Když se podíváte na vývoj ceny akcie Twitteru, tak vám může přijít na mysl osud korintského krále Sisyfa, který musel, jako trest od bohů Olympu, tlačit obrovský kámen do kopce a před jeho vrcholem se mu kámen vždy vysmekl a valil se zpátky dolů. Stejně tak jako akcie Twitteru se pohybují v cyklu pozvolného růstu a rychlého pádu. Tak alespoň, že ty pády nebývají na dno a Twitter s postupem času nabývá hodnoty.
Twitter je americká sociální síť, která byla založena v roce 2006 původně jako interní projekt pro podcastovou společnost Odea. Tehdejší student Jack Dorsey a další tři spoluzakladatelé Noah Glass, Biz Stone a Evan Williams spustili službu, která umožňovala jednotlivci komunikovat přes SMS s malou skupinou. Dorsey s ostatními pionýry Twitteru brzo ovládli mateřskou firmu, když odkoupili její aktiva společně s tehdejším Twitterem a aplikace nabrala rapidní tempo růstu. V roce 2010 už měla 54 milionů uživatelů, během roku 2011 překonala 100 milionů a během roku 2013 překonala 200 milionů. V roce 2014 se růst zpomalil, koreluje to se vstupem Twitteru na NYSE v roce 2013, kdy byla firma vstupem na burzu ohodnocena na 31 miliard dolarů, její akcie vylétly o 73 % a společnost vybrala 1,8 miliardy dolarů. A to do té doby nebyla ani v jednom roce zisková.
Společnost má dva hlavní zdroje příjmů. Jeden z nich je reklama a druhý je licencování dat pro vývoj a analýzu třetím stranám. Reklama je majoritním zdrojem, podílí se na 86 % celku, licencování dat je doplňkovým byznysem, který plyne z hlavního reklamního byznysu. Twitter je hlavně o reklamě. Pro investory je zajímavý, protože má dostatečný počet uživatelů, aby třetí strany platily Twitteru za reklamu na jejich platformě. Twitter pak musí třetím stranám zajistit bezchybný servis při zacílení, servisování a vyhodnocování reklamních kampaní. A právě tato reklamní platforma, spojená s dostatečným počtem uživatelů je to, za co investoři platí.
Twitter udělal v posledních letech velký pokrok v možnostech zacílení na své uživatele a dnes dokáže reklamu ukazovat podle polohy, zájmů, klíčových slov, konverzací, obsahu a událostí. Platforma každou reklamu posílá do aukce a podle zájmu o její vystavení je pak reklamní slot dražen. Tudíž reklama na nový iPhone bude drahá, protože jí chce vystavit mnoho e-shopů. Naopak reklama niche produktů bude levnější. Marketéři nastaví strop, který chtějí za reklamu zaplatit a sama platforma vyhodnotí kolika uživatelům ji za nastavené peníze dokáže ukázat. Třetí strana platí buď za zobrazení reklamy nebo za uživatelskou interakci, kdy na reklamu uživatel buď klikne, sdílí ji nebo ji okomentuje. Twitter dnes umožňuje nakupovat tři formáty reklamy
- Promované tweety – jednotlivé zprávy, které se uživatelům zobrazí zvýrazněné na jejich domácí stránce
- Promované účty – profily firem nebo osobností, které se mohou zobrazit v návrzích na sledování
- Promované trendy – aktuální témata, která se mohou zobrazit při vyhledávání v aplikaci
Trh s internetovou reklamou je pod konstantním tlakem inovace a přilákání pozornosti nových uživatelů. V tomto ohledu je Twitter v souboji s nejhodnotnějšími společnostmi světa jako je Facebook nebo Google, které obě disponují většími kapitálovými možnostmi a větším publikem, ale i tak se Twitter drží a díky své unikátní platformě dokáže konkurovat. U Twitteru je zásadní sledovat ukazatel mDAU (monetizable daily active users) neboli počet „zpeněžitelných denních aktivních uživatelů“. Firma je na jejich přírůstku závislá a každý kvartál se po zveřejnění výsledků v titulcích objevuje vedle zisku i právě toto číslo. Na konci roku to bylo za poslední kvartál průměrně 192 milionů lidí nebo organizací, což představovalo meziroční nárust o 27 %. Ve druhém kvartálu roku 2021 se na Twitter denně připojilo 206 milionů uživatelů. Právě toto číslo a jeho nedostatečně rychlý růst je často za propady v ceně akcií společnosti.

Hospodaření společnosti
Příjmy Twitteru za rok 2020 byly celkově 3,7 miliardy dolarů, což představovalo 7 % nárust oproti roku 2019, ale společnosti se nepodařilo navázat na 2 předchozí (historicky první) profitabilní roky a skončila ve ztrátě 1,1 miliardy dolarů. Za ztrátou stojí dramaticky vyšší náklady na infrastrukturu a akvizici obecenstva. Náklady na vývoj byly v roce 2020 také vyšší a společnost se tak dostala do provozní ztráty 51 milionů dolarů. Další položka, která narostla byla rezerva na daně z příjmu, která byla 1 miliarda dolarů.
Co se týče zadlužení, tak poměr dluhu k vlastnímu kapitálu společnosti byl v roce 2020 67 % a rapidně tak vzrostl oproti předchozím obdobím, kdy se pohyboval kolem 45 %. Společnost si v roce 2020 vzala krátkodobý dluh ve výši 900 milionů dolarů. Je potřeba říct, že to společnost udělala už v minulosti a podle splátkového kalendáře je 1,4 miliardy dolarů splatných v roce 2021.
Twitter se nedá v žádném případě považovat za finančně zdravou společnost. Její příjmy a zisky fluktuují a na to, že je to softwarová společnost, tak je míra zadlužení celkem vysoká.
Akcie

Při pohledu na křivku růstu a pádu ceny akcie připomíná Twitter s trochou nadsázky cenu ropy. Opakující se strmé propady jsou většinou výsledkem pomalého růstu uživatelů, které společnost za jednotlivé kvartály vykazuje. Další jsou nápadné rychlé vzestupy, které mohou poukazovat na obecnou náladu spekulovat s akciemi Twitteru a tendenci sledovat pouze několik málo klíčových ukazatelů a podle nich sázet na budoucí raketový růst.
Twitter nikdy nevyplatil a ani se nechystá vyplácet žádné dividendy. P/E ratio je na šokujících 147 bodech. Při pohledu na širší podmínky a celkovou konkurenci je potřeba se ptát, kde se ta investorská důvěra bere. P/B ratio je 7,21.
I když Twitter můžeme jen těžko přirovnávat k přerostlému startupu, který se obchoduje na největší americké burze, tak se stále jedná o riskantní sázku na růst ceny akcie ve velice kompetitivním prostředí s nejistými zítřky.
A co vy? Jste na Twitteru?
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy