu jsou algoritmy, které využívají rozmanitou sadu technologií pro detekci objektů. Pomocí tohoto systému dokáže dron identifikovat statický objekt ve své dráze, například komín. Dokáže také detekovat pohybující se objekty na obzoru, jako jsou jiná letadla, i když pro lidské oko ještě neviditelná. Když dron klesá, aby doručil balíček na dvorek zákazníka, zjišťuje, jestli kolem místa doručení nejsou žádní lidé, zvířata nebo jiné překážky. Kdyby snad někdo v nadšení nad novým dárkem vyběhl doručovateli v ústrety, nejspíš mu dárek zase uletí.
Na druhou stranu je nutné si připomenout i několik havárií. Během jednoho z květnových testů dron nouzově přistál poté, co ztratil vrtuli. Selhání několika bezpečnostních prvků způsobilo druhou havárii o měsíc později. Podle zprávy FAA, kterou získala agentura Bloomberg, dron spadl jako kámen z výšky téměř 50m. Havárie způsobila požár, který zničil dron a 25 akrů půdy, než jej místní hasiči uhasili. Navzdory kritice Amazon stále pracuje na přípravě svých pokročilých technologií doručení. Přísné testování stále probíhá a společnost doufá, že v roce 2022 provede 12 000 testů. Ale s tolika výzvami, které je třeba překonat, stále není jasné, kdy a zda vůbec budou tyto drony připraveny k širokému použití.
Určitá naděje by mohla existovat, protože na doručování pomocí dronů pracují i jiné společnosti. Projekt Wing společnosti Google například dělá pokroky se svými vlastními autonomními prostředky a zdá se, že je před Amazonem, když dokončil více než 200 000 komerčních dodávek. Walmart také pracuje na doručování pomocí dronů a získal patent na systém, který by pomocí dronů doručoval balíčky zákazníkům zcela autonomně. Bezpečnost je tak nejspíš jedinou a největší výzvou pro všechny.
Jakkoliv zní zpráva o doručování zboží efektně, tak je potřeba jí brát z investičního pohledu, s hodně velkou rezervou. Z Lockefordu do běžného provozu a ziskového hospodaření tohoto nápadu jsme opravdu hodně daleko. Ale nepochybně je to jedna z věcí, která přispívá k vysokému goodwillu ve skupině Amazon a jejímu vnímání mezi masou investorů, kteří si aplikaci podobných technologií idealizují.

Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy