Je to jediná společnost, jejíž produkt koupíte téměř všude na světě. S distribucí ve více než dvě stě zemích si můžete koupit láhev Coca-Coly nebo nějakého alternativního nápoje z rodiny The Coca-Cola Company od vesnic jihoamerických pralesů, přes oázy na Sahaře až po ostrovy v Tichém oceánu. Dosah a rozeznatelnost značky Coca-Cola nemá konkurenci a byl to pionýrský obchodní model, který ji zajistil rychlý začáteční růst až k dominanci trhu s nealkoholickými nápoji ve 20. století a současnosti.
Slavný nápoj poprvé umíchal americký lékárník John Stith Pemberton v roce 1886 z listů koky a kolových ořechů. Recept před svojí smrtí prodal podnikateli Asovi Griggs Candlerovi, který na něm postavil celou společnost, která byla založena v roce 1892 a už v roce 1894 licencoval první externí stáčírnu k balení a distribuci. Tento systém později stál za rychlým růstem společnosti a její mezinárodní expanzí. Jak společnost rostla, tak představovala nové produkty, například pomerančovou Fantu v roce 1941. V průběhu dvacátého století zkoušela společnost i více diverzifikovat svoje aktivity, když v roce 1982 koupila filmové studio Columbia Pictures, to ale bylo po sedmi letech opět prodáno japonské společnosti Sony.
Aktuálně se společnost drží pouze výroby a distribuce nealkoholických nápojů, které interně rozděluje do několika skupin:
- Perlivé nealkoholické nápoje – např.: Coca-Cola, Fanta, Fresca, Schweppes, Sprite
- Voda, obohacená voda, sportovní nápoje – např.: Aquarius, Dasani, Ciel, Powerade
- Džusy, mléčné nápoje a rostlinné nápoje – např.: AdeS, Del Valle, Minute Maid, Simply
- Čaj a káva – např.: Costa, Ayataka, FUZE Tea, Georgia, Gold Peak
- Energetické nápoje – teritoriální distribuce Monster energy drinku
Zdaleka největší skupinou jsou perlivé nealkoholické nápoje, kam se řadí i vlajková loď společnosti, protože představuje 69 % všech prodaných položek, kde jen Coca-Cola a další nápoje odvozené od ní (Zero, Cherry etc.) představují zhruba 45 % prodaných položek. Co se týče geografie, tak klíčovým trhem společnosti je Severní Amerika, kde se generuje 34,7 % celkových tržeb, o celou polovinu méně společnost trží v Evropě, blízkém východě a Africe a třetí v pořadí je Asie. Tyto tržby se počítají jako tržby z prodeje koncentrátu, z kterého stáčírny mixují finální produkt a balí ho do lahví. Coca-Cola ale i vlastní a provozuje některé stáčírny a z těchto vlastních aktivit generuje zhruba jednu pětinu svých celkových tržeb.
Z pohledu na rozložení tržeb je jasné, že společnost je naprosto závislá na provozu stáčíren, které mixují, balí a dále distribuují její produkt. Je to franšízový model, který společnost začala testovat už v 19. století a díky němu se dokázala dostat na všechny kontinenty s minimalizací logistických a operačních nákladů. Stejně jako je McDonalds spíše velkým realitním gigantem než prodejcem hamburgerů, tak je Coca-Cola z velké části prodejcem receptu než finálního nápoje. A existuje 5 partnerů, kteří jsou pro společnost naprosto klíčoví. Dohromady za rok 2020 se postarali o 40 % všech prodaných položek společnosti a stejně jako jsou oni závislí na dobrých vztazích s Atlantou, tak je i Atlanta závislá na nich. Jedním z nich je Coca-Cola FEMSA SAB de CV, což je mexická společnost aktuálně hodnocená na téměř 3 miliardy dolarů, která točí a distribuuje přes Střední a Jižní Ameriku a má i partnery v Asii. Největším partnerem v Evropě je Coca-Cola European Partners hodnocená na 28 miliard dolarů. Všech 5 největších partnerů jsou v relativně dobré finanční kondici, ale i tak z této distribuční sítě plyne pro společnost velké riziko, protože to nejsou firmy, které by sama The Coca-Cola Company kontrolovala a je s nimi pouze franšízově zasmluvněná. Rizikem je samozřejmě finanční kondice stáčíren, které profitují především z lukrativních smluv s restauracemi, kam dodávají nebalený sirup, který se vydává v automatech, ale během pandemie museli všichni spoléhat na méně ziskové balené produkty.
