Walt Disney je společnost, kterou zná prakticky každý. Dokonce si troufám tvrdit, že kdo má dítě, nemůže být nějakou částí neovlivněn zejména merchem této korporace. Mickey Mouse, Goofy nebo Donald Duck jsou symbolem animace společnosti dlouhá desetiletí. Slavnému Myšákovi je dokonce už 94 let. Postavě kačera Donalda je 87 let. Společnost založil animátor a herec Walter Disney a jeho bratr Roy už v roce 1923. Tedy před 98 lety.
Dnešní impérium vyrostlo na filmu, kde bylo velice úspěšné nejen s animovanou produkcí. V 50. letech minulého století se kromě produkce filmů pro děti vydala Walt Disney Co (dále jen WD Co) i směrem k médiím, když začala koketovat s podílem v mocné stanici ABC. Tu na začátku 90. let zcela ovládla. Po druhé světové válce se WD Co vydala i směrem k zábavním parkům, které zná dnes prakticky každý pod názvem Disneyland. Do toho se přidaly desítky dalších podnikatelských aktivit. Dneska je WD Co nejhodnotnějším zábavním konglomerátem na světě. Má na nás mnohem větší vliv, než si možná sami uvědomujeme. A především je to mašina na peníze. Pojďme si ho představit.
Televizní impérium Walt Disney
Pod WD Co patří jedny z nejvýznamnějších kabelových televizí. Je to sice trochu oldfashion styl, ale pořád nesmírně vlivný. Najdeme pod ním pochopitelně všechny kanály, které mají v názvu slovíčko Disney. Kromě toho ale také nesmírně silnou televizi na sportovní přenosy ESPN. Dále pak čtenářům našeho webu jistě není třeba představovat label National Geographic. Zmiňme rovněž rodinu FX a zejména pak velmi vlivnou ABC Television Network. Tyto stanice sleduje po celém světě stovky milionů diváků.
Mediální divize WD Co generovala v roce 2020 tržby kolem 28 miliard USD. A dokázala meziročně uprostřed covidu vyrůst asi o 14 %. Dosáhla poměrně dobrého výsledku zejména proto, že není, na rozdíl od českých médií, tak závislá na tržbách z reklamy. Více než polovinu tržeb totiž tvoří předplatné kabelových televizí ovládaných holdingem. A to je poměrně stabilní. Dokonce uprostřed roku 2020 o 12 % vzrostlo. Reklama sice mírně poklesla, ale další výnosy v podobě distribučních tržeb zase vzrostly, protože ukradly část trhu upadajícímu trhu kin. A tak i uprostřed velice složitého roku tato divize vydělala v roce 2020 o cca 1,6 miliardy dolarů za rok více, než v roce 2019. To představuje 21 % růst na částku 9 miliard USD, což je 1/3 tržeb. Zajímavá je i struktura tržeb podle kabelové televize a standardního vysílání. Kabelovky totiž vygenerovaly kolem 18 miliard USD, zatímco Broadcasting jen 10 miliard USD. V ziskovosti je kabelovka dokonce třikrát lepší než broadcasting.
Zábavní parky
Covid tomuto segmentu vůbec nepřál. Vstupné do parků se propadlo o 46 %. Ale dá se předpokládat, že se jedná jen o přechodný jev spojený s covidem. Se vstupným klesaly velice podobně i další tržby za ubytování, merch a útratu za jídlo a pití v parcích. Výsledek pro tuto divizi byl naprosto katastrofální propad tržeb o 10 miliard USD. WD Co se ale podařilo hodně cuttovat náklady, a tak došlo „pouze“ k propadu zisku 6,7 miliardy USD na ztrátu 81 milionů USD. Kdybychom se ale na celou záležitost dívali z pohledu EBITDA, tak to byl posun z 10 miliard USD EBITDA na EBITDA 2 miliardy USD, což rozhodně uprostřed covidu není žádná katastrofa. Návštěvnost klesla o 49 % v parcích, ale mírně vzrostla útrata o 7 %. Obsazenost vlastněných hotelů klesla z 88 % na 41 %. Fakt, že se mašinerie parků a k nim přidruženým hotelům a restauracím udržela v kladné EBITDA lze považovat za malý zázrak. Parkové divizi WD Co určitě pomohlo, že generuje drtivou většinu tržeb v USA, které neměly tak přísné restrikce jako zbytek světa. Z pohledu ziskovosti celá americká větev vygenerovala výrazně lepší hospodářský výsledek než mezinárodní aktivity parků.
Filmová studia
Na těchto aktivitách WD Co vyrostla, ale dnes už není tak klíčová z pohledu ziskovosti. Tedy jak se to vezme. Já například zastávám názor, že pro ziskovost celé skupiny je to zcela kruciální složka byznysu, protože je zdrojem contentu pro veškeré ostatní aktivity. V roce 2020 tato divize zaznamenala asi 13 % propad tržeb na 9,6 miliard USD. Provozní zisk klesl o něco pomaleji asi o 7 % na 2,5 miliardy USD. EBITDA byla mírně vyšší, ale jen asi o 140 milionů USD. Studiové aktivity WD Co jsou jedním slovem spektakulární.
Walt Disney Pictures
Vše ze světa Walta Disneyho. To vše za vydatné podpory studia Pixar, které je dlouholetým lídrem v animaci.
Lucasfilm
Výhradní práva na svět Star Wars, který získala WD Co od George Lucase v roce 2012.
Marvel studios
4miliardová USD investice WD Co do studia zpracovávající postavy komiksového světa Marvel se bohatě vrátila.
20th Century studios
Jedna z největších akvizic v dějinách měřeno finančním objemem se odehrála, když WD Co kupoval od Ruperta Murdocha za 71 miliard USD. Jedno z nejslavnějších filmových studií má nesmírnou content hodnotu pro televizní a streamovací aktivity WD Co.
Disney svými studiovými aktivitami dosáhl takové pozice, že je dodavatelem obsahu prakticky do všech televizí a streamovacích služeb. Dohoda s ním je naprosto zásadní, pokud chcete nějakou takovou službu provozovat. Jinak můžete zapomenout na to, abyste něco takového provozovali. Vlastní content je také spojen s obrovskou hodnotou práv na postavy, které studiové aktivity tvoří. WD Co umí dokonale zacílit zejména na mladé diváky a teenagery.
Když hovoříme o studiových aktivitách, tak musíme zmínit i hudební divizi WD Co, která je nesmírně vlivná díky soundtrackům k filmům WD Co.
Direct to customer služby
Obrovský rozmach pod značkou Disney zažívají streamovací platformy. Ty v roce 2020 vyrostly o 81 % v tržbách na 16 miliard USD. Zatím se jim ovšem nepodařilo prolomit hranici kladného hospodářského výsledku. Ztráta narostla na 2,8 miliardy USD. V EBITDA pak asi 2,4 miliardy. Pro většinu našich čtenářů to bude spíše překvapení, že takto prudce rostoucí a covid přátelská služba generuje větší a větší ztrátu. Je to dáno tím, že WD Co je zde pořád na startu. A to doslova. Zatímco na jaře 2019 služba Disney+ ještě neměla ani jednoho předplatitele, o rok později se mohla pochlubit 74 miliony. Aplikace Hulu, kterou WD Co získala spolu s 20th Century studios, měla dalších 36 milionů uživatelů ve stejné době. Ale rostla jen mírně v porovnání s Disney+. Disney+ má rozhodně potenciál stát se podobnou váhou jako HBO nebo Netflix. Přesvědčit se o tom mohli například fanoušci Star Wars, když se chtěli dívat na vizuálně fantastickou sérii Mandalorian. Svou streamovací platformu má i sportovní rodina ESPN pod označením ESPN+. Tak strašné to ale s hospodařením Direct to customer divize není. Protože podstatnou část ztráty, kterou vygeneruje, padne na to, aby hradila za filmová práva sesterským mediálním a studiovým divizím. Každopádně tato divize má před sebou velmi silný potenciál růstu.
Celkové hospodaření
Rok 2020 byl ve znamení celkového poklesu tržeb z 69,6 miliardy USD na 65,4. Pokles parků a přidružených aktivit o skoro 10 miliard byl téměř vykompenzován Direct to customer divizí a růstem mediální divize. V ziskovosti se to ale nepodařilo, protože parky generovaly téměř 7 miliard USD provozního zisku a propadly se do záporné nuly (v případě WD Co můžeme o nule hovořit jako o 81 milionech USD). Direct to customer divize naopak ztrátu zvýšila díky překotnému vývoji, takže výsledek je takový, že provozní výsledek hospodaření je 8,1 namísto 14,8 miliard USD. Jenomže pesimismus není na místě.
Mediální divize
Zde jsem velký optimista. Mediální síla WD Co je gigantická. Ať už se jedná o zábavu, zpravodajství či sport. Základna diváků, produktů i vlastněných práv, je obrovská. S rostoucím Direct to customer segmentem budou růst i tržby nejen do vlastní divize tohoto typu. Zisk přes 10 miliard USD v této divizi je rozhodně reálný.
