Stejně jako se Finsider.cz snaží na jednu stranu upozorňovat na toxické investiční produkty a na druhou vyzdvihovat ty povedené, tak se na mall.tv už 3 měsíce vysílá pravidelný pořad finančního poradce ze společnosti eDO Josefa Dvořáka, který se věnuje finanční osvětě široké veřejnosti a upozorňuje na pasti na finančním trhu. Pořad Nebuď Broke za 3 měsíce vysílání sklízí pozitivní ohlasy jak od odborné, tak laické veřejnosti.
Finanční gramotnost je téma, které se v naší zemi skloňuje všemi pády. V exekuci je 7 % obyvatelstva a na trhu existuje spoustu firem, které neznalost lidí využívají. Čeká Bankovní Asociace (ČBA) od roku 2016 pomocí dotazníků měří takzvaný index finanční gramotnosti, který po letech růstu v roce 2021 klesl na úroveň 55, což je stejná hodnota jako v roce 2017. Přes 80 % našinců deklaruje, že se vyzná v otázkách hospodaření a rozpočtu, ale při srovnávání úvěrů dokáže na ten výhodnější ukázat jen 42 % české populace. Zanedbaná výuka na školách i fakt, že 64 % Čechů se spoléhá na rady především jejich blízkých vytvářejí prostředí zmatku a dávají prostor finančním podvodníkům, kteří to mají hlavně na spotřebitelském trhu někdy velmi jednoduché.
A existují hlasy volající po povinné výuce ve školách na téma financí, existují odborné weby, nespočet podcastů, instagramových účtů a dalších nástrojů, které se snaží uchopit vzdělávání po svém, ale pořad Nebuď Broke se trefil do černého v několika důležitých bodech. Cílem pořadu je bezesporu varovat na finanční pasti, ale zároveň i přiblížit běžné finanční produkty lidem, kteří ve finančních termínech nejsou kovaní a tím je zbavit strachu z jejich používání.
Velmi zajímavou a příjemně drzou novinkou v segmentu finančních pořadů je natáčení skrytou kamerou, kdy si Josef sjednává schůzky s emitenty, správci a distributory běžných produktů a ukazuje tak každodenní realitu jednání se spotřebiteli. Sestříhaný záznam pak jako důkaz prochází během vysílání a komentuje chování a nabídku protistrany. Často se jedná o nepřehledné produkt, které Josef srozumitelně uvádí na pravou míru a upozorňuje na triky zprostředkovatelů, na které by si měl zákazník dát pozor. Výkladu pomáhá i občasná kalkulačka na obrazovce, kde Josef s diváky přepočítává nabídky z trhu a diváci tak mohou sledovat logiku za jeho jednoduchými výpočty, které by jim do budoucna měly pomoci s rozhodováním. Takové epizody se věnují známým šedým zónám jako jsou půjčky na nová auta, elektroniku, nebankovní úvěry nebo nákup komodit.

V dalších epizodách se Josef Dvořák věnuje spíše evangelizaci některých složitějších produktů jako je například penzijní spoření nebo stavební spoření a radí, jak jejich potenciál využít na maximum. Tyto epizody uvádí do kontextu některé společenské mýty a vysvětlují fungování a mechanismy za těmito produkty. K dnešnímu dni vyšlo 12 epizod:
- Finty, lži a hry s čísly v AAA. – skrytá kamera odhaluje triky AAA auto, jak uvázat spotřebitele v nevýhodné půjčce na auto, kterou sama firma zprostředkovává.
- Auto ESA – místo slibů z letáků úrok jako prase! – skrytá kamera tentokrát v Auto ESA, kde moderátor dostal nabídku na úvěr s úrokovou sazbou přes 50 %.
- Dům za měsíční splátku 7000 Kč? To chceš! – epizoda v developerské společnosti Ekonomické stavby, kde zamykají klienty ve smlouvách se zálohami a výstupními poplatky ještě předtím, než dostanou hypotéku.
- Překvapení u společnosti Canaba. – první pozitivní epizoda, kde zaměstnanci firmy i partnerský finanční poradce vyžadovali vše, co je třeba k přípravě poctivé nabídky a drželi se etických zásad.
- Jak a s kým investovat do zlata? – sonda do společnosti Golden Gate a analýza nešikovné schůzky s jejich poradcem, který doporučil 60 % investičního portfolia vložit do zlata.
- Jak investovat do dluhopisů a čím se nenechat zlákat. – návštěva společnosti Bidli, jejíž zástupce označil investice do jejich dluhopisů za konzervativní a zatajil některé důležité informace, co se například týče vypořádání v případě krachu. Zástupce firmy nedokázal Josefovi ukázat ani konsolidovanou účetní závěrku k posouzení investice.
- Využijte stavební spoření na maximum. – analýza produktu stavebního spoření a jeho výhod společně se zástupkyní společnosti Moneta, která na skryté kameře stavebko vysvětluje. Josef varuje před poplatky spořitelen.
- Raději smlouvu s ďáblem než si vzít půjčku mimo banku. – Josef na telefonu konzultuje poptávku po půjčce od společnosti Fin půjčka, která mu „vychází vstříc“, protože nepotřebuje žádné ověření příjmu. Epizoda dále analyzuje smlouvu s úrokem 40 %, která je plná právních nástrah.
- Penzijní spoření. Jak ochráníte úspory na důchod před inflací. – epizoda podobná té o stavebním spoření. Tentokrát Josef navštívil pobočku Komerční banky. Josef pak dává k produktu více kontextu a vysvětluje jeho hlavní benefity.
- Jak to chodí u Providentu? – Josef si sjednal schůzku, která se podle bizarních podmínek Providentu konala u něj dom a zástupkyně firmy mu nabídla půjčku s 50 % slevou a RPSN přes 50 %.
- Jak chytře nakupovat elektroniku na splátky. – návštěva se skrytou kamerou na pobočce Datartu, kde ho zástupkyně seznamuje s možnostmi financování a pojištění, které potom Josef ve studiu komentuje a doporučuje, jakou cestu zvolit.
- Nákup na splátky v Electro Worldu. – druhý díl týkající se nákupu elektroniky. Prodejce nabídl Josefovi úvěr se sazbou přes 36 % a moderátor vysvětluje, že prodejci elektroniky jen distribuují produkty nebankovních institucí.

Pořad má výborný formát, epizody nejsou přehnaně dlouhé, ale věnují se detailu a Josef má poutavý přednes. Za redakci Finsider.cz bychom chtěli Josefovi poděkovat za osvětu široké veřejnosti a doporučujeme našim čtenářům pořad Nebuď Broke zkusit. S Josefem plánujeme rozhovor zde na Finsider.cz
Jak se Vám líbil příspěvek?
K ohodnocení článku klikněte na hvězdy