Dalším rizikem pro společnost je rostoucí společenská antipatie k nezdravým výrobkům. Firma stojí na prodeji svého černého zlata, to je ovšem plné cukru a existují první regulatorní návrhy na označování etiket podobných nápojů, tak jak to vidíme například u cigaret. Zdravý životní styl šetří státní kasu, protože se zdravotnický a sociální systém nemusí starat o lidi s obezitou a dalšími nemocemi spojenými s nadměrnou konzumací nezdravých jídel a nápojů. A co víc, existuje mnoho studií spojující Coca-Colu s výskytem rakoviny, a to už je pak jen otázka času, kdy se tažení proti kouření rozšíří na tažení proti Coca-Cole.
Dalším bodem, za který je a bude společnost veřejně lynčována je její produkce plastů. Aktuálně je The Coca-Cola Company největším světovým producentem plastového odpadu, když za rok vyprodukuje okolo 3 milionů tun plastu. To je asi 200 tisíc lahví za minutu. Pro společnost je řešením zvýšená recyklace, do roku 2030 chtějí na 50 % výroby používat recyklované materiály, což ovšem zní jako korporátní blábol pro uspokojení neziskovek z roku 2010. Pravdou je, že lidé chtějí plast, a tak ho bude společnost dál chrlit jak o závod.
Hospodaření společnosti
The Coca-Cola Company je
společnost s jednoduchým a předvídatelným obchodním modelem. Rekordním
rokem pro společnost byl 2012, kdy utržila 48 miliard dolarů, od té doby její tržby
nevystoupaly tak vysoko, ale společnost začala více sázet na franšízový model a
od roku 2015 začala zvyšovat svojí provozní marži ze 17,43 % na 29 % v roce
2020, to je obdivuhodný růst. V roce 2020 firma utržila 33 miliard dolarů,
což znamenalo meziroční pokles o 11 % a čistý zisk byl 7,4 miliardy dolarů, což
znamenalo pokles o 13 %.
Pro srovnání největší konkurence Pepsi za rok 2020 utržila 70 miliard dolarů a čistý zisk byl 7,1 miliardy dolarů. Pepsi pracovala se 14 % provozní marží.
Co se týče zadlužení, tak poměr dluhu k vlastnímu kapitálu je vysoký na hodnotě 352 %. Celkový dluh je téměř 68 miliard dolarů. Pepsi je zadlužené ještě více, dluh k vlastnímu kapitálu na hodnotě 590 %. Coca-Cola ale generuje hodně hotovosti a ani globální pandemie neměla na její byznys takový dopad, a tak neměla by mít problémy dluhové povinnosti splácet.
Akcie
Coca-Cola je typickou dividendovým titulem. Společnost v roce 2020 vyplatila investorům 7 miliard dolarů. V prvním kvartálu roku 2021 vyplatila investorům dividendu v hodnotě 0,42 dolaru na akcii, což odpovídá roční dividendě 1,64 dolarů. Coca-Cola samozřejmě zvyšuje svoji tržní kapitalizaci, ale nemá tolik prostor k dramatickému růstu jako technologické tituly, protože už vlastně dobyla svůj trh a dále se tlačí o procenta tržního podílu s konkurencí, nemá vysoko maržové produkty, a tak další cestou pro růst mohou být jen akvizice, ale velcí hráči jsou na trhu už rozdělení. Aktuálně je PE společnosti na 30,4, což ukazuje na velkou důvěru investorů a PB je na 10,09.
Mezi největší konkurenční výhody The Coca-Cola Company patří rozeznatelnost její značky, obrovské marketingové možnosti a celosvětová síť partnerů a distributorů. Společnost je nejhodnotnější ve svém segmentu a historickým fenoménem, ale bude se muset zamyslet nad budoucím směřováním, protože proti je jen otázka času, kdy se proti její vlajkové lodi zvedne vlna širšího odporu a začne být společensky ostrakizována. Do té doby je to stabilní, pravidelně ziskový titul. A jako bonus jsou tam ty chytlavé vánoční reklamy.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy