Přehled předběžných výsledků poradenských firem včetně toho, co pro tento rok plánují, jsme vám přinesli již v březnu. Nyní nastává doba, kdy firmy přicházejí s oficiálními výsledky a daty. Jako jedna z prvních je 21.7. publikovala společnost Chytrý Honza. Nedalo nám, abychom se na ni nepodívali.
Chytrý Honza v kostce:
Provizní obrat: 410 514 000 Kč za rok 2019 (vůči 490 712 000 Kč za rok 2018). Meziroční pokles: -16 %
Počet poradců:
Vlastnická struktura: 100 % DRFG, a.s. (skrze společnost kari time, a.s.), základní kapitál 150 milionů Kč
Loňská produkce:
5527 ks | úvěrové smlouvy |
21962 ks | neživotní pojištění |
5641 ks | životní pojištění |
9 mld. Kč | aktiva pod správou |
Co říkají čísla
Výše provizního obratu za rok 2019 činila výše 410 milionů korun. To je o 80 milionů korun méně, než kolik činil provizní obrat v roce 2018. A ještě méně v porovnání s rokem 2017, kdy byl obrat 517 milionů korun. Za dobu vlastnictví DRFG tedy došlo k poklesu obratu společnosti o přibližně 107 milionů korun.
Neméně zajímavý je pohled na výsledky hospodaření. V posledních 5 letech Chytrý Honza prodělal nadprůměrně mnoho peněz na poměry našeho poradenského trhu.
Výsledek hospodaření Chytrý Honza v posledních letech:
2015: -33,95 milionů
2016: -33,05 milionů
2017: -75,87 milionů
2018: -91,21 milionů
2019: -73,53 milionů
Komentář k finančním výkazům:
Na straně pasiv zaujme celkem nízká úroveň vlastního kapitálu navzdory tomu, jakou má hodnotu základního kapitálu. Základní kapitál činil sympatických 150 milionů, firma měla navíc dalších více než 208 milionů v kapitálových fondech. To znamená, že od vlastníků získala finanční injekci už skoro 360 milionů, ovšem za dobu své existence prodělala kolem 320 milionů korun čisté účetní ztráty. To je tedy celkem masakr na české finančně-poradenské poměry. Drtivou většinu v posledních 3 letech (konkrétně 240 milionů).
Nový akcionář evidentně dosud nenašel recept na to, jak firmu vést k rozumným hospodářským výsledkům. Za dobu jejího vlastnictví poklesl obrat o přibližně 20 % navzdory tomu, že do firmy byly přesměrovány vlastní firmy EFEKTA IZ, Royal Vision, PROFORZA a Finest. Ty pomohly vygenerovat obrat ve výši cca 57 milionů korun. To znamená, že bez nich by Chytrý Honza byl na cca 353 milionech provizního obratu, což by představovalo pokles vůči obratu před akvizicí skupinou DRFG o 32 %. DRFG za Chytrého Honzu zaplatilo poměrně značnou částku v řádu nižších stovek milionů. Nicméně nyní vidíme, že do firmy musí pumpovat další peníze, aby jí udržela při životě.
DRFG nalila do Chytrého Honzy v průběhu roku 2019 70 milionů korun kapitálových fondů, když půjčku skrze svou společnost kari time, a.s. kapitalizovala. Kdyby to neudělala, tak by měl Chytrý Honza na konci roku 2019 záporný vlastní kapitál. Jen za období 2018 až polovina roku 2020 museli vlastníci do firmy nalít 177 milionů.
Závěr:
Společnost Chytrý Honza se nachází ve složité situaci, kdy musí čelit odlivu poradců a s ním spojeným snižováním obratu. Čas ukáže, zda strategie založená na kupování firem a poradenských skupin (naposledy Jana Bartůška z eDO Finance), je ta správná.