Investovat do nich nebo pracovat pro ně znamená pro spoustu lidí jakousi jistotu. Ovšem i velké firmy znají složité finanční situace a nejsou zrovna symbolem kreditní stability. Pojďme se podívat na několik velice známých firem, jejichž finanční situace je složitá.
Aerolinky
Warren Buffett jednou prohlásil, že kdyby se sečetl hospodářský výsledek všech firem v tomto odvětví, tak dojdete k zápornému číslu. V roce 2020 to byla velká pravda, stejně jako v posledních 12 měsících. Není se čemu divit. Ale to, co generují aerolinky za ztráty na úrovni EBITDA, to jsou slušné dardy. Hned 26 veřejně obchodovaných aerolinek dokázalo za posledních 12 měsíců vygenerovat zápornou EBITDA.
Největší ztráty za posledních 12 měsíců vykázaly:
Aerolinka EBITDA (mld. USD)
American Airlines -10,8
Delta Airlines -8,1
United Airlines -7,6
Hainan Airlines -6,8
Southwest Airlines -4,9
IC Airlines -3,0
ANA -2,7
Air France -2,3
Výrazně menší ztrátu vykázaly Ryanair (-421 mil. USD) nebo Deutsche Lufthansa (-564 mil. USD). Ale i tak to není zrovna ke slavení.
UBER Technologies
Je pozoruhodné, jak firma, která historicky prodělala tolik peněz, může být takhle ceněná. UBER je černá díra na peníze nejen kvůli covidu. Podívejme se na hospodářské výsledky UBERu v posledních letech. EBITDA vygenerovaná UBERem v posledních letech:
LTM -3,8 mld. USD
2020 -5,8 mld. USD
2019 -7,8 mld. USD
2018 +0,6 mld. USD
2017 -3,5 mld. USD
2016 -2,7 mld. USD
2015 -1,2 mld. USD
Kumulovaná účetní ztráta firmy za dobu její existence je 23 mld. USD. A tak kapitál od investorů v původní výši 36 miliard se ztenčil na něco málo přes 12 mld. USD. Dluhy jsou dalších 21 mld. USD. Je celkem fascinující, že firma má kapitalizaci 97 mld. USD.
Boeing
O hrůzostrašné finanční situaci Boeingu musel slyšet asi každý, kdo se trochu ochomýtá kolem kapitálových trhů. Problémy s Boeing 737-MAX přišly ještě před covidem. Covid pak firmu ještě uzemnil více. Boeing jen v posledních dvou letech prodělal kolem 12 mld. USD. Záporný kapitál Boeingu je kolem 18 mld. USD. Aktuální výše dluhů je kolem 168 mld. USD. Tržby firmy postupně spadly ze 101 mld. na 58 mld. USD za rok. Firma svého času byla schopná generovat provozní zisk kolem 10 miliard USD. Jeden z klíčových dodavatelů americké armády a nositel velkého avionického know how se může spolehnout na vládní podporu jako málokterá firma. Ovšem akcionáři by měli být hodně obezřetní. Splatit dluhy nebude rozhodně jednoduché.
Utility společnosti s obrovským dluhem
Hodně složité se splácením svých astronomických dluhů to budou mít ještě utility společnosti ze západní Evropy.
Společnost Dluh/Aktiva Dluh/EBITDA
E.ON 94,7 % 10,76
Electricité de France 84,9 % 16,36
Suez 84,6 % 13,89
Veolia 84,0 % 11,27
Enel 82,2 % 8,27
Tyto firmy bojují s vysokým zadlužením už poměrně dlouhou dobu. Jejich finanční situace sice není katastrofická, protože dokážou generovat výrazně kladnou EBITDA, ale faktem je, že dluhy některých z těchto firem jsou opravdu astronomické.
Valuační giganti s problematickou ziskovostí
Kým jiným začít než společností Tesla. Firma s aktuální valuací 654 mld. USD vygenerovala EBITDA minulý rok pouhých 4,3 mld. USD. To je zdaleka nejméně ze všech vysoce valuovaných korporací. Podobně nízkou EBITDA generuje i NVIDIA, která při valuaci 510 mld. USD generuje EBITDA 5,7 mld. USD. Minimální EBITDA generuje rovněž PayPal s 4,6 mld. USD při valuaci 341 mld. USD.
Vůbec nejhorší EBITDA z velkých valuačních titulů měla ovšem General Electric se ztrátou 5,3 mld. USD. Následuje výše zmíněný Boeing. Zápornou EBITDA přes 1 mld. USD mají také korporace Pinduoduo a Sea. Ztrátu kolem 800 mil USD na úrovni EBITDA má i Snap.
Za zcela neadekvátní zisk vůči valuaci můžeme označit následujících firem:
Firma Valuace mld. USD EBITDA mld. USD
Shopify 182 0,218
Square 110 0,261
Meituan 228 0,491
ServiceNow 109 0,535
Zoom Video Comm 114 0,698
U výše uvedených firem aktuálně nehrozí bezprostřední finanční problémy, ale investoři do těchto akcií by si měli položit otázku, zda ekonomická výkonnost má potenciál dosáhnout úrovně, která by odpovídala valuaci.