Parky a merch
Covid je hodně potrápil. Ale pořád generují kladnou EBITDA přes 2 miliardy USD. A pořád jsou to parky s výhradním postavením provázanosti obchodních práv k televizní produkci WD Co. Parky půjdou hodně nahoru a mají velký potenciál. Bude růst průměrná útrata, rozšiřovat se sortiment postav. A zadržená spotřeba v podobě nemožnosti je navštěvovat bude velmi silná. Návrat na 10 miliard USD EBITDA by neměl trvat příliš dlouho.
Studia
Zde to bude z hlediska tvorby hospodářského výsledku asi nejméně perspektivní, protože část tržeb se odehrává díky kinům, které jsou po covid v dost špatné kondici. Ale zase částečně se tento segment kompenzuje díky streamovacím platformám. Zisk okolo 2-3 miliard USD by si ale divize měla udržet.
Direct to customer
Je jasné, že růst zisku se musí odehrávat především zde. Potenciál tohoto trhu je obrovský. Netflix má tržby kolem 24 miliard, zatímco Direct to customer divize WD Co jen 17 miliard USD. Ale Netflix rostl z 20 miliard na 24 miliard, zatímco Disney+ a spol to vytáhly z 9 na 17 miliard. Tedy s daleko větší dynamikou v posledních letech. Netflix má při 24 miliardových tržbách provozní zisk kolem 4,5 miliardy USD. Disney+ v tomto směru může být daleko nákladově efektivnější. Stejně tak ESPN+, protože sahá do vlastní produkce a již nakoupených práv, ačkoliv musí mezi divizemi prodávat jako cizím subjektům. Ale stejně. Exkluzivita obsahu. Netflix originální produkce nebo HBO originální produkce blednou vedle toho, co má k dispozici Disney. Proto si myslím, že tato platforma Disney+ bude nakonec mít velmi silné postavení díky svému contentu a obrovským synergiím. Potenciál zisku této platformy vidím proto výše než je aktuálně Netflix. Klidně i někam k 10 miliardám USD.
WD Co by se tak celkově mohla v blízkých letech dostat i někam přes 20 miliard USD ve svém zisku. Do covidu generovala řadu let velmi provozní hospodářský výsledek okolo 14 miliard USD. Rozhodně dnes má obrovský potenciál toto číslo navýšit během následujících pár let.
A co dluhy?
Je pravda, že dluhy WD Co signifikantně narostly během posledních let. Zejména zásluhou financování akvizice 20th Century studios. Na konci dubna činily dluhy konglomerátu asi 115 miliard USD. Vlastní kapitál vedle toho činil asi 85 miliard USD. Vůči celkové bilanční sumě tedy činil dluh asi 57,5 %. Když se podíváme na to, kolikanásobek své EBITDA tvoří dluhy, tak dojdeme k hodnotě někde cca 10 násobku výsledků roku 2020. Přibližně 7násobek výsledků roku 2019 a řádově 5ti násobek toho, kde může WD Co brzo být. To není zas tak strašné. Jedná se o daleko zdravější poměr, než jaký má například investory opěvovaný čínský Tencent. Vychází zde WD Co i lépe než Netflix. V poměru k EBITDA je sice o něco horší než Comcast, ale z hlediska perspektivy vývoje tohoto ukazatele, sázím na WD Co.
Akcie Walt Disney Co
Akcie Walt Disney utrpěly začátkem covidu poměrně výraznou ztrátu, když padly o cca 43 %. Následně však dokázaly narůst velmi výrazně. Aktuálně jsou proti loňskému minimu na více než dvojnásobku hodnoty. Optimismus z Disney+ tak výrazně převážil na propadem zisků parků.
Aktuální kapitalizace je 321 miliard USD. To je samozřejmě dost. Je to 28. největší hodnota na planetě ze všech světových firem. Nicméně pokud věříte, stejně jako já, že potenciál čistého zisku WD Co je přes 20 miliard USD, tak je to řádově 15 násobek této hodnoty. A to zase není tak hrozné na dnešní poměry. Samozřejmě optika roku 2020 je výrazně negativní z pohledu tohoto ukazatele. Z pohledu poměru ceny firmy k hodnotě vlastního kapitálu, umím žít s tím, že zde máme 3,7 násobek. Kdo jiný by měl mít vysoký goodwill než ten, kdo se pohybuje v tvorbě duševního vlastnictví, jako je televizní a filmový obsah?
Z mého pohledu rozhodně akcie Walt Disney Company stojí za bližší seznámení. Rozhodně jim dávám přednost před Netflix nebo Comcast.
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy